Ik sprak toen de wens uit van een mooie E39 Touring 530D. Ik vind zo'n E39 Touring een pracht model. Natuurlijk Duitse Gründlichkeit. En erg pratisch bovendien. Nou, het is nog mooier geworden.
Een 540i pre facelift met 3 ton op te teller, die niet in topconditie verkeerde. Ik begon met een grondige poetsbeurt, van binnen en van buiten. Het leer kreeg de behandeling dat het verdiende, en ziet weer strak. Leer van de bestuurdersstoel was geheel goed.
Verder heb ik het nodige laten doen, want zelf niet zo technisch. Volgende week op de valreep van zijn 20e verjaardag gaat ie naar de spuiter, voor de 2e keer. Alle deuren, voorbumper en linker achter spatbord worden dan opgeknapt. De rest had ik al laten spuiten. De binnenbekleding van de achterklep wordt vervangen. Lekkage rechter achter portier wordt verholpen (bekend euvel, kleinigheid).
Motorisch zijn zo'n beetje alle pakkingen en ringen vervangen, versnellingsbak gespoeld. Grote beurt, nieuwe bougies, etc. Nieuwe voorruit met rubber strips. Enfin, veel dus gedaan.
We zijn vorige maand met 4 personen ermee naar CH geweest, en wat is het een heerlijke reisauto. Alhoewel hij gretig is nodigt hij bij mij uit tot een heel relaxte rijstijl. Verbruik lag op dat stuk rond de 1:10, maar dat is op korte stukken rond huis beduidend ongunstiger.
De zwarte raamomranding heeft hier en daar kleine roestplekjes. iemand een tip hoe je dat kunt aanpakken zonder de hele boel uit elkaar te schroeven?
Kortweg: hij begint aardig in topconditie te raken. Vandaag nog de sleutelset gepoetst en het euvel van één sleutel die niet zapte verholpen door hem opnieuw te activeren.
Ik heb ook nog een Porsche 997 Targa uit 2011, en die is sinds de aanschaf van deze DR61 in augustus vorige jaar nauwelijks buiten geweest.