Pagina 2 van 4
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 28 jun 2011, 14:38
door dw70
dan is een nieuwe wel een heel duur proefkonijn.
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 02 jul 2011, 10:03
door fillasje
Goed vandaag de nieuwe dme er in gezet maar het probleem blijft bestaan als de motor warm wordt slaat hij over weet niet waar ik nu nog zal zoeken
dan toch maar naar de specialist. Mischien bobine het lijkt ook op een vuile carburator maar die zit hier niet op. en wat zit er nog verder op het blok voor de
sproeiers/verstuivers mijn motoren kennis schiet hier te kort.
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 02 jul 2011, 10:11
door fillasje
De auto liep heel mooi tot dat ik begon met nieuwe v snaren en distibutie nieuwe bougies gezet de oude waren echt oud en vet , nieuwe kabels.gekocht en vanaf dit moment ging de motor overslaan.

Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 02 jul 2011, 12:17
door dw70
Controleer luchtslangen op valse lucht.
je hebt de DME nog niet ingereden kerel.
Start de auto en laat deze ongeveer 5 minuten stationair draaien. Stap in en rijdt vervolgen op een recht stuk 50 Km/u constant in de 4e versnelling. Verhoog je snelheid naar 80 Km/u en rijdt dit constant in de 4, schakel daarna door naar de 5 maar blijf op 80. Verhoog je snelheid en rijdt 100km/u constant in de 4e versnelling, daarna in de 5e versnelling. Verhoog je snelheid en rijdt een poos 120Km/u in de 4e versnelling, daarna in de 5e versnelling.
Hoe langer je een snelheid kunt vasthouden, hoe beter. Opschakelen in altijd dezelfde lijn (dus niet tot 6000 touren). Eigenlijk rijden zoals in een leswagen. Met beleid.
Heb je de distributieriem correct vervangen? Ik hoop niet dat je het tijdstip van de leg hebt gebracht.
Hou er rekening mee, dat je nieuwe DME nog nooit gefunctioneerd heeft. Deze leert zich bij de E30 vanzelf aan. Dat gebeurt als je de snelheden aanhoudt zoals boven vermeld staan. Heel veel oudere computer gestuurde modellen lopen in het begin rottig na een switch. Ze zijn hun parameters kwijt.
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 02 jul 2011, 21:26
door dw70
de bedrading van je 4 injectoren lopen via een bedradingsgootje (naast je cylinderkop) naar een mulitstekker. Dit zit bij mij (let op 6 cylinder) recht boven het uitlaatspruitstuk ongeveer in het midden daarvan). Daar gaat de stekker over in vaste bedrading naar de DME.
De overgangsstekker moet je draaien om het los te krijgen, t.o.v. elkaar (de boven en onderzijde van de stekker).
Hij past ook maar op 1 manier in elkaar.
Als je deze losdraait hoop ik dat je contacten niet verroest zijn, want dat wil veel e30's parten spelen.
Controleer dat eens of dat zo is bij jou.
Is het gecorrodeerd, neem je elektro contactspray (wel even de accupool losnemen) en spuit deze een beetje in en laat het even inwerken. Geen remmenreiniger gebruiken svp. Dat vinden verzilverde contacten niet zo fijn.
Overtollige vloeistof en vuil met een schone doek afnemen.
Daarna past de stekker maar op 1 manier in elkaar en draai je naar rechts totdat je duidelijk voelt dat deze vastzit (bayonet sluiting).
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 03 jul 2011, 12:47
door fillasje
komt het voor dat als je de buogies en kabels heb vervangen de dme ok even de weg kwijt is.
en ik heb geen nieuwe dme maar een tweede hanse maar uiteraard zal die ook ingereden moeten worden.
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 03 jul 2011, 16:10
door dw70
nee, kabelwisseling maakt niks uit. Wel als je een andere DME eraan hangt die lang van de spanning is afgeweest. Die mag weer even inrijden.
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 05 jul 2011, 17:15
door fillasje
Nou ik geloof dat ik hem gewoon moet in rijden want hij gaat beter en beter wat dom van mijn dom dom dom,,,,
Nu kan ik met een gerust hard verder met mijn auto

.
Je hebt mij zeer goed en duidelijk geadvieseerd daar voor veel dank.
Blijft er nog over dat ik graag de olie ververs met filter en dat ik eigenlijk de motor wil reinigen met een goedje.
daar rij ik dan even mee en ververs nogmaals de olie.
ook het benzine filter wil ik doen .
en oja die banjonet stekker is bij mij gewoon een plate stekker die zit op de splitsing van kabel naar injectors tussen de inlaat en uitlaat stukken.heb een m40 motor van 1991
En ik geloof toch dat het vervangen van de bougies en de kabels mijn oude dme wel van de wijs gebracht hebben want het voelt exact het zelfde.
Zou je me nog kunnen vertelen wat ik moet gebruiken om de oude olie te reinigen en wat een goede injector reiniger is.
als nog bedankt voor de duidelijke uitleg.
