GPS op hol na automatische kaartupdat over the air.

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
ehombie
Berichten: 1552
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: GPS op hol na automatische kaartupdat over the air.

Bericht door ehombie » 29 jul 2025, 10:17

Mooi dat het is opgelost.

Ja, nu we er over beginnen.... :roll:
Ik heb ooit een casus gezien (in een filmpje) dat inderdaad een "stroom eraf" d.m.v. accu pool gek genoeg DE oplossing was voor een vergelijkbaar probleem. Een software matige opdracht tot reset via een ISTA is dan zelfs niet afdoende. Mogelijk iets met RAM geheugen (of andere vorm van geheugen in de computerscene) waar dus die fout in zit, ECHT leeg geraakt/reset bij stroomloosheid. (ja denk ook aan condensators die nog stroom kunnen leveren over x minuten en deze of andere vorm van geheugen intact kan houden)

Niet helemaal hetzelfde, maar het idee met software toch eigenlijk wel:
In mijn wereld heb ik eigelijk ook hetzelfde soms met analyse apparatuur wat aangestuurd wordt met een PC/windows programma. Een echte PC "uit/aan reset" werkt vaak beter als een reboot/opnieuw opstarten opdracht van windows of het programma opnieuw opstarten.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Beamer AR15
Berichten: 343
Lid geworden op: 09 jul 2009, 18:15

Re: GPS op hol na automatische kaartupdat over the air.

Bericht door Beamer AR15 » 30 jul 2025, 00:55

En dan ook maar de noodbatterij tijdelijk uit de ATM halen ;-)
BMW 3.18i E30
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i F23 M-sport

Gebruikersavatar
Naviupdate.nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2025, 14:57
Contacteer:

Re: GPS op hol na automatische kaartupdat over the air.

Bericht door Naviupdate.nl » 05 nov 2025, 22:52

Hoi @Beamer AR15,

Man, wat een bizar en frustrerend verhaal! Ik las dit topic op het puntje van mijn stoel. Dit is echt zo'n "ik-word-gek" storing. Geweldig dat je alle stappen zo gedetailleerd hebt beschreven.

En je slotvraag "Wie het weet mag het zeggen"… nou, ik gooi graag mijn aanname in de groep. 😉

Je had zelf de belangrijkste aanwijzing al gevonden: de BMW App op je telefoon liet wél de juiste locatie zien.

Dit is de sleutel. Dit betekent dat je ATM-module (de GPS-antenne/zender) perfect werkte. Hij wist waar hij was en stuurde de locatie correct naar de BMW-servers. Het probleem zat dus niet in de ontvangst, maar in de verwerking door je NBT Evo (je Head Unit).

Mijn theorie: De mislukte OTA-update heeft niet zozeer de kaart beschadigd, maar wel de GPS-kalibratiedata (de 'Almanak') in de Head Unit. De NBT wist niet meer hoe hij de perfecte data van de ATM-module moest interpreteren en op de kaart moest 'plakken'. Hij was de weg kwijt, terwijl de antenne riep "we zijn hier!"

De andere gebruikers Source en ehombie zaten ook op het juiste spoor:

Je flash van ID4 -> ID6 en de lifetime FSC zijn waarschijnlijk niet de oorzaak, maar ze maken het systeem wel gevoeliger voor dit soort 'hikjes' bij officiële BMW updates.

Je eigen pogingen (USB-updates, fabrieksreset) waren goed, maar resetten alleen de software en de kaarten. Ze hebben die dieperliggende, corrupte kalibratie-cache niet gewist.

Wat heeft de garage (waarschijnlijk) gedaan? Precies wat ehombie en Source suggereerden: een 'harde' reset.

Ze hebben waarschijnlijk niet alleen via ISTA een software-reset gedaan (wat jij ook al deed), maar de auto volledig stroomloos gemaakt door de accu los te koppelen voor de APK of de remblokjeswissel.

Dit forceert een koude start van alle modules. Het vluchtige geheugen (RAM) van de NBT, waar die foute GPS-cache in vastzat, is daardoor écht gewist.

Waarom werkte het pas tijdens de rit naar huis? Omdat Source ook daarin gelijk had: na zo'n harde reset moet de GPS zich opnieuw kalibreren. Dit doet hij niet stilstaand. Het systeem moet rijden om meerdere satellieten te 'zien' en een '3D fix' te krijgen.

Tijdens jouw rit naar huis had de NBT (met een schone lei) eindelijk genoeg data, hij 'snapte' de input van de ATM weer, en... POEF. Hij sprong naar de juiste locatie.

Dit is exact waarom ik bij problemen (en zeker bij geflashte units) altijd een volledige, schone USB-update aanbeveel in plaats van die vage OTA-updates. Een USB-installatie (met de juiste FSC-code) overschrijft alles en forceert een stabielere installatie.

Blij dat het opgelost is! Je hebt het mysterie zelf opgelost, de garage gaf alleen (per ongeluk) het laatste zetje. 😄

Beamer AR15
Berichten: 343
Lid geworden op: 09 jul 2009, 18:15

Re: GPS op hol na automatische kaartupdat over the air.

Bericht door Beamer AR15 » 06 nov 2025, 16:18

Kijk, dat is nog eens een duidelijke omschrijving.
Ik heb nog steeds alleen de Benelux geüpdatet, Europa moet nog 😇

Binnenkort de gok maar wagen 😉
BMW 3.18i E30
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i F23 M-sport

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Audio, navigatie en iDrive”