Hoi @Beamer AR15,
Man, wat een bizar en frustrerend verhaal! Ik las dit topic op het puntje van mijn stoel. Dit is echt zo'n "ik-word-gek" storing. Geweldig dat je alle stappen zo gedetailleerd hebt beschreven.
En je slotvraag "Wie het weet mag het zeggen"… nou, ik gooi graag mijn aanname in de groep.
Je had zelf de belangrijkste aanwijzing al gevonden: de BMW App op je telefoon liet wél de juiste locatie zien.
Dit is de sleutel. Dit betekent dat je ATM-module (de GPS-antenne/zender) perfect werkte. Hij wist waar hij was en stuurde de locatie correct naar de BMW-servers. Het probleem zat dus niet in de ontvangst, maar in de verwerking door je NBT Evo (je Head Unit).
Mijn theorie: De mislukte OTA-update heeft niet zozeer de kaart beschadigd, maar wel de GPS-kalibratiedata (de 'Almanak') in de Head Unit. De NBT wist niet meer hoe hij de perfecte data van de ATM-module moest interpreteren en op de kaart moest 'plakken'. Hij was de weg kwijt, terwijl de antenne riep "we zijn hier!"
De andere gebruikers Source en ehombie zaten ook op het juiste spoor:
Je flash van ID4 -> ID6 en de lifetime FSC zijn waarschijnlijk niet de oorzaak, maar ze maken het systeem wel gevoeliger voor dit soort 'hikjes' bij officiële BMW updates.
Je eigen pogingen (USB-updates, fabrieksreset) waren goed, maar resetten alleen de software en de kaarten. Ze hebben die dieperliggende, corrupte kalibratie-cache niet gewist.
Wat heeft de garage (waarschijnlijk) gedaan? Precies wat ehombie en Source suggereerden: een 'harde' reset.
Ze hebben waarschijnlijk niet alleen via ISTA een software-reset gedaan (wat jij ook al deed), maar de auto volledig stroomloos gemaakt door de accu los te koppelen voor de APK of de remblokjeswissel.
Dit forceert een koude start van alle modules. Het vluchtige geheugen (RAM) van de NBT, waar die foute GPS-cache in vastzat, is daardoor écht gewist.
Waarom werkte het pas tijdens de rit naar huis? Omdat Source ook daarin gelijk had: na zo'n harde reset moet de GPS zich opnieuw kalibreren. Dit doet hij niet stilstaand. Het systeem moet rijden om meerdere satellieten te 'zien' en een '3D fix' te krijgen.
Tijdens jouw rit naar huis had de NBT (met een schone lei) eindelijk genoeg data, hij 'snapte' de input van de ATM weer, en... POEF. Hij sprong naar de juiste locatie.
Dit is exact waarom ik bij problemen (en zeker bij geflashte units) altijd een volledige, schone USB-update aanbeveel in plaats van die vage OTA-updates. Een USB-installatie (met de juiste FSC-code) overschrijft alles en forceert een stabielere installatie.
Blij dat het opgelost is! Je hebt het mysterie zelf opgelost, de garage gaf alleen (per ongeluk) het laatste zetje.