Pagina 2 van 2

Re: Race chip

Geplaatst: 30 jan 2014, 22:04
door Kuupertie
Niets gevonden over praktijk gevallen. Wel veel negatieve geluiden uit de tuningshoek


Powerbox geeft valse meetwaarden
Een powerbox is een elektronische module die tussen of aan de bedrading van de originele computer (Electronic Control Unit, ECU)wordt gemonteerd. Hij verandert bepaalde signalen die van of naar de computer gaan. Op deze manier geeft hij ’valse’ meetwaarden door aan de computer waardoor de motorbeveiliging en andere controlesignalen verstoord kunnen raken. Het spreekt voor zich dat dit niet zonder gevaar is. De dieselinspuiting kan ontregeld raken. Hierdoor ontstaat een onevenwichtige toename van het vermogen en het motorkoppel. De verbranding is niet meer optimaal, met als gevolg een roetpluim uit de uitlaat.

Een powerbox is schadelijk voor moderne motoren. Bovendien worden deze boxen, ook als de box reeds is verwijderd, eenvoudig gedetecteerd door de diagnoseapparatuur van garages, waardoor de fabrieksgarantie op uw auto verloren gaat.
Een powerbox verhoogt de inspuitdruk, waardoor de ingespoten hoeveelheid diesel eveneens toeneemt. Tevens neemt de brandstof voor het bovenste dode punt toe. Hierdoor ontstaat er een hogere topdruk en een temperatuur die te hoog is voor de motor. U genereert meer vermogen, maar omdat de motor niet is uitgerust voor dergelijke topdruk en temperaturen, neemt de levensduur van de motor snel af. Dit is de reden dat wij geen powerboxen verkopen en het gebruik ervan afraden.

Re: Race chip

Geplaatst: 30 jan 2014, 22:28
door craen
Kuupertie schreef:Niets gevonden over praktijk gevallen. Wel veel negatieve geluiden uit de tuningshoek


Powerbox geeft valse meetwaarden
Een powerbox is een elektronische module die tussen of aan de bedrading van de originele computer (Electronic Control Unit, ECU)wordt gemonteerd. Hij verandert bepaalde signalen die van of naar de computer gaan. Op deze manier geeft hij ’valse’ meetwaarden door aan de computer waardoor de motorbeveiliging en andere controlesignalen verstoord kunnen raken. Het spreekt voor zich dat dit niet zonder gevaar is. De dieselinspuiting kan ontregeld raken. Hierdoor ontstaat een onevenwichtige toename van het vermogen en het motorkoppel. De verbranding is niet meer optimaal, met als gevolg een roetpluim uit de uitlaat.

Een powerbox is schadelijk voor moderne motoren. Bovendien worden deze boxen, ook als de box reeds is verwijderd, eenvoudig gedetecteerd door de diagnoseapparatuur van garages, waardoor de fabrieksgarantie op uw auto verloren gaat.
Een powerbox verhoogt de inspuitdruk, waardoor de ingespoten hoeveelheid diesel eveneens toeneemt. Tevens neemt de brandstof voor het bovenste dode punt toe. Hierdoor ontstaat er een hogere topdruk en een temperatuur die te hoog is voor de motor. U genereert meer vermogen, maar omdat de motor niet is uitgerust voor dergelijke topdruk en temperaturen, neemt de levensduur van de motor snel af. Dit is de reden dat wij geen powerboxen verkopen en het gebruik ervan afraden.

wel als jij een tuner was wat zou je liever verkopen? een box van 250 euro of een chiptuning van 500? :D
en als ik mijn auto uitlees met inpa of mijn uitlees kastje zie ik niks geen foutmelding niks .
en de auto word niet warmer als anders hoor ik het int oog gehouden een half jaar lang en geen enkele keer is mijn auto warmer geweest als zonder.
ik blijf erbij dit doet het zelfde als een chiptuning alleen is dit niet direct van de ecu uit
of denk je dat ze met chiptuning niet meer diesel inspuiten?

Re: Race chip

Geplaatst: 31 jan 2014, 06:06
door Kuupertie
Ik persoonlijk heb geen idee. Hoop een beetje wijzer te worden van gebruikerservaringen. Ik zit er ook objectief in.

