Hulp gezocht , word een beetje radeloos. Brandstofverbruik..

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
daniel0416

Hulp gezocht , word een beetje radeloos. Brandstofverbruik..

Bericht door daniel0416 » 14 feb 2015, 18:56

Beste BMW rijders ,

Ik open even een nieuw topic zodat ik alles duidelijk kan samen vatten. Allereerst , het probleem.

*Ontzettend hoog brandstof verbruik. ( 1 op 5/6)

Type auto

* BMW 318i M43 touring 118pk 2001

OBD Code

*P0170 (fuel trim)

Al vervangen

*Waterpomp
*Koelvloeistof
*Olie + filter
*Wat snaren en rollen
*Thermostaat
*Lambda sonde

Voorheen had de auto een tempratuur probleem , hij kwam niet op bedrijfstempratuur. Na het vervangen van de thermostaat en de waterpomp was dit probleem opgelost. In de hoop dat ook het verbruik omlaag zou gaan maar dit bleek helaas niet het geval.

Daarna de BMW uit laat lezen , en er werd mij verteld dat de lambda sonde kapot was. Dus deze heb ik een nieuwe aangeschaft , en voordat ik deze had gemonteerd , zei ik al tegen mijn vriendin "Met mijn geluk , ben ik dadelijk 150 euro lichter en is het probleem nog steeds niet opgelost".....Ik had waarzegger moeten worden. Want het vervangen van de sonde heeft het probleem inderdaad niet opgelost.

Auto verbruikt belachelijk veel brandstof. Alleen als ik hele lange stukken op de snelweg rijd (100+ km) dan gaat het verbruik heeeeeel voorzichtig naar beneden. (120km/h op cruise control).

Ik begin stilletjes aan wel een beetje radeloos te worden zeker omdat mijn kennis , gereedschap , tijd en financiën het onderhand wel af laten weten. Voor dit verbruik had ik net zo goed een 328i kunnen kopen.

Is er iemand , in de regio Noord Brabant (of daar buiten) , die mij hiermee zou kunnen helpen om te zoeken wat nu daadwerkelijk het probleem is. Ik heb al genoeg zogenaamde "kenners" er naar laten kijken...en dit heeft me uiteindelijk alleen maar geld gekost. Dat het wat kost is niet erg , maar wel als het probleem dan blijft.

Hopelijk is mijn verhaal duidelijk genoeg uitgelegd.

Mochten jullie nog meer info willen dan hoor ik het graag.

Mvg ,

Daniel

rob75

Re: Hulp gezocht , word een beetje radeloos. Brandstofverbru

Bericht door rob75 » 14 feb 2015, 22:47

Om te beginnen, ik zou je wel willen helpen hiermee. Ik woon net onder Rotterdam, dus een beetje afhankelijk van de regio Noord Brabant...

Even wat anders: kijk je naar het verbruik op de boordcomputer of meet je het verbruik ook echt? Dus volle tank, dagteller op nul en dan tank weer afvullen? Zo'n boordcomputer is leuk, maar als je die heel lang niet reset dan gaat het niet goed met de aangegeven waardes.

Een ander punt: P0170 betekend een mengselprobleem. Dit kan allerlei oorzaken hebben, zoals de lambdasonde. Echter, als die niet goed is dan kun je dat meten voordat je hem vervangt. Een defect thermostaat zorgt niet voor mengseladaptatie. Wel voor een (iets) hoger verbruik, doordat de motor koud blijft en dus verrijkt wordt.

Je kunt dus ook nog even goed zoeken naar allerlei slangen waar valse lucht kan worden aangezogen. Die hebben namelijk ook dit effect.

Groet,
Rob

daniel0416

Bericht door daniel0416 » 14 feb 2015, 23:42

Hoi rob , bedankt voor je reactie. Ik meet dus echt km op een tank. Ook de radius meter zakt als een gek naar beneden. Op een stukje van bv 12/13 km ben ik zomaar 30 km kwijt aan radius. Ik heb de lambda sonde op advies van de "monteur" vervangen maar dit bleek helaas niet het probleem. Tevens heb ik ook gezocht naar vacuumslangen die eventueel lek konden zijn maar op het oog zie ik zo niks. Dit heeft ook mede te maken dat ik niet precies weet WAAR ik moet zoeken natuurlijk.

Vanaf welke kant woon je onder rotterdam rob? Vanaf Gorinchem?

rob75

Bericht door rob75 » 15 feb 2015, 10:49

Daniel,

Ik woon in de Hoekse Waard, dat ligt ten zuiden van Rotterdam.

