Nieuwe Foutcode
-
Bart van Zessen
Nieuwe Foutcode
Hallo Allemaal,
vandaag kwam het motormanagement lampje tevoorschijn tijdens het rijden, deze heb ik uitgelezen en daar kwam uit:
29f5 Katalysatorkonvertierung 2: wirkungsgrad unterhalb Grenzwert
nu zal ik even meer context over de auto geven, een 530i n53, 2007 Lci en de NOx sensor is kapot (dit is bevestigd door een BMW expert), hij verbruikt ook veel olie ( 1l/1000-2000km), maar geen blauwe rook en de VANOS solenoids zijn pas vervangen. ik rijd er grotendeels alleen snelwegkms mee.
nu is mijn vraag, wat dit nu kan zijn. Zijn het de katalysoren die verstopt zitten, PCV valve kapot, injectoren of iets anders?
alvast bedankt
vandaag kwam het motormanagement lampje tevoorschijn tijdens het rijden, deze heb ik uitgelezen en daar kwam uit:
29f5 Katalysatorkonvertierung 2: wirkungsgrad unterhalb Grenzwert
nu zal ik even meer context over de auto geven, een 530i n53, 2007 Lci en de NOx sensor is kapot (dit is bevestigd door een BMW expert), hij verbruikt ook veel olie ( 1l/1000-2000km), maar geen blauwe rook en de VANOS solenoids zijn pas vervangen. ik rijd er grotendeels alleen snelwegkms mee.
nu is mijn vraag, wat dit nu kan zijn. Zijn het de katalysoren die verstopt zitten, PCV valve kapot, injectoren of iets anders?
alvast bedankt
Re: Nieuwe Foutcode
wat heeft de auto op de klok qua km? heb je historie wbt vervangen van je carterventilatie? durf niet te zeggen dat je olie verbruik die proporties heeft met defecte ccv.
met de ccv heb je denk eerder last van slecht ststionar lopen en melding dat je te arm loopt op beide banken
maar hoog olie verbruik is nadelig voor je kat als je ermee door blijft rijden....
met de ccv heb je denk eerder last van slecht ststionar lopen en melding dat je te arm loopt op beide banken
maar hoog olie verbruik is nadelig voor je kat als je ermee door blijft rijden....
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
Bart van Zessen
hij zit nu op 221000km ong, ik heb zelf niks vervangen met de carterventilatie. vandaag tijdens het rijden op de snelweg begon mijn auto te schudden bij gas geven, motormanagement lampje aan, anwb gebeld die heeft em uitgelezen en die zegt dat de kat kapot is. ga er denk maar mee naar de garage
Je kan de kat + nox sensor uit programmeren.
Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de garage.
Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de garage.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
-
Bart van Zessen
hoe? en wat is hier dan het effect van?
Laatst gewijzigd door Edward op 01 dec 2020, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd. Citeren van direct bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan (Huisregels 2.9).
Reden: Citaat verwijderd. Citeren van direct bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan (Huisregels 2.9).
dat je de nox sensor met nox kat nooit hoeft.te vervangen...(dit is een andere kat dan waar jij last van hebt) obv van jouw berichten
of je de beschikbare (zuinigere) brandstofstrategieen/maps van deze auto dan nog in werking treden betwijfel ik...maar dat zou die persoon kunnen beantwoorden die dat kan aanpassen in je DME.
of je de beschikbare (zuinigere) brandstofstrategieen/maps van deze auto dan nog in werking treden betwijfel ik...maar dat zou die persoon kunnen beantwoorden die dat kan aanpassen in je DME.
E61 523i LCI verkocht
E61 523i LCI verkocht
-
Bart van Zessen
van welke kat heb ik dan last? en waar zit die dan

Jij hebt last van de voorste katalysator --> bank 2
https://bimmercat.com/bmw/nl/search/sel ... CE/18_0723
NOX kat --> is nummer 1 (het dient ook als middendemper)
https://bimmercat.com/bmw/nl/search/sel ... CE/18_0724
https://bimmercat.com/bmw/nl/search/sel ... CE/18_0723
NOX kat --> is nummer 1 (het dient ook als middendemper)
https://bimmercat.com/bmw/nl/search/sel ... CE/18_0724
E61 523i LCI verkocht
E61 523i LCI verkocht
-
Bart van Zessen
ok dank je, zou een kat reiniger nog nut hebben denk je? of is het gewoon vervangen?
Een katreiniger daar geloof ik niet zo in...ik vrees dat je ze moet vervangen
je kunt evt de lambda sensor data laten interpreteren door iemand die er weet van heeft....
je kunt evt de lambda sensor data laten interpreteren door iemand die er weet van heeft....
E61 523i LCI verkocht
E61 523i LCI verkocht
-
Bart van Zessen
Ik gok dat het toch het effect is van de defecte NOX sensor, maar nu vraag ik me af of deze sensoren motorspecifiek zijn. Zou ik bijv ook een sensor van een andere (sloop)auto kunnen halen of moet dit echt specifiek zijn, dus van een n53 afkomstige sensor?
Niet perse van een N53 zo zit deze sensor ook op een N43. Het is wel redelijk beperkt.
Ik zou 'm nieuw kopen desnoods China kwaliteit om enkel te testen.
Laat zeker weten wanneer de storing opgelost is.
Ik zou 'm nieuw kopen desnoods China kwaliteit om enkel te testen.
Laat zeker weten wanneer de storing opgelost is.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
-
Bart van Zessen
ik heb een (zo goed als) nieuwe besteld en originele, dus als die geïnstalleerd is laat ik het weten. hopelijk zijn dan mn problemen opgelost, behalve het olieverbruik dan

-
Bart van Zessen
Inmiddels is mn sensor binnen, en ben ik van plan het zelf te installeren, alleen nu zit ik met het coderen.
als ik bij de instructies va NOXEM kijk (wat ik NIET gebruik) staat er dat je de sensor moet coderen en de catalytic converter, maar is dit ook nodig als je de sensor vervangt voor een origineel?
m.a.w. hoe zit het met coderen als je de sensor vervangt door een andere originele?
als ik bij de instructies va NOXEM kijk (wat ik NIET gebruik) staat er dat je de sensor moet coderen en de catalytic converter, maar is dit ook nodig als je de sensor vervangt voor een origineel?
m.a.w. hoe zit het met coderen als je de sensor vervangt door een andere originele?
dmw ista de procedure volgen..(dit moet dus ingegeven worden)
met inpa kan het ook meen ik.
als je wilt weten of je effect hebt zonder te registreren/coderen, moet je de datapids volgen die voor de noxem gelden.
met inpa kan het ook meen ik.
als je wilt weten of je effect hebt zonder te registreren/coderen, moet je de datapids volgen die voor de noxem gelden.
E61 523i LCI verkocht
E61 523i LCI verkocht