Pagina 2 van 3
Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 15 okt 2020, 12:55
door BMW_530D_E39
ehombie schreef: ↑14 okt 2020, 16:55
Ik zet mijn geld op een slechte brandstof toevoer. Of dit in het lage of hoge druk gedeelte zit kan ik niet beoordelen vanaf hier. Dat is een van je problemen wat samen gaat met de laatste 3 /4 codes.
Probeer de drukken te volgen onder verschillende rij omstandigheden. En kijk welke het meest wegvalt..of niet constant genoeg is...
Ik had je geantwoord maar weet niet of dit gelukt was, maar hartstikke bedankt voor je reactie.
Wat mij opviel vanochtend is dat mijn BMW bij koude start gewoon normaal rijdt niks raars op merk. Maar zodra motor warm is dan begint het ellende. Ineens geen vermogen meer als ik gas geef dan heeel moeilijk komt die vooruit dat terwijl ik al 100km/u rij en terwijl dit gebeurt komt er een hele zwarte rook walm uit de uitlaat.
Tot heden heb ik het volgende vervangen
- bosch hogedruk pomp
- krukaspoeliset
- 1 verstuiver, omdat eentje geen enkele waardes aan gaf
- brandstofretourleiding (wat op de verstuivers zit)
- dieselfilterpomp
- startmotor
- gloeibougies
- drukomvormer
- brandstofdruksensor
Ongetwijfeld nog paar dingen, maar daar kan ik nu niet zo 123 op komen.
Ik weet dat het niet waard is om zoveel uit te geven aan mijn BMW, Maarja dat ben ik ik hou van mijn E60 ik ben een echte BMW liefhebber en ik heb deze BMW gekocht voor mijn eigen plezier en niet om zo weinig mogelijk aan uit te geven om vervolgens met winst te verkopen. Mijn vorige BMW een E39 heb ik ook nog altijd omdat ik er geen afscheid van kon/kan nemen. Sinds ik mijn rijbewijs heb heb ik mijn E39 gekocht mijn aller eerste BMW, maar de E60 is sinds jongs af aan altijd mijn favoriete type geweest. Vandaar dat ik zo gehecht ben aan mijn auto en dat ik er veel aan uitgeef

het is tenslotte mijn hobby, passie en vooral de liefde voor BMW.
Kortom heb er veel voor over ongeacht de kosten
Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 15 okt 2020, 13:11
door BMW_530D_E39
tom_il schreef: ↑15 okt 2020, 12:36
probleem van EGR thermostaat is dat die lekt, niet opengaan heb ik nog nooit van gehoord. Denk niet dat je het daar moet zoeken.
Ik zie geen lekkages van de EGR thermostaat, maar zou me niks verbazen als dit probleem ergens in het EGR traject zit want soms als ik gas geef komt die niet vooruit heel moeizaam en terwijl dit gebeurd komt er enorme zwarte rook uit mijn uitlaat. Lijkt alsof ergens iets zo verstopt zit dat die uitlaatgassen moeilijk doorheen gaat. Mijn auto valt soms gewoon uit tijdens het rijden ook op snelweg. De verlichtingen en radio etc blijft wel aan nadat de auto uitvalt
Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 15 okt 2020, 14:35
door tom_il
Dit zie je ook niet lekken. Hij sluit niet volledig af waardoor je EGR te felt koelt en de motor niet snel genoeg op temperatuur komt.
Is je roetfilter niet verstopt ?
Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 15 okt 2020, 14:43
door tom_il
Ik zou ook eens op zoek gaan naar lekken in het inlaat traject. bv een scheur in een leiding geeft verlies aan turbo druk en doordat de lucht brandstof verhouding dan niet meer klopt gaat hij roken.
Maw verlies aan vermogen en roken.
Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 15 okt 2020, 15:10
door BMW_530D_E39
Hi Tom,
Dankje voor je reactie. Ik zal de inlaattraject eens na lopen dit is wel een goed punt om te doen. Stom dat ik daar niet aan dacht. Is het de leiding die van de interkoeler naar de turbo gaat ? Ik zal uiteraard elke leiding na lopen
Mijn BMW heeft geen roetfilter. Of dat standaard zo is bij deze type en bouwjaar (2004)of dat de vorige eigenaar de roetfilter heb verwijderd. Ik heb hem zo gekocht als ik op RDW kijk voor info over mijn BMW dan zie ik ook staan roetfilter niet aanwezig

Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 15 okt 2020, 15:39
door tom_il
eerste 525d hadden geen roetfilter. Buigen de einde van je uitlaatpijpjes naar beneden ? Indien ja dan heb je idd geen roetfiler.
Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 15 okt 2020, 15:47
door BMW_530D_E39
Mijn uitlaat is recht buigen niet naar beneden. Dat betekent dus dat de vorige eigenaar de roetfilter zelf heeft verwijderd. Ook moet ik meer betalen voor fijnstofbelasting omdat ik geen roetfilter heb

Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 15 okt 2020, 16:02
door tom_il
Geen idee of dit kan in Nederland. Had mij vergist het zijn de eerst 530d dit geen roetfilter hadden. De 525d is iets later op de markt gekomen en had altijd een roetfilter. Of de vorige eigenaar heeft er rechte uitlaat eindes opgezet.
Ik zou eens onder de wagen kijken. Vanaf de motor heb je eerst de katalysator op het schuin stuk naar beneden, erna op het horizontaal stuk bevind zich de roetfilter.
https://www.estore-central.com/bmw-part ... te-Filter/
1) is de kat / 3) is de roetfilter.
Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 15 okt 2020, 17:17
door BMW_530D_E39
Dankjewel voor de link nu dit heb gezien en op basis van je uitleg heb ik wel een roetfilter. De katalysator uiteraard aanwezig, maar wat je zegt nummertje 3 op horizontale lengte is ook aanwezig. Dit vind ik dan heel apart aangezien op RDW register staat dat ik geen roetfilter heb en ook op de brief die ik van de belastingdienst heb gekregen staat geen roetfilter. Voor mijn E39 moest ik 20 euro dacht ik betalen aan fijnstofbelasting maar voor mijn E60 betaal ik 60 euro fijnstofbelasting en dit terwijl het beide om een 530D gaat
Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 15 okt 2020, 18:30
door m.h.
Dan zou ik idd gaan zoeken in je brst toevoer zoals ehombie al aangaf. lagedruk systeem de druk controleren en eventueel de opbrengst. De druk zou een paar bar moeten zijn.
Hogedruk systeem ook controleren. Kun je zelf iets uitlezen?
En toch voor de zekerheid, geen brst filter die al jaren niet vervangen is?....
Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 15 okt 2020, 22:07
door tom_il
even gecheckt bij de 530d zonder roetfilter.
Er zit dan een demper in de plaats waar de roetfilter zit. Ziet er iets anders uit, heeft geen flenzen.
Zonder roetfilter :
https://www.realoem.com/bmw/en/showpart ... Id=18_0521
Met roetfilter :
https://www.realoem.com/bmw/en/showpart ... Id=18_0553
Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 16 okt 2020, 05:54
door BMW_530D_E39
m.h. schreef: ↑15 okt 2020, 18:30
Dan zou ik idd gaan zoeken in je brst toevoer zoals ehombie al aangaf. lagedruk systeem de druk controleren en eventueel de opbrengst. De druk zou een paar bar moeten zijn.
Hogedruk systeem ook controleren. Kun je zelf iets uitlezen?
En toch voor de zekerheid, geen brst filter die al jaren niet vervangen is?....
Goeiemorgen m.h.
De brandstoffilter heb ik vervangen net als de brandstofdruksensor. Toevallig enig idee waar ik mijn Bosch hogedrukpomp, verstuiver en eventueel dieselfitlerpomp kan laten reviseren.
Goeiemorgen Tom,
Dankjewel voor je reactie

Ik zie inderdaad het verschil wat je bedoeld. Ik heb zojuist gekeken en ik heb de eerste van de link. Die pot zonder flenzen.
Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 16 okt 2020, 07:47
door ehombie
Ik zat ook nog te denken...op je rail zit een drukregelaar.
https://bimmercat.com/bmw/nl/search/sel ... CE/13_1150
Misschien blijft die wel open staan? Hoe je die "live" kunt testen even geen idee. Ik weet niet of het een "standaard open" of "standaard gesloten" klep is. Maar misschien is die bidirectionaal aan te sturen met een computer. kijken/horen of die klikt?
Ik zou eerst proberen om scandata te bekijken ipv gelijk onderdelen vervangen...
Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 16 okt 2020, 08:09
door m.h.
Je kan wel de stekker van de drukregelaar eraf trekken. (Meestal NC)
Zorg eerst voor een diagnose voordat je iets laat reviseren. Er zijn diverse bedrijven voor revisie. Google even op diesel service voor je eigen regio
Re: Advies Uitlaatgas storing
Geplaatst: 16 okt 2020, 10:31
door BMW_530D_E39
ehombie schreef: ↑16 okt 2020, 07:47
Ik zat ook nog te denken...op je rail zit een drukregelaar.
https://bimmercat.com/bmw/nl/search/sel ... CE/13_1150
Misschien blijft die wel open staan? Hoe je die "live" kunt testen even geen idee. Ik weet niet of het een "standaard open" of "standaard gesloten" klep is. Maar misschien is die bidirectionaal aan te sturen met een computer. kijken/horen of die klikt?
Ik zou eerst proberen om scandata te bekijken ipv gelijk onderdelen vervangen...
Goeiemorgen ehombie,
Dankjewel voor je bericht en voor het meedenken. Bedoel je de brandstofdruksensor ? Die heb ik vervangen zowel de brandstofdruksensor als de dieselfilterpomp.
Groetjes
Mumin Muslimovic