Luchtmassameter testen, 325ti
Luchtmassameter testen, 325ti
Hoe kan ik zelf mijn LMM testen?
Het is de originele uit 12-2001, km stand 186000
Ik heb last van wat minder vermogen tot pak em beet 3000 toeren.
Ook schiet regelmatig als ik gasgeef om te versnellen, de toeren ineens met 400 omhoog waarbij de auto wel iets versnelt maar niet zoveel als zou moeten.
Afgelopen maand vervangen (uiteraard alles origineel BMW)
Disaklep
Vanosseals
Klepdekselpakking plus rubbers van de bouten
Bougies
Vacuummembraam
Brandstoffilter
Slang met isolatie bovenop de luchtinlaat.
Alle vacuumslangen
Stationair staat de toerenteller strak op 1 positie
Inpa uitlezen geeft geen enkele foutmelding
Als ik de LMM stekker eraf haal met draaiende motor reageert de motor wel kort, LMM doet dus wel wat.
Het enige wat me aan de LMM doet twijfelen is dat mijn verbruik met LMM bijna 1 km per liter hoger is dan met afgekoppelde LMM. Ook vind ik de motor met LMM soms wat brommerig.
Echter om zomaar 300,- uit geven voor een nieuwe vind ik een te grote gok.
Ik heb niemand in mijn omgeving met wie ik een LMM kan uitwisselen, en zomaar een tweedehands op marktplaatst garandeert ook niets.
Daarom, hoe kan ik de mijne objectief testen?
Ben benieuwd
Het is de originele uit 12-2001, km stand 186000
Ik heb last van wat minder vermogen tot pak em beet 3000 toeren.
Ook schiet regelmatig als ik gasgeef om te versnellen, de toeren ineens met 400 omhoog waarbij de auto wel iets versnelt maar niet zoveel als zou moeten.
Afgelopen maand vervangen (uiteraard alles origineel BMW)
Disaklep
Vanosseals
Klepdekselpakking plus rubbers van de bouten
Bougies
Vacuummembraam
Brandstoffilter
Slang met isolatie bovenop de luchtinlaat.
Alle vacuumslangen
Stationair staat de toerenteller strak op 1 positie
Inpa uitlezen geeft geen enkele foutmelding
Als ik de LMM stekker eraf haal met draaiende motor reageert de motor wel kort, LMM doet dus wel wat.
Het enige wat me aan de LMM doet twijfelen is dat mijn verbruik met LMM bijna 1 km per liter hoger is dan met afgekoppelde LMM. Ook vind ik de motor met LMM soms wat brommerig.
Echter om zomaar 300,- uit geven voor een nieuwe vind ik een te grote gok.
Ik heb niemand in mijn omgeving met wie ik een LMM kan uitwisselen, en zomaar een tweedehands op marktplaatst garandeert ook niets.
Daarom, hoe kan ik de mijne objectief testen?
Ben benieuwd
Re: Luchtmassameter testen, 325ti
Volgens mij kun je via INPA de luchtmassameter uitlezen, dan kun je tijdens het rijden de waardes controleren. als de waardes heel erg schommelen of heel erg afwijken dan zie je direct of ie goed is ja of nee.
Als je de LMM loskoppelt, loopt de motor dan verder ook gewoon soepel?
Als je de LMM loskoppelt, loopt de motor dan verder ook gewoon soepel?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Als ik de LMM loskoppel geeft de motor een heel kleine dip om daarna direct weer normaal verder te lopen.
Vind het maar vreemd. Ga eens in Inpa kijken waar ik realtime data vind.
Vind het maar vreemd. Ga eens in Inpa kijken waar ik realtime data vind.
Even voor de duidelijkheid, als je de LMM loskoppelt, en je gaat rijden, heb je dan nog steeds dezelfde symptomen, dus het missen van vermogen tot 3000 toeren?
Het lijkt zonder iets beter te zijn maar denk dat dit tussen de oren zit want motor is al warm
Wat me nu opvalt is dat ik met koude motor zo goed als nergens last van heb maar zodra deze iets warmer wordt, na een km of twee rijden begint het. Ik vind de motor dan ook wat meer gaan "brommen".
