Pagina 2 van 2

Re: olieverbruik

Geplaatst: 18 aug 2010, 00:01
door ardennen
Mario,
Kijk dit is een forum van BMW fanaten en daarvan ben ik er zelf ook een.Ik wilde persee een bordeau rode
parelmoer met creme lederen bekleding maar het moest wel een 523 zijn met alles er op en er aan.
Ik vond hem 250 km hier vandaan want deze is wel heel zeldzaam. goed ik
kocht deze 523 bij een Bovag garage maar geen BMW dealer.Al snel kwam ik er achter dat ik belazerd
werd want de auto was in de kleurwas gezet dus alle krassen,steenslag ed netjes weggepoetst.
De kleur kwam mij al een beetje vreemd voor maar goed de BMW was zeldzaam en dan doe je wat.
En zo kwam ik voor 1800 euro aan achterstallig onderhoud tegen maar goed hij zat ook 2000 euro
onder de prijs.Het olieverbruik kwam ik pas na 1000 km achter maar ik had hem zonder garantie gekocht
en ik had terug moeten gaan naar die bovag dealer maar ik had geen zin in een confrontatie.want dan
hadden ze gezegt dat 1 op 1200 km binnen de limit was.Dat zegt ook de BMW dealer.
Dit is gewoon een manier om cleams te voorkomen want normaal is nog geen 1 op 7000 km.
Maar goed dit olieverbruik mag gewoon niet voorkomen en zal wel met de olieschraapveren en de klepseals
te maken hebben maar deze motor uit elkaar trekken is duurder dan de hele auto waard is dus kijken
of toevoegingen aan de olie helpen en anders denk ik gewoon afrijden want olie bijvullen is goedkoper
dan reviseren. vr.gr. Henk

Re: olieverbruik

Geplaatst: 18 aug 2010, 12:20
door ardennen
Mario,
Nonsens he,Kijk ik draai nu 45 jaar mee in de autobranche,Ik heb ook wel 15 pers.auto`s gehad.
Maar van al die merken heb ik er nog nooit 1 gehad die olieverbruikte.Nu uitgerekend deze 523 met zijn
200.000 km en die echt nog maar net ingelopen is verbruikt nu 1 op 600 km olie. Normaal ? je weet wel beter.
Een vrachtwagenmotor is precies hetzelfde als deze BMW 6 cil.Ook een lijnmotor maar dan met
een cilinderinhoud van 12 liter ipv 2,5 l.En of dit nu diesel of benzine is het is een en hetzelfde.
Ik heb ook bij de luchtmacht gewerkt aan straalmotoren dan praat je toch over heel iets anders.
Alstublieft.Ik zit hier geen nonsens te vertellen maar de waarheid en dat komt sommige personen
heel slecht uit.Ik heb het nog niet over het combi-instrument gehad met zijn wegvallende pixels
of over de rubbers in de wielophanging of over de aircocompressor,Ja ook al de derde.
Een BMW die bij 200.000 km gereviseerd moet worden,Zelfs een Lada haalt dit moeiteloos.
Ik zou mij als ik bij BMW werkte mij doodschamen om er over te praten.Zit ik nonsens te
vertellen en waar bestaan die dan uit ? .Ik weet donders goed waar ik over praat.
vr.gr. Henk

Re: olieverbruik

Geplaatst: 18 aug 2010, 16:45
door Mario TT
Als je echt denkt dat een 12 liter motor het zelfde is als een 2,5 liter motor met een andere brandstofsoort ook nog eens dan denk ik niet dat je erg reeel bent.
Als je zo ervaren bent en zoveel verstand er van hebt dan had je of deze auto niet gekocht, of informatie gevraagd hier op het forum. En dan had je ook geweten dat je terug had moeten gaan naar de garage waar je hem hebt gekocht.
En als je er zoveel verstand van had gehad dan had je geweten wat voor auto je had gekocht, met pixel uitval en ophang rubbers etc. En als je zoveel verstand ervan hebt dan weet je ook dat dit niet alleen bij BMW`s het geval is.

Ik rij elke dag dat ik in mijn BMW rij trots rond en als ik er zou werken zou ik trots zijn. Ik kom uit een andere sector maar met exact dezelfde situaties alleen met andere techniek en daarin weet ik ook dat de duurste apparaten kapot gaan, dat is normaal maar heel vervelend. Maar nog steeds ben ik trots erop dat ik voor onderstaande bedrijven werk.
Waarschijnlijk moet je je frustraties kwijt maar doe dat lekker ergens anders waar dat gewaardeerd wordt.

Dit is mijn laatste bericht in het topic, ik denk dat mijn standpunt nu wel duidelijk is.

Re: olieverbruik

Geplaatst: 18 aug 2010, 17:39
door ardennen
Mario, Wat is dan het verschil tussen een 6 cil. 12 liter Volvo / scania en een 6 cil. 2,5 l BMW.
Inderdaad de BMW is kleiner van inhoud en de klepbediening is anders want die hebben geen bovenliggende
nokkenas en daaarmee is alles gezegt.

Ik wilde 1 ding in dit forum en dat is dat ik gevraagt heb van is er iemand die hetzelfde probleem heeft
als ik en mij kan vertellen wat dan bij hem het probleem was. Als dat zou kunnen.

En laten we wel wezen we praten over auto`s die al lang zijn afgeschreven en alleen nog
goed zijn voor export naar derde wereld landen.Waar maken we ons druk over.