Maar nogmaals, de boordcomputer is niet echt een nauwkeurig apparaat. Dus als je daarvan uitgaat dan kun je er behoorlijk naast zitten. Dat ding berekent aan de hand van het verbruik en de gemeten tankinhoud de actieradius. Bij verkeerde waardes gaat dat fout.

Het door jou genoemde verbruik is bij normaal rijden wel extreem voor dit type auto. Het kan lastig zijn om dat te achterhalen, maar niet onmogelijk.

Groet,
Rob

Joostb

Bericht door Joostb » 15 feb 2015, 15:55

hoekse waard, daar kom ik ook nog wel eens geregeld! Mijn schoonfamilie woont in de schenkeldijk en 's gravendeel :ja:

On-topic; Lambda sensors geven vaak storing. Maar 9 van de 10 keer is dat niet de probleemgever; sterker nog, die sensor meet eigenlijk heel goed dat de mengverhouding buiten het bereik is waar hij mee kan werken.

De oorzaak is vaak eerder in het traject; ik zou eens goed alle slangen controleren op lekkage, ook goed het inlaattraject etc. Luchtmassameter door meten, spruitstukken/uitlaat geen lekkage? Gasklep goed schoonmaken en stationair toerental regelaar ook.
BMW 520i touring (G31) M-sport 2019

Robin320

Bericht door Robin320 » 15 feb 2015, 17:48

Ik had dit ook, auto liep constand in de noodloop, nokkenassensor vervangen en toen de ecu leeg gegooid. Nu heb ik een verbruik van 1:10/1:10,5 met mijn 320 6 cilinder.

daniel0416

Bericht door daniel0416 » 15 feb 2015, 22:11

Robin320 schreef:Ik had dit ook, auto liep constand in de noodloop, nokkenassensor vervangen en toen de ecu leeg gegooid. Nu heb ik een verbruik van 1:10/1:10,5 met mijn 320 6 cilinder.
Alleen gaat die van mij , niet in zijn noodloop. Sterker nog , hij loopt gewoon super. Zonder stotteren of inhouden. Ook motorstoringslampje brand niet.

Tomba

Bericht door Tomba » 16 feb 2015, 09:39

Misschien een beetje simpel wat ik nu zeg maar je benzinetank lekt niet of een slang daarnaartoe?
Ik heb dit namelijk gehad met een Opel Record destijds en snapte ook niet waarom de auto zoveel vebruikte.
Deze lekte ook benzine pas bij het rijden en niet bij stilstand, mogelijk door het opbouwen van een bepaalde druk, geen idee.

Nogmaals ... even controleren kan nooit kwaad.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

E34V8

Bericht door E34V8 » 16 feb 2015, 12:12

150 Euro voor een lambda is duur. Dat is afzetterij. Voor mijn V8 (2 sensoren) kan ik voor de juiste Bosch sensoren 85 euro p/s betalen. Klinkt veel redelijker.

Koppel de luchtmassameter (stekker die er op zit) eens los en ga dan eens rijden. Wat er dan gebeurt is dat de motor in een soort "standaard" modus gaat draaien. Dit is onzuiniger dan rijden met een goede luchtmassameter maar mogelijk zuiniger dan rijden met een bijna-kapotte luchtmassameter.

De storing aan de lambdasensor betekent:
- De lamdasensor geeft waardes aan die buiten het normale bereik liggen
Dit betekent:
- De lambdasensor is kapot (vervangen)
- Een ander onderdeel relevant voor het mengsel is kapot waardoor de lambdasensor CORRECT meet dat de waardes INCORRECT zijn

Het klinkt wat ingewikkeld maar is heel logisch.

Onderdelen die je moet uitsluiten:
- Lamdasensor (Uitgesloten)
- Luchtmassameter (Afkoppelen en kijken)
- Gaskleppositiesensor & werking gasklep (Buizen demonteren en gasklep bekijken. Positiesensor vervangen als het het laatste is.)
- Bougies (Gewoon meteen 4 nieuwe, kosten 4 euro per stuk voor AAA merk)
- Injectoren (Gaan niet vaak stuk)
- Koelwatertemperatuursensor (Gaan niet vaak stuk)

Daarnaast moet je uitsluiten dat er valse lucht wordt aangezogen (al zal dit je verbruik niet drastisch verhogen) dat doe je door de auto stationair te laten lopen en voorzichtig met remmenreiniger in de motorbaai te spuiten. Spuit niet in de buurt van het luchtaanzuigpunt. Je motor gaat niet dood aan remmenreiniger maar krijgt even een optater en daar mag lucht ook naar binnen dus dat hoef je niet te controleren.
Als je het toerental van je motor even "rrrrr RRRRRRRR rrrrrrr" hoort doen, heb je een punt gevonden waar valse lucht wordt aangezogen. De remmenreiniger is dan in de motor gekomen en ontploft (verbranding).

daniel0416

Bericht door daniel0416 » 16 feb 2015, 21:18

@ tomba , neej verder geen lekkages

@ E34v8

Bedankt voor de tips. Ik zal er eens mee aan de gang gaan.

