Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbediening
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Net weer een aantal uurtjes bezig geweest (rotklus) en ik heb er 8 draadjes tussen gesoldeerd. met een aantal krimpkousjes eromheen. Mij benieuwen hoe lang het nu goed blijft. Slecht ontwerp. Ik moet ook gewoon die achterklep minder gebruiken, maar ik doe daar altijd de boodschappen in.....
Ik laat wel eventjes weten hoe lang het goed blijft door te melden wanneer ik weer issues krijg.
Ik laat wel eventjes weten hoe lang het goed blijft door te melden wanneer ik weer issues krijg.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Hallo,
Het is me gelukt de ruit te openen zonder spanning er op te zetten of laptop.
wat ik gedaan heb is het volgende:
De plastic kap van de binnenkant de achterklep haal je zover mogelijk los. Het slot van de klep zit met 3 torx bouten. Die haal je met een torx sleutel los. Daarna heb je pas ruimte om de plastic kap ver genoeg weg te kunnen trekken. Daarna pak je een bezem en tape je daar een platbek schroevendraaier aanvast. .. laat hem 4 cm uitsteken vanaf het einde van de bezem. Dan steek je de bezem vanaf de zijkant tussen de kap en de klep en met een zaklamp kijk je vanaf de onderkant naar binnen. . In het ruitmechanisme zit vlak naast de bovenste torx bout een ontgrendelings gat. . Daar steek je de schroevendraaier in en dan ga je kracht zetten en pop.... ruit schiet open... ik had 8 goed beschadigde aders, en 3 compleet gebroken .. wat een rampen ontwerp met die kabelboom... echt iets wat je bij een renault verwacht
. Tja
Het is me gelukt de ruit te openen zonder spanning er op te zetten of laptop.
wat ik gedaan heb is het volgende:
De plastic kap van de binnenkant de achterklep haal je zover mogelijk los. Het slot van de klep zit met 3 torx bouten. Die haal je met een torx sleutel los. Daarna heb je pas ruimte om de plastic kap ver genoeg weg te kunnen trekken. Daarna pak je een bezem en tape je daar een platbek schroevendraaier aanvast. .. laat hem 4 cm uitsteken vanaf het einde van de bezem. Dan steek je de bezem vanaf de zijkant tussen de kap en de klep en met een zaklamp kijk je vanaf de onderkant naar binnen. . In het ruitmechanisme zit vlak naast de bovenste torx bout een ontgrendelings gat. . Daar steek je de schroevendraaier in en dan ga je kracht zetten en pop.... ruit schiet open... ik had 8 goed beschadigde aders, en 3 compleet gebroken .. wat een rampen ontwerp met die kabelboom... echt iets wat je bij een renault verwacht
. Tja
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Een oud topic met steeds opnieuw het voorkomende euvel.
Ook wij moeten er nu aan de geloven denk ik, maar wat ik moeilijk terug kan vinden met welke diameter kabel een ieder hier de reparatie heeft uitgevoerd. Ik zie dat er op de auto verschillende kabeldiktes zijn gebruikt.
Ik neem aan dat het wenselijk is om dezelfde diameter kabel er weer tussen te plaatsen, correct of maakt dat geen fluit uit. Kan me het laatste niet voorstellen maar van draadjes heb ik echt de balle verstand.
Welke verschillende doorsnedes (mm2) en diameters zijn er gebruikt door BMW?
Mvg,
Vincent
Ook wij moeten er nu aan de geloven denk ik, maar wat ik moeilijk terug kan vinden met welke diameter kabel een ieder hier de reparatie heeft uitgevoerd. Ik zie dat er op de auto verschillende kabeldiktes zijn gebruikt.
Ik neem aan dat het wenselijk is om dezelfde diameter kabel er weer tussen te plaatsen, correct of maakt dat geen fluit uit. Kan me het laatste niet voorstellen maar van draadjes heb ik echt de balle verstand.
Welke verschillende doorsnedes (mm2) en diameters zijn er gebruikt door BMW?