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 05 jul 2011, 18:03
door dw70
Motorreiniger voor inwendig de motor te poetsen heb ik nooit gebruikt. Alleen goed de olie verversen en het tot op de laatste druppel laten uitlekken.
En pas olie vullen als de motor weer enigsinds is afgekoeld.
Motor reiniger voor uitwendig gebruik: "koudreiniger". Dat is op een petroleum basis. Met een plantenspuit op een KOUDE motor aanbrengen, in laten werken voor een kwartier en daarna met je hogedrukreiniger op de LAAGSTE stand, voorzichtig afspuiten. Ik dek elektronica en ontstekingsdelen met een plastic zak met tyraps af. Dat kost wat meer werk, maar geen gezeik met vochtige elektronica. Daarna laten drogen en starten en rijden, klaar.
Goede injectorreiniger van wynns
http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/30?cId=24&bId=55963
De betere automaterialen zaken hebben deze wel.
Dat je nieuwe kabels je oude DME harder laat werken is normaal. De weerstandswaarde van de nieuwe kabels is weer correct zoals het hoort. En je oude DME werd verwend door de oude kabels. Haast lui geworden. Die oude kabels hadden nog amper weerstand.
En je auto gaat ook alleen maar beter draaien. Je weet nu hoe je dat inrijden doet.
Graag gedaan fillasje!
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 06 jul 2011, 12:59
door fillasje
toch nog een dingetje mijn temperatuur meter wiebelt irritant tussen het middelste en het streepje daarna,,zal ik een nieuwe temperatuur meter zeten.
en waar zit dat ding precies en moet ik daarvoor al het water er uit halen .
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 06 jul 2011, 14:45
door dw70
hahaha...het is geen watermeter...
dat wiebelen komt van een losse verbinding met de printplaat aan de achterzijde van je cockpit.
Dat zijn 2 moertjes die nog IETS vaster mogen worden gezet.
Batterij loskoppelen en eerst de onderzijde van je dashboard bekleding losmaken en de kap rondom het stuur. De onderhelft van de afdekkap rondom het stuur zit vastgeschroefd en de bovenzijde wordt in de onderzijde geklickt. Deze als eerste afbouwen, daarna de afkap voor het cockpit (3 schroefjes). Als deze weg is: cockpit schroeven verwijderen (hoofd in het cockpit steken en omhoog kijken). Het cockpit moet naar voren losgenomen worden en daarvoor hoeft het stuur niet los. Alhoewel je jezelf zult afvragen, gaat dat wel? ja dat gaat wel. De bedrading hangt wel nog aan het cockpit vast (2 stekkers). De stekkers hebben vergrendelingen. Die vergrendeling eerst losmaken en daarna kan de stekker lpas eraf genomen worden. Dat zie je vanzelf wel hoe dat in elkaar zit. Is niks schokkends.
Cockpit eenmaal eruit zie je bij de temperatuur meter aan de achterzijde 2 moertjes zitten op de printplaat. Deze mogen iets nagetrokken worden, maar doe dat met heel weinig kracht, want qua maat is het 3x niks. Dus geen 10kg kracht zetten.
Die trilling zit in het losse contact.
Een nieuwe meter trilt net zo hard, dat heeft niks met ouderdom te maken, maar met lostrillen in de loop van de jaren.
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 06 jul 2011, 18:52
door fillasje
ik bedoelde de watertemperatuur meter maar ja na jou verhaal lijkt het inderdaad vreemd als deze de meter laat wiebelen.
het iritante er aan is dat de meter van uit het midden iedere keer naar het rood slaat en dan weer terug ( sta nog een beetje op scherp na de vorige panne )
maar goed ik ga aan de slag. ik heb ook wat dashbord verlichting kapot kan dat ook meteen bedankt
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 06 jul 2011, 20:29
door dw70
ja, kom je zo bij als deze los is.
Maar ook zonder het cockpit te verwijderen kun je lampen wisselen.
Deze storing is een typische e30 storing. De springende temperatuur meter. En de enige oplossing staat in de posting erboven.
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 07 jul 2011, 15:18
door fillasje
nou vandaag heeft de meter helemaal niet gewiebelt blijft mooi in het midden dus ik wacht daar nog even mee.
maar me daschbord verlichting kon ik op een simpeler manier vervangen ??
Re: motor slaat over , vervolg
Geplaatst: 07 jul 2011, 22:09
door dw70
en dat is niet zo vreemd dat hij vandaag niet wiebelt. Het was warm en koper zet graag uit. Zeker als hij in het zonnetje heeft gestaan.
Ja, je achterhoofd onder het dashboard tegen de pedalen aanleggen, omhoog kijken en de grootste blauwe bayonetfittingen een kwart slag linksom draaien. Ik hoop dat je een beetje power in de handen hebt, want die kunnen akelig vastzitten.
Anders voorzichtig met een lange punttang (het liefst eentje met een hoek). De grootste zijn je dashboard verlichting pitten. Ik weet uit mijn hoofd niet hoeveel. Dacht ongeveer 4 stuks.