En het euvel van gasgeven waarbij de toeren ineens teveel stijgen zonder de bijbehorende versnelling de is altijd ergens tussen 1900 en 2500.
Boven de 3500 gaat de auto altijd als de brandweer (uiteraard alleen met goed warm gereden motor!!)
Vanos seals zijn net vervangen maar zou net een vanosventiel kunnen zijn? Maar geen foutmeldingen, ook vanuit de bak niet
Of toch LMM die raar signaal geeft?
Wat me nu opvalt is dat ik met koude motor zo goed als nergens last van heb maar zodra deze iets warmer wordt, na een km of twee rijden begint het. Ik vind de motor dan ook wat meer gaan "brommen".
En het euvel van gasgeven waarbij de toeren ineens teveel stijgen zonder de bijbehorende versnelling de is altijd ergens tussen 1900 en 2500.
Boven de 3500 gaat de auto altijd als de brandweer (uiteraard alleen met goed warm gereden motor!!)
Vanos seals zijn net vervangen maar zou net een vanosventiel kunnen zijn? Maar geen foutmeldingen, ook vanuit de bak niet
Of toch LMM die raar signaal geeft?
Even vraagje tussendoor, is het een automaat?
Het omhoogschieten van toeren zou duiden op een slippende koppeling (handbak) of een versleten automaatbak (koppelomvormer of wat dan ook).
Het omhoogschieten van toeren zou duiden op een slippende koppeling (handbak) of een versleten automaatbak (koppelomvormer of wat dan ook).
Automaat.
Wat mee vanmiddag ook opviel, stond even stil voor een verkeerslicht, is dat als ik kort gasgeef de toeren lineair oplopen (in dit geval naar 1500) en na gasloslaten zakt het toerental lineair met 300 toeren om vervolgens een fractie van seconde te blijven hangen en dan verder te zakken naar stationair. Bij al mijn vorige BMW's, allen automaat, ging zowel op als neer alles vloeiend
Hoe kan ik een slippende automaat 'ontmaskeren' ?? Als deze slipt is dit toch met name bij een koude bak en met name in de tweede versnelling. Mijn eigenaardighied is in de 4e versnelling
noteer hier maar alles wat ik meemaak en zelf kan verzinnen, allicht dat dit mee helpt dit euvel opgelost te krijge
Wat mee vanmiddag ook opviel, stond even stil voor een verkeerslicht, is dat als ik kort gasgeef de toeren lineair oplopen (in dit geval naar 1500) en na gasloslaten zakt het toerental lineair met 300 toeren om vervolgens een fractie van seconde te blijven hangen en dan verder te zakken naar stationair. Bij al mijn vorige BMW's, allen automaat, ging zowel op als neer alles vloeiend
Hoe kan ik een slippende automaat 'ontmaskeren' ?? Als deze slipt is dit toch met name bij een koude bak en met name in de tweede versnelling. Mijn eigenaardighied is in de 4e versnelling
noteer hier maar alles wat ik meemaak en zelf kan verzinnen, allicht dat dit mee helpt dit euvel opgelost te krijge
Ik zou eerst het olie niveau eens nakijken.
Hoe lang zit de olie al in de automaatbak?
En hoe ziet de olie uit.
Rood is nog goed, grijs is slecht, zwart is zeer slecht.
Als hij grijs of zwart is kan de bak versleten zijn ofde koppel omvormer is defekt.
Als koppel omvermer slecht is gaat de motor meestal galloperen.
Hoe lang zit de olie al in de automaatbak?
En hoe ziet de olie uit.
Rood is nog goed, grijs is slecht, zwart is zeer slecht.
Als hij grijs of zwart is kan de bak versleten zijn ofde koppel omvormer is defekt.
Als koppel omvermer slecht is gaat de motor meestal galloperen.
Vorige eigenaar heeft 1,5 geleden de olie en filter laten vervangen. Ik heb de rekening gezien. Ik weet dus nu inmiddels ook waarom. Om dit probleem op te lossen. Is niet gelukt.
Defecte koppelomvormer gaat toch bij bepaalde snelheden pendelen, dat doet de mijne nooit
Defecte koppelomvormer gaat toch bij bepaalde snelheden pendelen, dat doet de mijne nooit