Stuur trilt bij remmen !

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Patrickk

Re: Stuur trilt bij remmen !

Bericht door Patrickk » 08 okt 2014, 21:00

matheeuwissen schreef:Waarom linksvoor en niet rechts?
Hompie schreef: Wat ik nog wel merk, maar dat was al voordat de draagarmen waren vervangen is als ik morgens of middags weg rijdt dat ik links voor altijd een keer een knak hoor en daarna niet meer, ook niet dagelijks maar wel regelmatig.
Omdat de TS hier over links sprak?
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 09 okt 2014, 18:45

Heb net 2 complete spoorstangen besteld, vervangen ze gelijk ook maar :ja:
Kan ik gelijk tijdens de montage alles goed nalopen en eventueel schoon en gangbaar maken.

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 10 okt 2014, 09:14

320ciE46 schreef:
318isloco schreef:Als het je remschijven zijn kan je er ook voor kiezen om deze af te laten draaien, bespaard een hoop geld aangezien ze nog maar een jaar oud zijn.
Zijn ze helaas ook weer binnen de kortste keren krom, weet ik van 3 gevallen.
Bij mij is die ervaring juist andersom, ze trekken krom door de hitte, maar als ze heet genoeg worden kom je met het metaal op een punt dat het niet verder krom gaat trekken, als je ze dan af laat draaien gaan ze niet meer krom (of heel minimaal)

ik heb al 2x kromme schijven gehad aan de voorkant, en sinds ik ze af heb laten draaien zijn ze niet meer krom te krijgen, en ik gebruik ze erg goed :) (links remmen met 100-120km/u, schijven slaan blauw uit, maar trekken niet krom)

Maar zoals de meesten zeggen kan het vanalles zijn, sindskort rijd ik met powerflex draagarm rubbers en is de trilling die ik in mijn stuur heb al iets verminderd, nieuwe spoorstangen verminderde het ook iets. Maar die van mij is aan de voorkant extra trillings gevoelig omdat ik meer stuurhoek heb door aangepaste fusee's (stuur wordt ook nerveuzer, pakt trillingen dus sneller op), en ik aan de voorkant met 8,5J ET13 rij met veel camber en uitspoor.

Uitlijning is ook een zaak die je toe kan voegen aan het lijstje wat trillingen veroorzaakt.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Jeremy

Bericht door Jeremy » 10 okt 2014, 09:52

Dutchie schreef:Bij mij is die ervaring juist andersom, ze trekken krom door de hitte, maar als ze heet genoeg worden kom je met het metaal op een punt dat het niet verder krom gaat trekken, als je ze dan af laat draaien gaan ze niet meer krom (of heel minimaal)
Hmm.. Ik had op mijn 320 vroeger ook al heel snel kromme schijven na het afdraaien, maar vermoedde dat dat toen door een hangende klauw kwam. Nu op mijn 325 heb ik ze ook een keer af laten draaien en die begonnen na 3 maanden ook weer krom te trekken. En ik zie mezelf als een normale weggebruiker... Wel zijn beide schijven van Zimmermann en daar hoor ik toch meerdere verhalen over. De ene is er zeer tevreden over, maar ik heb al twee keer gehad dat ze krom waren.. Dus ik ga nu eens Bilstein schijven proberen met Bilstein blokken. Ik was voor €212.- klaar dus daar durf ik de gok wel op te nemen.

Maatje van mij had ook heel snel weer kromme schijven op zijn Golf GTI na afdraaien...

Maar misschien heb jij ze wel dermate krom gehad dat ze inderdaad niet meer verder kunnen en kun je ze nu mishandelen zoals jij zelf wilt! 8)

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 10 okt 2014, 10:10

Ja mijne zijn ook Zimmermanns inderdaad haha.

In de racerij gaat dat ook zo met remschijven, die worden gloeiend heet gestookt en vervolgens direct in een koud bad gedompeld, waardoor ze direct krimpen (en dus krom trekken) en daarna afgedraaid, daarna gaan ze niet meer krom omdat het materiaal dan vaak maximaal gekrompen is. (zou mij niks verbazen dat de BMW perfomance schijven dezelfde behandeling gehad hebben)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 21 okt 2014, 17:49

Heb inmiddels de linker spoort stang compleet vervangen (de linker wordt nageleverd) maar nog steeds trilling bij het remmen va ca 70 km/u
Remschijven zien er verder keurig uit, wel merk ik als ik het wiel eraf heb en ik aan de schijf draai dat ie steeds op een punt aanloopt, kan dat wat zeggen over de schijven ?

Jeremy

Bericht door Jeremy » 21 okt 2014, 17:53

Betekent dan toch dat je (licht) kromme schijven hebt. Ik heb momenteel precies hetzelfde en heb ook last van een trillend stuur en ook onregelmatig remmen. Daarom ga ik eind November zelf de schijven vervangen. Via Dparts.com heb ik voor iets meer dan €200.- schijven, blokken en slijtageindicatoren rondom van Febi Bilstein. :)

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 21 okt 2014, 17:57

Oke, ik zal de rechter zijde ook even nakijken gelijk als de rechter spoorstang binnen is, anders vervang ik ook gelijk de schijven/blokken ook maar op kort termijn :)

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 23 okt 2014, 19:27

Gek, krijg me rechter spoorstang binnen van MOOG is deze ongespoten mat, de linker was mooi mat zwart gespoten, komt dat vaker voor ?
Het zit wel onder de auto verder en niemand ziet het, of ben ik nou gewoon te kritisch :roll:
Wat betreft de remschijven, Brembo Max is heeft dat nog voordeel t.o.v. normale remschijven ?

Afbeelding

B.I.Jager

Bericht door B.I.Jager » 24 okt 2014, 18:50

Hompie schreef:Gek, krijg me rechter spoorstang binnen van MOOG is deze ongespoten mat, de linker was mooi mat zwart gespoten, komt dat vaker voor ?
Het zit wel onder de auto verder en niemand ziet het, of ben ik nou gewoon te kritisch :roll:
Wat betreft de remschijven, Brembo Max is heeft dat nog voordeel t.o.v. normale remschijven ?

Afbeelding
Ik denk dat het bij MOOG het zelfde is als bij bv. Febi. De ene week kopen ze hun onderdelen in bij een fabriek in noord China en de volgende week weer bij een fabriek in zuid China. Kwaliteit van dit soort merken kan enorm variëren.

Brembo max is gewoon een OEM vervanger. Ik heb ze ooit eens gekocht voor onder mijn Mitsubishi Galant(welke ook zeer berucht was met krom trekkende schijven) En ze waren sneller krom dan een origineel set en een set Brakemax schijven.

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 24 okt 2014, 20:51

Oke, ik hou het toch maar op gewone Brembo (painted) schijven, me remblokken zijn nog bijna nieuw
(schuine kanten nog dik, recent gemonteerd) deze toch maar vervangen ?
De rechter spoorstang heb ik inmiddels gedemonteerd en ik ben erachter dat de rechter remschijf op 3/4 stroef draait en op 1/4 soepel, lijkt mij niet echt goed ?
Ook het rubber van me stabilisator stang (TRW) is verrot en het vet hangt eruit rechts, dus ook gelijk vervangen.

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 25 okt 2014, 10:04

Hoe kan je het beste alles goed gangbaar maken van de remmen en wat smeer je allemaal in met (siliconen) vet of keramisch vet ?
Bij het vervangen heb ik alleen maar alles schoongemaakt met remmen reiniger en de blokken ingevet met antipiep pasta :roll:

B.I.Jager

Bericht door B.I.Jager » 25 okt 2014, 14:03

De achterkant en de raakvlakken van de remblokjes, en ook de raakvlakken van de klemmen idd. met "anti piep" pasta of keramisch vet. En de gelijdepennen met een beetje hitte bestendig vet. Ik doe ook altijd nog een drupje loctite op de schroefdraad van de gelijdepennen.

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 26 okt 2014, 14:05

Alles schoongemaakt vandaag, blokken opgeschuurd en ingevet, geleide pennen schoongemaakt en alles terug gezet.
Wiel loopt soepel, maar je hoort toch nog wel wat aanlopen minimaal, maar wel minder.
Nu brand alleen met ABS/DSC en remlampje ineens, even de laptop opladen en uitlezen maar zo :roll:

Hompie
Contacteer:

Bericht door Hompie » 26 okt 2014, 15:18

Zo ABS sensor schoongemaakt, rondje gereden en alle storing zijn weer weg :gekdoen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”