Mvg,
Vincent
- Mercedennys
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 04 jun 2014, 13:38
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
2015-07-29
Ja, ik nu ook de pineut.
Gisteravond zag ik op de accu afdekking 2cm water liggen.
Voorzichtig met doek opgezogen, uitgewrongen, tot alles droog was.
Dus ook problemen met afwatering want regende gisteren behoorlijk.
ook een paar druppels in de reservewiel bak maar niet veel.
Was nog in duitsland, eerst naar dealer in Bremen, 4 uur werk en duur. Hm, dus naar huis gereden. Tijdens rit ging alles ok, tot bepaald moment, alles uit, CCC, tellers, ik heb alle meldingen voorbij zien komen, bandenspanning probleem, versnellingsbak probleem, regelsysteem. tellers stopten ermee, na 3-5 seconden alles weer ok.
Naar dealer in Amsterdam. Zeggen kabelbreuk in achterklep. 1500-2000 euro als ik het laat maken bij dealer, ongeveer de helft bij een BMW specialist. Pff, moet wel even slikken. Voor het eerst een duurdere auto gekocht (normaal altijd 2000 euro autos gehad) en nu een reparatie van duizend euro vanwege slecht ontwerp.
Update 2015-08-15: Gemaakt bij BMW Dealer
Vandaag alles bij de BMW dealer laten maken. Beide kanten zijn vervangen met 2 volledig nieuwe kabels die nu iets langer zijn dan het origineel van 8 jaar geleden af fabriek.
Ze waren er in totaal 14 (!) uur mee bezig geweest maar gelukkig zijn er vaste prijzen voor.
Alle software problemen zijn nu opgelost. Panoramadak weer ok, achterruitsproeier werkt weer. Duur geintje maar alles weer ok. Dit zal het wel weer 8 jaar uithouden dus een zorg minder. Meteen ook grote beurt laten doen dus hij rijdt weer als een dolle.
Ja, ik nu ook de pineut.
Gisteravond zag ik op de accu afdekking 2cm water liggen.
Voorzichtig met doek opgezogen, uitgewrongen, tot alles droog was.
Dus ook problemen met afwatering want regende gisteren behoorlijk.
ook een paar druppels in de reservewiel bak maar niet veel.
Was nog in duitsland, eerst naar dealer in Bremen, 4 uur werk en duur. Hm, dus naar huis gereden. Tijdens rit ging alles ok, tot bepaald moment, alles uit, CCC, tellers, ik heb alle meldingen voorbij zien komen, bandenspanning probleem, versnellingsbak probleem, regelsysteem. tellers stopten ermee, na 3-5 seconden alles weer ok.
Naar dealer in Amsterdam. Zeggen kabelbreuk in achterklep. 1500-2000 euro als ik het laat maken bij dealer, ongeveer de helft bij een BMW specialist. Pff, moet wel even slikken. Voor het eerst een duurdere auto gekocht (normaal altijd 2000 euro autos gehad) en nu een reparatie van duizend euro vanwege slecht ontwerp.
Update 2015-08-15: Gemaakt bij BMW Dealer
Vandaag alles bij de BMW dealer laten maken. Beide kanten zijn vervangen met 2 volledig nieuwe kabels die nu iets langer zijn dan het origineel van 8 jaar geleden af fabriek.
Ze waren er in totaal 14 (!) uur mee bezig geweest maar gelukkig zijn er vaste prijzen voor.
Alle software problemen zijn nu opgelost. Panoramadak weer ok, achterruitsproeier werkt weer. Duur geintje maar alles weer ok. Dit zal het wel weer 8 jaar uithouden dus een zorg minder. Meteen ook grote beurt laten doen dus hij rijdt weer als een dolle.