Re: olieverbruik

Geplaatst: 24 aug 2010, 09:45
door DJLeonardo
ardennen schreef:dus kijken
of toevoegingen aan de olie helpen en anders denk ik gewoon afrijden want olie bijvullen is goedkoper
dan reviseren. vr.gr. Henk
Bespaar je de toevoegingen maar. Dat helpt niet echt.

Ben het wel met je eens dat er veel gebreken aan de BMW's kunnen zijn maar je moet hier ook een beetje geluk hebben. Een BMW bekijk je ook veel kritischer, vergeet dat niet. Ik heb al heel wat (nieuwe) auto's van andere merken gereden en ze hadden allemaal wat (ontwerpfouten, vage klachten)
Een 6 cylinder van BMW gaat snel olie verbruiken. Vooral de 3 liters, die doen het allemaal. Om de 600 km is wel heel erg veel overigens. Ik zat op 1 liter op de 3000 km ongeveer. Heb carterventilatie nu schoongemaakt. Even aankijken hoe het gaat nu.

Re: olieverbruik

Geplaatst: 24 aug 2010, 12:52
door koertplert
Mario TT schreef:
Overigens om even een hele scheve beredenering te maken, iets wat je goed kan, ik heb aan vliegtuigmotoren gewerkt waarbij het normaal was dat er 4 liter olie per dag moest worden bijgevuld!
Wat was dat? Een spitfire? (|

Re: olieverbruik

Geplaatst: 24 aug 2010, 17:36
door Mario TT
Neehoor, gewoon normale moderne passagiersvliegtuigen.

Re: olieverbruik

Geplaatst: 25 aug 2010, 07:12
door Mikex5
Een olie verbruik van is 1l op 600km is natuurlijk BMW onwaardig , wat is een normaal olie verbruik nou bijna niks zeg tussen de beurten door van max naar min op de pijl stok dus zon 1l op 10000km . De oorzaak ligt bij altijd aan externe factoren toen die BMW de fabriek verliet was ie volgens dezelfde specifikaties gemaakt als elke andere zonder olie verbruik, de oorzaak kan zijn zeer rustig rijden tijdens de inloop fase met verglazing van de cil tot gevolg, verkeerde olie gebruikt olie schraapveren zitten vast, de motor is een keer warm gelopen door bv een defekte waterpomp kwam veel voor en het gevolg is dat je olieschraap veren hun voorspanning hebben verloren.

Michael

Re: olieverbruik

Geplaatst: 28 aug 2010, 20:46
door ardennen
Zo even een tussenverslag. Ik heb nu 400 km gereden en het olieverbruik is minimaal.
Dit is nog te vroeg om te juichen maar het ziet er wel positief uit .Blijkbaar begint die
toevoeging van 200 ml a € 30 ,- p/100 ml LECTEC toch zijn werk te doen . nog 700 km
en dan eens kijken hoe veel olie verbruikt is .En mischien helpt ook de carterontluchting
omdat die vernieuwt is al begrijp ik niet goed hoe dat zou kunnen want zowel de
kop als het carter trekken vacuum en dat is goed volgens de dealer .
Het lijkt op een probleem met de klepseals zo is mijn eerste conclusie. Ik hoop het.
Maar we zien wel.
Groet Henk

Re: olieverbruik

Geplaatst: 28 aug 2010, 21:18
door ardennen
Moet natuurlijk LECWEC zijn .

Re: olieverbruik

Geplaatst: 19 dec 2010, 20:37
door driverd
Mijn BMW heeft ook een extreem hoog olie verbruik en rookt verders niet.
Nu heb ik mij laten vertellen dat de olie waarschijnlijk langs de klep afdichtingen weg lekt.
Dit vereist dat de kop dr af moet, dat heb ik liever nog niet dat loop nogal in de papieren.
Er zit nu 5W-30 olie in, misschien dat het verbruik minder wordt als ik 10W-40 eens probeer dan kunnen we altijd nog verder kijken.

Re: olieverbruik

Geplaatst: 20 dec 2010, 16:05
door dw70
ardennen: 0W30. Zou je met 200.000Km niet eens naar een dikkere oliesoort gaan? Mijn E30 brengt het een dubbel aantal kilometers. Die begon met 170.000km 1l op de 800Km te verbruiken (5W/40). Daarna overgestapt op 15W/40 en werd het 1 liter op 1500Km. Tot op heden geen problemen meer en 230.000Km op de tellert. En het blijft solide.

Nu zou jij met een 10W al zeer geholpen zijn. OW is bijna water.

Re: olieverbruik

Geplaatst: 22 dec 2010, 13:57
door Bandje
Olie verbruik is weleen een probleem bij BMW maar als alles oke is rond de motor zijn de klep seals een veel voorkomend
probleem omdat deze rubbers rond de steel in warmte koude zone zitten.
Een goede reiniging van de motor voor de olie verversing is een goede zaak daarna olie verversen met de olie met de juiste
specificaties is van groot belang neem niet een te nieuwe olie soort wand deze auto is gewoon al wat ouder en neem een olie
met een specificatie wat er in je boekje staat voor geschreven en voeg een aditive toe die de seals soepel maakt en houd.

Mijn ervaring met een bmw die ook veel olie verbruik had.
Forte motor flush voor reiniging Duckhams motor olie en forte aditive ben even het type vergeten maar kan je opvragen.
Toen rijden tot volgende beurt olie verbruik meer als de helft terug gebracht.

Weer verversen en Duchams olie erin en bijna geen verbruik meer.

Was dit oorzaak van de BMW of mijn voorganger verkeerde olie heeft gebruikt.

Ik hoop dat je hier wat aan heb en nog jaren Positief BMW rijder zal zijn.