Zoooo.... de 16 dagen vakantie in Zuid-Frankrijk zitten er weer op..... en in het Topic van Anton van den Akker al aangegeven dat ik ook mijn bevindingen van de vakantie eens zou posten...... We hebben ruim 3650km gereden waarvan bijna de helft over allerlei bergweggetjes in de Franse Dordogne.
Net als Anton mis ik de ruimte die ik hiervoor in mijn Passat 3C had. De vouwkratten die ik met gemak onder het afdekzeil 2-hoog kon opstapelen en in totaal 10 stuks erin kwijt kan, kunnen van zijn lang zal zijn leve niet in de F11. Zeker niet als je ook nog een koelkistje en een gasfles mee moet nemen.... Onder het afdekzeil kan je hooguit 1 krat kwijt, want met 2 op elkaar, kan het afdekzeil gewoonweg niet meer gesloten worden.
De oplossing werd gevonden in een grotere dakkoffer die we op het allerlaatste moment moesten aanschaffen vanwege het feit dat onze oude dakkoffer kapot ging en niet meer op slot kon (na 15 jaar op zich niet zo heel erg). Toen dus maar gelijk een iets grotere koffer gekocht die ook netjes bij de bimmer past....
Het rijden met de Bimmer is een genot, maar dat had ik al mogen ervaren tijdens onze week wintersport rond de jaarwisseling. Aangezien ik toen nog niet precies wist hoe alles werkte en welke functies er allemaal op de Bimmer zaten, heb ik er gewoon mee gereden.... en dat was al heeeeeeerlijk..... De rust en stilte die je ervaart tijdens het cruisen is echt geweldig! De 3-liter doet perfect zijn werk en is er zodra je 'm nodig hebt om even snel vaart te kunnen maken. Met de bak in de normale D-stand heb je wel te maken met een redelijk groot turbogat, maar dat is opgelost zodra je de bak op M/S stand zet. Dan draait alles gelijk een pak hoger in de toeren waardoor er van een turbogat helemaal geen sprake meer is. En dan is de auto nog niet gechipt..... met de 245PK kan je dus prima vooruit. Voor normale wegen is de D-stand ook meer dan prima, omdat je dan niet direct over het maximale vermogen hoeft te beschikken..... Maar met name in haarspeldbochten en op de steilere weggetjes is de D-stand een crime om mee te rijden.
De M/S stand heb ik voornamelijk gebruikt op de Franse bergweggetjes.... het enige nadeel is dat daarmee het verbruik wel aanzienlijk hoger ligt dan met de bak in de normale D-stand. De langere vlakke stukken heb ik wel gewoon de D-stand gebruikt, wat zoals gezegd prima gaat.
Al met al ben ik nog steeds super tevreden met mijn F11.... nu eerst maar eens een afspraak maken bij een tuner om het vermogen nog een boost te geven tot net iets over de 300pk/600nm. Daarna wil ik nog wel de bussen vervangen van de voorzijde van het onderstel, zodat alles net wat directer reageert met het sturen. Misschien dat er daarna nog wel een blackpanel in gaat komen, maar daar moet ik nog even over nadenken..... en als het er in komt, dan zal ik ook nog wel een tijdje moeten zoeken naar een correcte unit.... maar goed, we gaan eens kijken wat er allemaal kan worden aangepast