Na wat offertes gevraagd en gekregen te hebben, besloot ik dat het wel leuk en leerzaam (en zo mogelijk goedkoper) om het zelf te proberen. Het is me dus niet goed gelukt....
Na veel zoek en speurwerk besloot ik het met Mipa's Vicrom lak te proberen. Eerst heb ik een aantal flessen volgens het bekende procédé gespoten om te bepalen hoe goed het zelf te doen was én om de gewenste chroomlak laagdikte te bepalen.
Dit was het resultaat, waarbij van links naar rechts steeds meer chroomlak is gespoten:

Met bovenstaande test was het niet mijn bedoeling om perfect spuitwerk te leveren....

Vervolgens de flessen naast de velgen gehouden. De gelijkenis met mijn velgen, was heel goed. Dus besloten om de velgen zelf onder handen te gaan nemen..
En toen begon een hele lange weg....
Oude laklagen verwijderen: stralen of afbijten? Ik besloot om af te bijten om de oppervlakte van de kale velgen zo glad mogelijk te houden. Welnu, de blanke lak, chroomverf en onderliggende zwarte laklagen waren goed af te bijten. Echter de daaronder liggende zwarte coating niet....

Tevens werd het me ook duidelijk dat ik mijn voorste en achterste setje verschillende levens hebben geleid. De achterste kon ik makkelijker afbijten. Zie hier het verschil:

Deze 'afbijt' ervaringen waren het begin van de 'drama': dagen heb ik hierin gestoken met professionele afbijt.... om vervolgens pure DCM (in een tijl afgedekt met water) te gebruiken. Daarin werd de coating na langer weken zachter, maar lang niet zacht genoeg om dit goed af te ronden. Tijd om dit deel uit te besteden. Aanvankelijk wilde vrijwel niemand dit doen. Mede omdat ze het risico niet wilden lopen om hun dure baden met chemicaliën te bevuilen. Uitiendelijk eentje gevonden die het wel wilde doen, maar tegen een behoorlijk bedrag en inclusief een laag epoxy primer. Dit was het resultaat:

OEM M5 is enough.... lovely!