@ rob , ik ben even een paar dagen weg , daarna ga ik met alle tips aan de gang. Mocht ik nou nergens uit komen dan wil ik wel een x langs komen.

rob75

Bericht door rob75 » 16 feb 2015, 22:05

Daniel,
Ik ben volgende week in de buurt van de herkomst van mijn auto (effe skiën).
Probeer inderdaad eens remmenreiniger (of starthulp) op delen van de inlaat te spuiten en kijk of er iets gebeurd.
Zo niet, dan kunnen we je auto eens aan INPA koppelen en kijken of er rare waardes zijn. Onderdelen loskoppelen levert een brandend motormanagement lampje op, dus als je dat zelf niet kunt resetten liever niet proberen.
Als je een keer wilt langskomen, stuur even een pb dan kunnen we dat verder afspreken.

Groet,
Rob

daniel0416

Bericht door daniel0416 » 18 feb 2015, 12:11

rob75 schreef:Daniel,
Ik ben volgende week in de buurt van de herkomst van mijn auto (effe skiën).
Probeer inderdaad eens remmenreiniger (of starthulp) op delen van de inlaat te spuiten en kijk of er iets gebeurd.
Zo niet, dan kunnen we je auto eens aan INPA koppelen en kijken of er rare waardes zijn. Onderdelen loskoppelen levert een brandend motormanagement lampje op, dus als je dat zelf niet kunt resetten liever niet proberen.
Als je een keer wilt langskomen, stuur even een pb dan kunnen we dat verder afspreken.

Groet,
Rob
Prima , we houden contact. Overigens heb ik al eens een rit gemaakt waarbij ik de LMM los heb gegooid. Dit bracht eigenlijk geen verschil wat betreft het rijden en ook ging mijn storing lampje NIET branden.

daniel0416

Bericht door daniel0416 » 19 feb 2015, 00:40

Ik heb overigens ook een nieuwe LMM besteld. Wel een joekietoekie merk van de site VidaXL... Deze blijft ook niet als "vaste" LMM zitten maar is puur om te proberen. Heb hier op het forum ook een topic gelezen van iemand die hem ook daar had besteld , en hij deed prima zijn werk en zijn probleem was opgelost met de nieuwe LMM.

Voor diegene die willen weten welke ik besteld heb ,

https://www.vidaxl.nl/p/150026/luchtmas ... ns-0-25-kg

Kan natuurlijk geen kwaliteit zijn voor 30 euro , maar om te testen of mijn eigen LMM kapot is lijkt dit me de beste prijs/oplossing/tijd verhouding.

daniel0416

Re: Hulp gezocht , Brandstofverbruik.. UPDATE 20-02-2015

Bericht door daniel0416 » 20 feb 2015, 17:29

Goed ,

Heb de imi LMM inmiddels binnen en gemonteerd. Ben tot nu toe heeeeel voorzichtig positief gesteld.

Waar het verbruik standaard (volgens de bc) op zo'n 12,5l/100km lag , loopt deze nu terug (na een klein ritje van zo'n 8 km binnendoor) naar 9l/100km. Dat zou betekenen dat het verbruik 1 op 11,1 zou liggen. En dat lijkt me heel aannemelijk.

Waarom ben ik dan heeeeel voorzichtig positief , omdat ik de BC na het monteren gereset heb en dan liep het verbruik in het begin altijd terug....om vervolgens een dag later weer vrolijk op 12,5l/100km op te lopen.

Dus morgen maar weer even testen.

Keep you posted.

rob75

Bericht door rob75 » 20 feb 2015, 19:06

Met en zonder LMM rijden en geen verschil merken is wel een indicator voor een probleem met dat onderdeel.
Bij deze motoren kan het inderdaad zijn dat het loskoppelen van een onderdeel geen brandend lampje geeft. Eigenlijk zou dat wel moeten, maar uit andere auto's weet ik dat dit een verschijnsel is dat voorkomt.

Ik denk dat je hiermee het "lek" gevonden hebt. Je kunt hem rustig laten zitten, alleen grote kans dat de levensduur niet zo lang is. Mocht je een originele willen hebben kijk dan even bij maf-shop.com.

Groet,
Rob

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”