Laatst gewijzigd door Mercedennys op 14 aug 2015, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Er zijn inderdaad verschillende Kabeldiktes. Ik ben er ongeveer 5 verschillende tegengekomen. Voor een simpele slotonrgrendel mechanisme is natuurlijk geen dikke nodig. Die van de achterruit verwarming waren tussen de 6 en 10 mm2. De dunste is ongeveer 0.5 - 0.75 kwadraat. Daarna 4 mm2 voor de achterruitwisser. Ik heb gewoon de reparatie kit besteld ongeveer 120 Euro en een middagje werk. Ijzeren gootjes heb ik met tie rip vast gezet. Alles werkt perfect. Als de kabels al lange tijd stuk zijn zoals bij mij, heb je kans dat de achterruitwisser vastgeroest is. Die heb ik met veel wikken los gekregen van zn conische as en met silicone spray goed gangbaar gemaakt. Bij mij werkt alles perfect! Tip... als je de ontvanger module box deksel er weer opdoet... haal dan eerst alle oude kit weg en haal bison poly max transparant.. kit alles goed in even 10 minuten laten drogen en je kunt de spoiler weer netjes monteren.
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
De dealer is gewoon duur, net als elk ander merk. Ook Peugeot of noem een ander merk rekent echt geen €65,- euro per uur meer. Algemeen bekend. De BMW specialist voor 750,- euro is veel geld maar niet heel raar. Je bent namelijk echt wel even zoet met alle kabels, zo'n 30 stuks volgens mij, aanpassenMercedennys schreef:
Naar dealer in Amsterdam. Zeggen kabelbreuk in achterklep. 1500-2000 euro als ik het laat maken bij dealer, ongeveer de helft bij een BMW specialist. Pff, moet wel even slikken. Voor het eerst een duurdere auto gekocht (normaal altijd 2000 euro autos gehad) en nu een reparatie van duizend euro vanwege slecht ontwerp.
Ben vertrouwen in BMW wel een beetje kwijt, ben ik de enige of hebben jullie kabelbreuk slachtoffers ook last van een slecht vertrouwen in bmw? Grrr!
Persoonlijk vind ik de opmerking dat je vertrouwen in BMW beetje kwijt bent met 1 probleem wel wat overdreven. Elke auto heeft wat en hoe meer elektronica hoe groter de kans is op iets storing/kabelbreuken etc. En ja het is zuur daar hoeven we niet over te discussieren.
Natuurlijk had BMW dit probleem onder een 'terugroepactie/coulance herstel' moeten scharen maar nooit gedaan helaas.
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Snap eigenlijk niet dat dit voor forum bezoekers nog een verrassing is.
De E61 heeft 4 specifieke problemen :
- Water in de koffer indien panoramisch dak aanwezig is. (alle jaren).
- Kabelbreuk kofferklep. (alle jaren).
- Water in de diversity antenne (Verbeterd in de latere modellen).
- Aanzuigleiding compressor stuk (opgelost in de latere modellen).
Ik heb ze allemaal preventief gecheckt/opgelost op de mijne (behalve water in de koffer daar ik geen panoramisch dak heb).
Is het einde niet en heeft mij niets gekost. (had de versterkte aanzuigslag van de compressor reeds).
De E61 heeft 4 specifieke problemen :
- Water in de koffer indien panoramisch dak aanwezig is. (alle jaren).
- Kabelbreuk kofferklep. (alle jaren).
- Water in de diversity antenne (Verbeterd in de latere modellen).
- Aanzuigleiding compressor stuk (opgelost in de latere modellen).
Ik heb ze allemaal preventief gecheckt/opgelost op de mijne (behalve water in de koffer daar ik geen panoramisch dak heb).
Is het einde niet en heeft mij niets gekost. (had de versterkte aanzuigslag van de compressor reeds).
Laatst gewijzigd door tom_il op 30 jul 2015, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Ik heb ook de kabelbreuk en die wordt volgende week gerepareerd. Ik heb daardoor geen minder vertrouwen in een BMW.
Zoals Tom al aangeeft heeft elke auto van welk merk dan ook zijn vaste kwalen. En bij een merk/model uit het hogere segment zijn de kosten er dan vaak ook naar.
Duur rijden gaat vaak hand in hand met duur onderhoud. Ik rij nu 5 jaar BMW (3x 5 serie). Misschien raak je er aangewend. Bij onderhoudsrekeningen onder de € 1000,- denk ik vaak 'viel toch mee'.
