Pagina 2 van 2

Re: 525(e60) eig 530??

Geplaatst: 28 nov 2013, 21:09
door Knakkel
Pfffff :gek: waarom allemaal zo ingewikkeld ...
Even ter vergelijk:
Mijne is 1740 kg op papier, da kost €460 per kwartaal of wel €154/maand houderschapsbelasting. Aan verzekering ben ik €30/maand kwijt, aan brandstof +/- €250/maand. Dus minimaal €434 per maand (2500km)
Wat kost die van jullie per maand ?

Re: 525(e60) eig 530??

Geplaatst: 28 nov 2013, 21:21
door tom_il
Bmw 525 Berline schreef: Op papier hebben wij een 2.5L dan?? In feite in werkelijkheid dus een 3.0L? Dat is de reden waarom ik deze topic geopend heb omdat ik regelmatig van mensen hetzelfde gehoord heb. Dus waarom zou jij een 3L willen als eig de onze ook een 3L is in feite?
Amaai dit is vermoeiend. je hebt een 2.5L (2497 cc) in feite in werkelijkheid op papier op watever. Je hebt een 2.5L :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
Die mensen zijn verkeerd, je hebt een 2.5L
Zie ook de handleiding van jouw wagen.

De mijne heeft 216gr CO² omdat het een automaat is, en daardoor meer verbruikt.

Re: 525(e60) eig 530??

Geplaatst: 28 nov 2013, 21:31
door tom_il
Knakkel schreef:Pfffff :gek: waarom allemaal zo ingewikkeld ...
Even ter vergelijk:
Mijne is 1740 kg op papier, da kost €460 per kwartaal of wel €154/maand houderschapsbelasting. Aan verzekering ben ik €30/maand kwijt, aan brandstof +/- €250/maand. Dus minimaal €434 per maand (2500km)
Wat kost die van jullie per maand ?
interessant, dan betaal je meer dan wij. Wij betalen omgerekend 48.7 euro/Maand.
Verzekering kan ik niet dadelijk zeggen. Moet ik opzoeken, denk niet dat het veel verschilt. Mijn Brandstofverbruik verschilt zeer sterk van maand tot maand. Woon op 4km van mijn werk dus het is vooral weekend verkeer.

Is het gewicht dan belangrijk voor de belasting bij jullie ? Geen invloed van CO² of motorvermogen/inhoud ?

Re: 525(e60) eig 530??

Geplaatst: 28 nov 2013, 22:04
door Knakkel
In Nederland heb je 3 categorieën: Benzine, Diesel en LPG. Per categorie betaal je belasting naargelang het gewicht van je voertuig. Ook is de provincie waar de houder van het kenteken woont van belang, Noord holland is dus goedkoper als zuid holland.
Het schuine in dit verhaal vind ik dat het geen verschil maakt of je nu 1 of 100000 km per jaar rijd, belasting is even veel. CO2 of motorvermogen is hier (nog) niet van belang.
Wat wel steeds meer van belang word zijn de grote steden: Heb je een oude auto? >>> Geen parkeervergunning !
Koop maar een nieuwe -_-
Ook is in nederland al een tijdje de (kleine) zuinige auto aantrekkelijk; hiervoor hoef je geen belasting te betalen.

Re: 525(e60) eig 530??

Geplaatst: 28 nov 2013, 22:29
door tom_il
Bizar. Hier heeft gewicht totaal geen belang. Auto mag 3ton wegen je betaald evenveel.
Vind jullie systeem toch beter, in belgie is een krachtige auto zoals een M5 bijna niet te betalen. Maar bij jullie kost hij evenveel aan belasting als een 520i ? . Damn, gelukzakken.

je kan je vragen stellen hoe men aan zulk totaal verschillend systeem komt.

Re: 525(e60) eig 530??

Geplaatst: 28 nov 2013, 22:53
door Knakkel
Zou het niet eerlijker zijn als je de belasting heft naargelang het gebruik van je wagen? Bijvoorbeeld in de brandstofprijs?

Re: 525(e60) eig 530??

Geplaatst: 29 nov 2013, 08:43
door tom_il
Knakkel schreef:Zou het niet eerlijker zijn als je de belasting heft naargelang het gebruik van je wagen? Bijvoorbeeld in de brandstofprijs?
Volledig mee eens. In de brandstofprijs zit al een groot deel belasting. Maar naar mijn mening zouden ze alle belasting erin moeten steken. Men tracht nu hier in belgie via de CO² uitstoot de meest vervuilende (en dus meest verbruikende auto's) te onmoedigen. Maar ik vind dit krom, ik mag dan nog een bv een M5 kopen, als ik hem niet veel gebruik stoot hij ook niet veel CO² uit.
Idem voor wegonderhoud, een auto die je niet veel gebruikt zal ook geen slijtage aan de wegveroorzaken.

Dus idd in plaatst van autobezit het autogebruik belasten is veel eerlijker.

Re: 525(e60) eig 530??

Geplaatst: 30 nov 2013, 15:19
door Lowkey
tom_il schreef:Bizar. Hier heeft gewicht totaal geen belang. Auto mag 3ton wegen je betaald evenveel.
Vind jullie systeem toch beter, in belgie is een krachtige auto zoals een M5 bijna niet te betalen. Maar bij jullie kost hij evenveel aan belasting als een 520i ? . Damn, gelukzakken.

je kan je vragen stellen hoe men aan zulk totaal verschillend systeem komt.
In nederland heb je zogenaamde slurptaks (BPM - Belastingen op personenauto's en motorrijwielen). Een M5 stoot veel CO2 uit daardoor wordt er extra BPM geheven bij de nieuwprijs. Dit is bovenop de normale BTW van 21%. Wellicht dat aanschafprijs lager is in Belgie....

Re: 525(e60) eig 530??

Geplaatst: 01 dec 2013, 15:15
door Tourer
Jep, lang leve de BPM:
Aanschafwaarde (vanafprijs) :///m: 5 inclusief btw
in Belgie -> eur 108.000
In NL -> eur 128.500

Aardig verschil...