Pagina 2 van 2

Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)

Geplaatst: 25 jun 2020, 14:25
door ehombie

Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)

Geplaatst: 25 jun 2020, 20:28
door Robin
Alright. Ik ben inmiddels weer een stap verder. Zojuist langs de weg gestaan met een kapotte bobine. Wegenwacht had er gelukkig nog een liggen op hun depandance. Aan hen ook uitgelegd wat het probleem was toen ik bij hem in de bus zat om de bobine te gaan halen. Hij gaf aan: klinkt als je lambda of kat.

Vervolgens zojuist de auto thuis uitgelezen en de waarden gecheckt. Kwam hetvolgende uit:
Afbeelding

Deze waarden zijn met de LMM aangesloten. Temperatuur lijkt te kloppen gezien de motor nog warm is. Ook de air mass beweegt netjes mee als ik gas geef. Lmm is dus uitgesloten.

Feit blijft dat de lambdawaarden hetzelfde blijven als de foto die ik eerder postte. Lijkt me dan toch een probleem met de lambda óf de kat. Zit ik in de goede richting met deze gedachte?

Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)

Geplaatst: 26 jun 2020, 01:33
door Robin
Alright, omdat ik de fueltrims in INPA niet gevonden kreeg heb Ista gekocht via Bimmer Diagnostics en aan de gang gekregen. Kwamen 18 foutcodes uitrollen. Heb ze gewist en blijven er twee over. Seat occupancy sensor (bekend) en no communication with navi. Ook bekend.

Nu ben ik wel benieuwd hoe ik de fueltrims uit kan lezen. Krijg het zo snel niet voor elkaar. Iemand die me hier verder mee kan helpen? Zelfde geldt voor adaptiewaarden.

Heb overigens de laptop in de auto liggen, dus zal hem morgenochtend als ik op werk aankom nog eens uitlezen.

Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)

Geplaatst: 26 jun 2020, 08:14
door Marcel RSD
Hi Robin.

Google geeft hier uitleg
https://bimmerprofs.com/stft-and-ltft/

For idle run range the corrections (short-term fuel trims) and adaptations (long-term fuel trims) of offset type are used. On idle run adaptations and compensations are performed within bank (in INPA visible in adaptation menu ../F5/F6)*, also individual adaptations to each cylinder (in INPA visible:../F5/Shift+F6/F1)* and ISTA D Rough run menu (absolute values; efficiency measurements) and Stoichiometric correction menu (fuel mixture corrections for each cylinder).

Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)

Geplaatst: 26 jun 2020, 09:07
door Robin
Top, thanks Marcel! Vanavond even naar kijken.

Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)

Geplaatst: 26 jun 2020, 11:03
door dw70
Volle kat: auto draait koud goed, accelereert goed. Zodra hij warm is gewoon 80 of 100 rijden en volgas geven. Dan wil hij niet meer. Geen vol vermogen meer. Kat is dan vol. En roodgloeiend.

Met een defecte lamda rijd hij normaal ok. Hij zuipt alleen behoorlijk. De lamdaregeling kun je laten testen met een 4 gas test zoals bij de apk. Ik kwam er bij de apk per toeval achter dat mijn lamda defect was maar de motor draaide goed. Geen klachten.

Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)

Geplaatst: 26 jun 2020, 15:35
door Robin
De mijne start juist koud beroerd, blijft niet draaien en heeft neiging uit te vallen. Zodra ik een meter of 100 gereden heb is er niets aan de hand, met uitzondering van het uitvallen bij kruising, stoplicht, rotonde etc. Uitvallen gebeurt ook alleen als ik bij wat hogere toeren de koppeling intrap, als ik hem rustig terug laat zakken naar 1500 toeren en dan de koppeling indruk is er weinig aan de hand. Toerenteler dipt wel iets meer dan hij hoort te doen, maar blijft gewoon draaien.

Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)

Geplaatst: 27 jun 2020, 11:01
door dw70
Als het mijn auto zou zijn Robin zou ik een 4 gas test doen om te kijken of de lamda zijn werk doet. Waarschijnlijk doet hij dat niet. Deze vervangen dan (mocht dat zo zijn) en beoordelen hoe hij dan draait. Je moet ergens beginnen.

En je nokkenas en krukas sensoren blijven een bmw issue. Zeker bij stoppen-koppeling-uitval.

Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)

Geplaatst: 28 jun 2020, 16:37
door Robin
Hij moet volgende week op APK, dan komt lambda er sowieso uit.

Nokkenassensor stond er een tijdje geleden wel in nu je het zegt, maar daarna geen last meer van gehad.

Ik wacht de viergasmeting eens even af, dan gaan we verder kijken.

Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)

Geplaatst: 06 jul 2020, 23:29
door Robin
Nou jongens, we hebben een doorbraak. Probleem lijkt nu écht opgelost te zijn.

Wat de boosdoener was? De luchtbalg van de LMM naar het gasklephuis. En niet de balg zelf, maar eigenlijk het reservoir dat er aan vast zat. De slang zelf was in best goede staat, maar een of andere steun de beun heeft hem ooit te dicht tegen de multiriem aangezet met dit als resultaat:

Afbeelding

Het scheelt dat ik hem vorige week voor de zekerheid maar besteld heb bij de dealer. In de balg zelf zag ik geen scheur, maar better safe than sorry. Vanmiddag opgehaald, en toen ik hem er net uittrok, zag ik het gat zitten en viel het kwartje. Dus, de nieuwe er net ingezet en probleem is compleet verdwenen. Loopt stationair nu fantastisch, valt niet meer weg bij intrappen koppeling.

De aanhouder wint, zullen we maar zeggen.

Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)

Geplaatst: 07 jul 2020, 06:43
door Bart70
:gekdoen:

Eindelijk ! Genieten vanaf nu :duim:

Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)

Geplaatst: 07 jul 2020, 07:56
door thijsvanzwam
Dat is de resonator. Deze heeft als taak de resonerende lucht als gevolg van het openen en sluiten van de inlaatkleppen op te vangen. Zou deze er niet zitten dan zou de motor een brommend geluid gaan maken en raakt de luchtstroom verstoord. De drukgolven in de resonator helpen zelfs mee de luchtstroom naar de motor te bevorderen wat weer voor een beter mengsel zorgt.

Dus toch valse lucht, top dat je het gevonden hebt en dat er niets “ernstigs” aan de hand is!

Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)

Geplaatst: 23 aug 2020, 14:46
door rob75
rob75 schreef: 25 jun 2020, 13:29
thijsvanzwam schreef: 24 jun 2020, 10:42 Die -7,5 is gemeten. Dat kan ie niet berekenen.
Die temperatuur komt van de temperatuursensor in de lmm.
De LMM van een N42 heeft geen temperatuursensor.
De LMM heeft inderdaad een temp sensor. Excuus, in de war met een ander systeem....