Pagina 2 van 2
Re: "koude voeten"
Geplaatst: 14 feb 2014, 13:23
door tom_il
Idd vandaar dat ik gezegd had ook je hoofdthermostaat ineens te wijzigen.
Re: "koude voeten"
Geplaatst: 14 feb 2014, 20:05
door Kuupertie
Ah ok....Ook vandaag met ijkthermometer gemeten...73 graden.
Hij is wel snel op temperatuur !
Heb een how to gelezen van de hoofdthermostaat. Als deze achter de EGR thermostaat zit, waarom moet dan de hele radiateur er uit ?
KW09 op wintersport...dus ik heb nog een weekje om te wisselen.
Re: "koude voeten"
Geplaatst: 14 feb 2014, 20:14
door tom_il
Klopt eens je de EGr thermostaat wisselt komt hij véél sneller op temperatuur. Dit is zeer belangrijk ivm motorslijtage en voor regeneratie van de DPF.
Het schijnt vervormd de hoofdthermostaat waardoor deze de normale 90°C niet meer bereikt. Dit en een kapotte EGR thermostaat is een 100% probleem. Je zou je verschrikken hoeveel BMW's er rondrijden die niet goed op temperatuur komen, in de garage kunnen ze dit niet checken tenzij een testrit te doen.
De radiator moet er niet uit, maar wel de ventilator en dit gaat vrij gemakkelijk. Het moeilijkst is het bereiken van 1 van de schroeven van de thermostaat.
Re: "koude voeten"
Geplaatst: 14 feb 2014, 21:26
door Wing
Beide thermostaten zijn besteld. Aanstaande donderdag wordt het geplaatst. Ik ben benieuwd.
Re: "koude voeten"
Geplaatst: 14 feb 2014, 21:34
door Kuupertie
Ik zou het graag met iemand willen doen, om er van te leren.
Ziet er iemand, omgeving Ommen, kans aankomende week op een avond ?
Re: "koude voeten"
Geplaatst: 18 feb 2014, 15:20
door Kuupertie
Hoofd thermostaat vervangen: 1.5 uur.
Verbruik van 7.4 naar 6.1 liter.
Re: "koude voeten"
Geplaatst: 18 feb 2014, 23:55
door Wing
Zo, dat heb je snel gedaan... de mijne zou morgenavond gedaan worden. Maar mijn mannetje was zijn eigen verjaardag vergeten ... wordt volgende week .. je verbruik is wel heel netjes .. mijn 535da gaat dat nooit halen, 6.1 ...
Re: "koude voeten"
Geplaatst: 27 feb 2014, 21:09
door Wing
Deze week zijn de thermostaten dan vervangen. De thermometer geeft nu 90 celsius aan als hij warm is en het verbruik is afgenomen met circa 10% ... hij haalt nu 8,2 liter per 100 km's. Niet eens zo heel slecht voor een 535D automaat denk ik ..
Tegelijkertijd is een controle uitgevoerd of de wervelkleppen er nog in zaten. Dat bleek het geval. De asjes vertoonden al redelijk wat speling. Nog wel goed. Maar alles eruit gehaald en afgedicht met zes bouten. Als we toch bezig zijn ook maar de lucht- en interieurfilters vervangen..... en de egr klep gereinigd.
De volgende klussen staan nog op de planning:
- brandstof filter
- pakking van het panoramadak vervangen
- draadboom achterklep
Als dat allemaal gedaan is ben ik voorlopig eventjes klaar. O ja, de zomerbanden komen er binnenkort op ..