Zoals Tom al aangeeft heeft elke auto van welk merk dan ook zijn vaste kwalen. En bij een merk/model uit het hogere segment zijn de kosten er dan vaak ook naar.
Duur rijden gaat vaak hand in hand met duur onderhoud. Ik rij nu 5 jaar BMW (3x 5 serie). Misschien raak je er aangewend. Bij onderhoudsrekeningen onder de € 1000,- denk ik vaak 'viel toch mee'.
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- Mercedennys
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 04 jun 2014, 13:38
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Na een nachtje slapen er al wat rustiger onder. Was een beetje geschrokken dat bij 140kmh ineens complete dashboard uitviel... Ik laat het netjes maken, afspraak ingepland om dak afwatering en kabelboom te vervangen, meteen ook nieuwe olie. Dan snel betalen en weer lekker genieten. Onze BMWs rijden wel geweldig natuurlijk.
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Bij mij zal die ook nog wel een x komen (tenzij het al vervangen is), er staat nu 248K op de teller. Nog nergens last van maar het is helaas een bekende kwaal 

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Ik probeer het heel te houden door mijn kofferbak nooit helemaal tot de uiterste stand te openen. Na 20 keer m'n kop gestoten te hebben ben ik daar nu goed aan gewend...



Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Ik ben blij dat bmw meer geld en tijd steekt in rijdynamiek dan mij ervoor te behoeden een paar uur bezig te zijn met wat draadjes wat me dus uiteindelijk niets gekost heeft behalve wat tijd, draad, stroom en soldeersel.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Je kunt Hoe dan ook concluderen dat die kabelgootjes en de knik van 90 graden die ze de aders laten maken een ontwerpfout is... net als de wervelkleppen. De prijs die bmw rekent om dit te voor hun klanten te repareeën is onredelijk.... als je in een duur restaurant lekker eet maar een idiote bediening krijgt, hou ik er alsnog een nare smaak aan over... aan de andere kant... er zijn merken waar alles stuk gaat en je ook geen coulance krijgt... conclusie... als je zelf een beetje handig bent valt alles goedkoop te maken. Prijs van onderdelen bij VAG is beduidend hoger... Zo heeft ieder merk wat... Er zijn mensen die al hun maandsalarissen in die Franse meuk blijven stoppen... maar omdat de aanschaf goedkoper is nemen ze het voor lief.... ondertussen zijn ze duurder uit.. Tja. ..
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Helemaal mee eens 
Toch jammer dat ze de ontwerpfouten niet toegeven...

Toch jammer dat ze de ontwerpfouten niet toegeven...
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Ontwerpfout is het.
Ik heb de het gootje aan één zijde wat ingekort zodat de kabels niet onder 90° graden geforceerd worden.
Koffer niet volledig openen helpt totaal niet. Het de kabel word namelijk geforceerd bij volledige sluiting.
Kabels los laten hangen zonder gootjes is ook geen goede oplossing. Kabel kan dan geklemd geraken.
Ik heb het systeem uitvoerig bestudeerd. Om het lengteverschil tussen opening en sluiting op te vangen word de kabel ook opgespannen.
Maw over engineering om de kabels onzichtbaar weg te werken. Gewoon een rubberen flexibel zoals op de 3 was beter geweest maar minder afgewerkt.
Ik heb de het gootje aan één zijde wat ingekort zodat de kabels niet onder 90° graden geforceerd worden.
Koffer niet volledig openen helpt totaal niet. Het de kabel word namelijk geforceerd bij volledige sluiting.
Kabels los laten hangen zonder gootjes is ook geen goede oplossing. Kabel kan dan geklemd geraken.
Ik heb het systeem uitvoerig bestudeerd. Om het lengteverschil tussen opening en sluiting op te vangen word de kabel ook opgespannen.
Maw over engineering om de kabels onzichtbaar weg te werken. Gewoon een rubberen flexibel zoals op de 3 was beter geweest maar minder afgewerkt.
525d E61 2007 pre-LCI