E46 325i arm mengsel op bank 1 en soms misfires

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Robbrand89
Contacteer:

Re: E46 325i arm mengsel op bank 1 en soms misfires

Bericht door Robbrand89 » 31 mei 2016, 06:57

@Yope. Ik hoorde mijn Vanos ook alleen maar ratelen als ik de motorkap open deed en speelde met het gas. tussen toerental een beetje opgooien tussen de 1000 en 2200 rpm ofzo. Als ik zelf gas gaf dan was het net te horen met open kap. Ik heb mn vrouw even het zelfde laten doen terwijl ik bij het blok luisterde en toen hoorde je heel duidelijk een rammel aan de voorkant van het blok. Ik had overigens al behoordlijk axiale en radiale speling. Na het vervangen van die ring was dat zo goed als weg, Axiaal was echt zo goed als 0, radiaal een klein beetje maar dat hoort.

Meestal gaan de seals van je Vanos rond de 150000 km mee. De mijne waren iig met 185000 km nog nooit vervangen, zaten nog de originele seals op.
Ik vraag me af wat de levensduur van je seals is als je geen anti rattle kit gemonteerd hebt bij het vervangen van je seals. Zou het niet gek vinden als ze dan eerder kapot gaan. En dan zou het me niet verbazen als ze aan vervanging toe zijn. Misschien dat de vorige eigenaar het weet wanneer ze gedaan zijn? :) Zou me iig niet verbazen als ze vervangen moeten worden en je motor daarna weer als een zonnetje draait.

Aan de andere kant, als het alleen een beetje trillen is heel af en toe en je verbruik is minder dan kun je je af vragen of het nodig is om het gelijk aan te pakken. Ik zou iig ff controleren of je Vanos rammelt. Doet ie dit niet zou ik het even aankijken denk:)

yope

Bericht door yope » 31 mei 2016, 19:11

Bedankt voor de uitleg. Ik heb deze test ook een keer gedaan (vrouw langzaam laten gas geven terwijl ik met m'n oor onder de motorkap zocht naar geluiden), maar niks vreemds kunnen horen.
In mijn geval is de VANOS er dus nog niet zo ver dat hij ratelt. Maar volgens wat ik heb gelezen kunnen de seals makkelijk lekken zonder dat hij ratelt (dat gebeurd pas als de metalen ring versleten is als ik me niet vergis). Als mijn kennis hierover een beetje deugd, dan zal een lekkende seal ervoor kunnen zorgen dat de zuiger niet meer goed gestuurd wordt, met als gevolg zo'n beetje alle symptomen die ik heb (denk ik)... :|
Ik heb een volledig lijkende onderhoudshistorie van de auto, met een hele stapel historische facturen. Er staat nergens dat er iets aan de VANOS is gedaan. Ik vrees dat bij mij dus nog de originele seals in zitten... :roll:
Ik begin het te snappen: mijn VANOS is aan de beurt -_-
Heeft blijkbaar geen haast, want de auto is nog prima te rijden. Weet iemand of het kwaad kan om dit uit te stellen?
Ik wil eerst de draagarmen en stuurstangen van mijn E36 Cabrio vervangen. Dan moet ik de remme van de E36 doen. Daarna pas komt de E46 weer aan de beurt. De grote vraag voor de VANOS seals: zelf doen, of bij Patrick laten doen? Ik houd ervan om nieuwe dingen te leren, en zelf doen spreekt mij zeker aan... iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Heb zomaar het vermoeden dat dit bij de E36 ook een goed plan is om te doen... dan is zelf kunnen dus dubbel belangrijk ;)

Robbrand89
Contacteer:

Bericht door Robbrand89 » 31 mei 2016, 20:47

Ratel komt idd van de ring die versleten is, en als dat zo is dan zou het zeer waarschijnlijk zijn dat de seals ook gaar zijn. lekkage zonder ratel lijkt mij zeer goed mogelijk. Bij mij gingen ze iig heel ligt heen en weer en hebben ze blijkbaar ook gelekt. Zal me niet verbazen als ze bij jou dan ook lekken als ze echt nog nooit gedaan zijn.

Klus is goed zelf te doen als je weet wat je doet. De unit los en vast maken is niet zo'n probleem. Staan genoeg filmpjes op Youtube. Alleen de seals vervangen is heel simpel als je ze er uit hebt. Die anti rattle kit monteren is wat lastiger omdat je die bout in de cilinder goed vast kan zitten. Ik kreeg m niet goed opgespannen waardoor ik deze met mijn luchtsleutel niet los kreeg. Je moet echt een bankschroef hebben en een stuk rubber van 5mm zodat die cilinder niet weg draait als je m los draait met de luchtsleutel (ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen met een oude distributieriem als rubber tussen mn bankschroef ;) ).
Als je hem open hebt dan is het een kwestie van volgorde onthouden en lagers ed. eruit halen en dan de ring wisselen en de boel in de goede volgorde weer terug. En de seals vervangen nadat je die ring hebt gewisseld. Ook hiervan zijn genoeg instructiefilmpjes te vinden.

Alleen de seals vervangen is naar mijn idee niet heel moeilijk als je een beetje kunt sleutelen. Ik moest de oude seals er echt uitsnijden anders kreeg ik ze er niet uit.

Martin280967

Bericht door Martin280967 » 03 jun 2016, 18:47

Update mannen, het euvel is gevonden! Een geheim verstopte scheur in de onderste grote aanzuigslang naar het gasklephuis. Helemaal daar dus ja. Nieuwe besteld en voor het moment ductape er omheen geplakt. Inmiddels alles weer in orde, rijdt en trekt weer als een lier en geen storingen meer. Moet wel vermelden dat deze aanzuigslangen vanaf de LMM tot aan het gasklephuis 2 jaar geleden al vervangen waren, dus niet echt slijtvast, zeg maar. Wat me wel opvalt is dat de slangen er ook echt maar net op gaan, veel ruimte voor flexibiliteit is er niet meer. Ik denk dat ze daarom dan ook sneller doorscheuren. Anyway, het is opgelost, dus toch een betrouwbare auto. :duim:

yope

Bericht door yope » 03 jun 2016, 19:41

Top :duimen:
Bedankt voor de update! Mooi dat hij weer gemaakt is en dat het mee viel (neem aan dat je de opsporing en de slang niet veel hebben gekost).
Deze auto's staan bekend om erg betrouwbaar te zijn, maar je moet wel altijd keurig het onderhoud doen, want verwaarlozing nemen deze machines erg kwalijk. En, aangezien de gemiddelde leeftijd van een E46, heb je zo'n beetje nu te maken met alle soorten rubber en kunststof onderdelen die het gewoon begeven. Dat gaat van slangetjes, de PCV, VANOS seals tot aan diverse ophangrubbers, etc... zal voor een groot deel best bij "preventief onderhoud" mogen horen.
@Robbrand89: Bedankt voor de uitleg :)
Ik heb op de plek waar ik werk een draaibank, daar kan ik volgens mij de cilinder goed vast zetten (deed die gozer van "bullshitkorner" op youtube ook :P ).
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen (nog niet nu), en gewoon de tijd ervoor nemen, dan moet het lukken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”