Versnellingsbak probleem?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
ptrustfull

Versnellingsbak probleem?

Bericht door ptrustfull » 13 mar 2022, 13:18

Mijn BMW 320Ci uit 2002 heeft het volgende probleem. Als ik op een constante snelheid rij, bv 50, gaat het toerental schommelen. Alsof de auto in overdrive wil maar besluit om het toch niet te doen. Soms hoor ik een dreunend geluid bij de laatste versnellingswissel. Alsof hij dan maar met tegenzin besluit in de laatste versnelling te gaan. De afgelopen jaren heb ik alleen korte ritten gemaakt. Enig idee wat er aan de hand kan zijn?

rob75

Re: Versnellingsbak probleem?

Bericht door rob75 » 16 mar 2022, 08:38

Oei, meestal als dit soort verschijnselen gaat vertonen is er wel iets mechanisch aan de hand. Slijtage ergens.
Het zou kunnen zijn dat een oliewissel (vaak vergissen) of spoelen nog kan helpen.

Succes,
Rob

renslmf23

Bericht door renslmf23 » 17 mar 2022, 08:00

Ik zou beginnen met het controleren van je vloeistof(niveau). Als dat te laag is, kan je bak niet voldoende oliedruk opbouwen en krijg je dat soort haperend gedrag. Als de olie niet te verbrand ruikt kan verversen nog enigzins helpen, maar waarschijnlijk zijn dan je klembanden en/of koppelingsplaten verbrand en is t wachten totdat ie het helemaal begeeft.

malle pietje

Bericht door malle pietje » 12 mei 2022, 19:07

Ik herken dit probleem van mijn diesels die dit gedrag na 3 ton gingen vertonen. Oorzaak was de koppelomvormer die door slijtage zijn toeren niet kon vasthouden bij constante snelheid.

Olie en filterwissel zijn nooit slecht, maar zelden de oplossing voor een koppelomvormer. Wel de eerste stap in het proces en een stuk goedkoper

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”