Re: Race chip

Geplaatst: 31 jan 2014, 09:15
door Kingfisher
Ik heb mijn 530d in 2009 uit Duitsland gehaald bij een BMW dealer. De auto was op verzoek van een koper voor mij (die later toch weer afhaakte) door de dealer voorzien van tuning. Inderdaad,...een powerbox. Van het merk G-Power, namelijk een D-tronik.

G-Power is een zeer bekende BMW tuner die mijns inziens echt wel weet wat ze doen.

Bang gemaakt door spookverhalen als hierboven heb ik een paar jaar geleden toch maar een mailtje gestuurd waarin ik mijn ongerustheid uitte. Dit was hun reactie:

The powerboxes are safe and working in an intelligent way.

We are well known tuner who actually developed some engineering solutions for some OEM manufacturers too and we couldn't afford to offer a dangerous solution. A power box work in a same way that a chip, the handling for sales is different, that is the only point...

The problem is that people speak about things they don't know...They maybe experienced a cheap solution once and think everything is the same...


Vooralsnog draait mijn motortje nog prima en kwam er weinig vervuiling naar voren bij het onlangs spoelen van de automaat. Ik heb geen idee wie nu de waarheid spreekt, maar iets zegt me wel dat ik meer vertrouwen heb in een grote naam als G-Power, dan in een lokale tuningboer.

Re: Race chip

Geplaatst: 31 jan 2014, 12:32
door craen
dat bedoel ik maar net zelfs G-power maakt het.
zoals kingfisher hierboven als ik het goed heb rijd hij ondertussen al 4 jaar met een powerbox zonder problemen.

Re: Race chip

Geplaatst: 31 jan 2014, 14:32
door tom_il
Tja dat ze hun eigen product niet gaan afbreken lijkt mij nogal normaal.
Tuning of powerbox. Feit is dat beide een hogere belasting zetten op aandrijf geheel van auto.
Als dan uiteindelijk er een probleem optreed is het moeilijk te zeggen in hoevere de tuning dit versneld of verergerd had.
Wat ik wil zeggen is dat ervaring weinig wil zeggen zonder alle randvoorwaarden erbij te nemen.

Of je tuning kiest of powerbox hangt af van je voorkeur. Mijn gevoel zegt tuning wat meer gericht is naar de wagen, en vooral dat geen "vreemde" electronica hangt tussen de motor en zijn DME of DDE.
En hoevere ben je zeker dat als er een probleem optreed in de motor de powerbox dit niet gaan maskeren naar de DME/DDE ?
Bottomline voor mij liever geen powerbox.

Re: Race chip

Geplaatst: 31 jan 2014, 15:07
door craen
tom_il schreef:Tja dat ze hun eigen product niet gaan afbreken lijkt mij nogal normaal.
Tuning of powerbox. Feit is dat beide een hogere belasting zetten op aandrijf geheel van auto.
Als dan uiteindelijk er een probleem optreed is het moeilijk te zeggen in hoevere de tuning dit versneld of verergerd had.
Wat ik wil zeggen is dat ervaring weinig wil zeggen zonder alle randvoorwaarden erbij te nemen.

Of je tuning kiest of powerbox hangt af van je voorkeur. Mijn gevoel zegt tuning wat meer gericht is naar de wagen, en vooral dat geen "vreemde" electronica hangt tussen de motor en zijn DME of DDE.
En hoevere ben je zeker dat als er een probleem optreed in de motor de powerbox dit niet gaan maskeren naar de DME/DDE ?
Bottomline voor mij liever geen powerbox.
een racechip box maskeerd niets alle veiligheids systemen blijven gewoon werken

Re: Race chip

Geplaatst: 31 jan 2014, 20:27
door Kingfisher
craen schreef:...rijd hij ondertussen al 4 jaar met een powerbox zonder problemen.
Nou genoeg problemen hoor, maar niet powerbox gerelateerd. ;) Maar laat ik dat maar gauw afkloppen, voor je het weet komen er straks nog zulke problemen bij... :gek: