Pagina 2 van 2

Re: Slippen aan rondpunt..

Geplaatst: 23 jul 2012, 05:44
door Bmw 525 Berline
chicco68 schreef: Gooi maar eens een klein druppeltje olie in een plas water. Dan wordt een klein druppeltje olie ineens een hele grote olievlek ;)
Tja ok kan natuurlijk wel hoor..
yltkdy schreef:Ik begrijp zijn angst wel, maar het moet niet je rijstijl gaan beinvloeden.
Tja.. ik heb al paar 'kleine accidentjes' gehad door slippen bij regenweer/sneeuw.. dus ja heb er nog wat een trauma van overgehouden dus als het eenmaal begint te regenen of te sneeuwen rij ik echt wel heel rustig.. ook niet zooo overdreven dat er een heel file achter mij ontstaat maar toch.. je houdt die schrik levenslang in jou hoor.. .
yltkdy schreef:En ik zie trouwens ook dat je twee verschillende merken banden onder je auto hebt zitten, ook dit kan heel goed de reden zijn waarom je auto uitbreekt. De grip en rijeigenschappen van de Michelin banden is waarschijnlijk heel anders dan die van Tracmax, waar ik nog nooit van gehoord heb.
De Tracmaxen zaten er nog op toen ik die pas gekocht had en de verkoper had die toen nieuw op laten zetten.. och ja.. hij heeft wss voor 1 van de goedkoopste merken gekozen dat er maar was.. zal er een 2 Michelins op laten zetten mss???

Trouwens.. even ander onderwerp maar.. welke banden vinden jullie de beste??

Re: Slippen aan rondpunt..

Geplaatst: 23 jul 2012, 07:57
door Kingfisher
Wij hebben hier in de buurt een rotonde (=rondpunt) die behoorlijk afwaterend is naar de buitenkant. De weg loopt dus schuin vanuit het midden naar de buitenkant toe. Een beetje het tegengestelde van een kombocht. ;-)

Op die rotonde (en ik geef toe, ik zoek het daar ook altijd op) breekt mijn auto zelfs met DSC aan (dus gewoon de standaard setup) nog flink uit als ik maar een klein beetje gas geef.

Op (zo goed als) vlakke rotondes heb ik daar eigenlijk vrijwel geen last van, het DSC krijgt de auto al recht voor je er erg in hebt.

Wellicht liep de rotonde in jouw geval ook schuiner dan normaal naar beneden?

Re: Slippen aan rondpunt..

Geplaatst: 23 jul 2012, 09:27
door Broncky
Indien de maten van je voorste banden hetzelfde zijn als van de achterste, kan je ze misschien eens wisselen, maar een goede raad... gooi die trackmax banden er beter af!!! Ze staan dan ook nog achteraan, waar onze bimmers het meeste grip nodig hebben bij het bochtenwerk of optrekken. Zo'n banden zet je enkel achteraan als je lekker wil gaan driften, anders zet je er degelijke banden op. Ik zou trouwens zeker aanraden om in de winter goede winterbanden op te leggen, als je zo bang bent van schuivertjes zul je bij een achteraangedreven voertuig nog veel angstige momenten beleven. :W

Re: Slippen aan rondpunt..

Geplaatst: 24 jul 2012, 05:55
door yltkdy
Tja.. ik heb al paar 'kleine accidentjes' gehad door slippen bij regenweer/sneeuw.. dus ja heb er nog wat een trauma van overgehouden dus als het eenmaal begint te regenen of te sneeuwen rij ik echt wel heel rustig.. ook niet zooo overdreven dat er een heel file achter mij ontstaat maar toch.. je houdt die schrik levenslang in jou hoor.. .
Je blijft altijd voorzichtiger, dat klopt. Misschien is een slipcursus echt een goede optie voor jou. Zelfs als een auto slipt kan je hem altijd nog in controle krijgen, maar dan moet je wel weten wat je moet doen. Nooit BOING op je rem trappen, maar rustig, en zodra je voelt dat de auto begint te slippen meteen weer loslaten, rustig gas loslaten, koppeling intrappen en RUSTIG sturen en uiteraard snelheid aanpassen. Ik reed vroeger altijd tijdens skivakantie mee met een skileraar die het altijd een sport vond om zo snel mogelijk van A naar B te rijden over besneeuwde (berg)wegen, maar wel met verstand en ik heb me nooit een moment onveilig gevoeld bij hem in de auto en je leert er een hoop van. Hij heeft mij ook een hoop tips gegeven en het heeft mij al in vele winterse taferelen waar ik in de loop der jaren in gereden hebt geholpen. De grootste veroorzakers van ongelukken in de winter zijn mensen die veel te krampachtig gaan rijden en als het fout gaat boven op de rem gaan staan. Logische reactie, maar je bent wel meteen alle controle over je auto kwijt. Zo'n cursus kost een paar centen, maar je leert er enorm veel van en zal van jou een veel rustiger chauffeur maken in gladde omstandigheden en zal je dadelijk lachen om een gebeurtenis als dit.

Greetz,

Mike

Re: Slippen aan rondpunt..

Geplaatst: 24 jul 2012, 13:13
door Bmw 525 Berline
Broncky schreef:gooi die trackmax banden er beter af!!!
Ja man ga ik ook wel doen hoor!! Ga er ook Michelins laten opzetten maakt niet uit welke!! Ben geen bandenspecialist maar had ook al een vermoeden dat de 'Tracmax'en' niet veel waard waren.. . Och ja,dat zal de verkoper een worst wezen want hij heeft die laten opzetten om de auto te verkopen aan mij he.. .
Broncky schreef:Ze staan dan ook nog achteraan, waar onze bimmers het meeste grip nodig hebben
Je hebt dik gelijk!! :duim:
Broncky schreef:Zo'n banden zet je enkel achteraan als je lekker wil gaan driften
Zijn ze zo erg en goedkoop dan?? :roll:
Broncky schreef:Ik zou trouwens zeker aanraden om in de winter goede winterbanden op te leggen, als je zo bang bent van schuivertjes zul je bij een achteraangedreven voertuig nog veel angstige momenten beleven. :W
Ik hou men hart echt al vast voor de winter.. zeker als het een strenge winter gaat worden met heel veel vries.. brrrrr... dan ga ik afzien denk ik met achtertrek. Och ja heb er al een oplossing voor gevonden hoor.. als het te hard vriest laat ik hem staan en pak ik een andere auto.. .
yltkdy schreef:
Tja.. ik heb al paar 'kleine accidentjes' gehad door slippen bij regenweer/sneeuw.. dus ja heb er nog wat een trauma van overgehouden dus als het eenmaal begint te regenen of te sneeuwen rij ik echt wel heel rustig.. ook niet zooo overdreven dat er een heel file achter mij ontstaat maar toch.. je houdt die schrik levenslang in jou hoor.. .
Je blijft altijd voorzichtiger, dat klopt. Misschien is een slipcursus echt een goede optie voor jou. Zelfs als een auto slipt kan je hem altijd nog in controle krijgen, maar dan moet je wel weten wat je moet doen. Nooit BOING op je rem trappen, maar rustig, en zodra je voelt dat de auto begint te slippen meteen weer loslaten, rustig gas loslaten, koppeling intrappen en RUSTIG sturen en uiteraard snelheid aanpassen. Ik reed vroeger altijd tijdens skivakantie mee met een skileraar die het altijd een sport vond om zo snel mogelijk van A naar B te rijden over besneeuwde (berg)wegen, maar wel met verstand en ik heb me nooit een moment onveilig gevoeld bij hem in de auto en je leert er een hoop van. Hij heeft mij ook een hoop tips gegeven en het heeft mij al in vele winterse taferelen waar ik in de loop der jaren in gereden hebt geholpen. De grootste veroorzakers van ongelukken in de winter zijn mensen die veel te krampachtig gaan rijden en als het fout gaat boven op de rem gaan staan. Logische reactie, maar je bent wel meteen alle controle over je auto kwijt. Zo'n cursus kost een paar centen, maar je leert er enorm veel van en zal van jou een veel rustiger chauffeur maken in gladde omstandigheden en zal je dadelijk lachen om een gebeurtenis als dit.

Greetz,

Mike
Ja kan ik mss eens beter echt eens doen hoor.. want met zo'n schrik rijden bij regen- en sneeuwweer is ook maar niks hé.. en dan ga ik nu mijn eerste winter meemaken met achtertrek ook nog.. ook niet ideaal eh als je bang hebt van slippen?? :whistle: :roll:

Re: Slippen aan rondpunt..

Geplaatst: 24 jul 2012, 13:57
door Tourer
yltkdy schreef:
Overstuur en onderstuur

Een bocht missen is gauw gebeurd. Als de bocht niet goed aangeduid staat, kom je vaak met een te hoge snelheid aangereden. Gevolg : je rijdt rechtdoor met alle gevolgen van dien. Dit wordt onderstuur genoemd.
heb het volgende ooit hierover gelezen:

understeer is when the front of the car hits the wall first
oversteer is when the back of the car hits the wall first
horsepower is how fast you hit the wall
torque is how far you take the wall with you :)

:on: ik denk niet dat er zulke slechte banden dat je met droog weer al met 20 km/h gaat slippen. Zoals gezegd zal er wel iets op de weg hebben gelegen. En je BMW heeft ook genoeg electronica die je helpt :) . Eerlijk gezegd nog nooit van die achterbanden gehoord.