Pagina 3 van 4

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 03 aug 2013, 17:40
door AdE39
Hallo beste Lowkey,

Het antwoord op uw vraag.
Vind er olie uitwisseling plaats tussen de bak en de koppelomvormer, dat is dus ja.
Als de bak en de koppelomvormer leeg worden geplaatst, dan word deze na de montage gevuld met de juiste olie en de juiste hoeveelheid.
Het systeem word dus via de bak gevuld, en de olie komt dus ook in de koppelomvormer terecht, want anders werkt dit systeem niet.
Wat forumlid Lekkerwijf aanhaalde, dat de koppelomvormer niet apart af te tappen is, dat is gewoon ook zo.
Die kan enkel maar afgetapt worden door deze te demonteren.
Als men de bak van de motor los haalt, en de koppelomvormer blijft op het vliegwiel achter, en men kantelt de bak voor over, dan zal de bak ook leeg lopen, er is dus een verbinding tussen de bak en de koppelomvormer.
En de circulatie word verzorgd door een eigen oliepomp in de bak, dat klopt dus ook wat u zegt, beste Lowkey.

Dat de olie van de automaat aardig aan temperatuur is, dat klopt dus ook helemaal, en vaak word deze middels het koelsysteem van de auto gekoeld door een warmte wisselaar, ook dat is helemaal waar.
Enkel, bij een te lage olie stand, zal de olie nog meer slijtage gaan vertonen, bij de te lage olie stand zal ook de temperatuur nog verder oplopen.
De koppelomvormer fungeert dus eigenlijk als centrifugaal koppeling, en heeft dus eigenlijk precies dezelfde werking als de gewone koppeling, enkel gebeurt dit door de olie druk die ontwikkeld word door het motor toerental en het pompwiel in de koppelomvormer, deze gaat dus sneller draaien en pompt eigenlijk via de olie naar het turbinewiel in de koppelomvormer, en via de stator weer naar het pompwiel, en deze versterkt daarbij de oliedruk.
De olie in de koppelomvormer circuleert dus tussen het pompwiel en het turbinewiel, retour via het statorwiel, en hier word de oliedruk nog iets verder opgevoerd, en de kracht word hier ook nog benut. Deze circulatie vind plaats in een gesloten circuit tussen deze onderdelen.

Er bestaat ook nog een koppeling zonder het statorwiel, maar ik ga er niet verder op uitwieden, want dan word het een onleesbaar iets, en een erg lang verhaal.

Het grote verschil in de tegenwoordige techniek, en de oudere techniek, dat is de electronica, deze heeft ook een aardige vinger in de pap.

Erg jammer om te moeten lezen, dat u er al bijna grote problemen mee had.
En dat er dus nog problemen over waren, waarna u ook nog eens een tijdje moest wachten, erg jammer allemaal.
Maar u heeft dus het goede bericht ook kunnen lezen, van forumlid Knakkel, dat klinkt erg goed.

Ik hoop echter dat u vervolg problemen niet zal ondervinden, want dan word het echt knudde.
Verder hoop ik ook, dat ik alles naar wens heb kunnen beantwoorden.
Is dit niet het geval, dan verneem ik dat uiteraard gaarne van u.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 03 aug 2013, 17:45
door AdE39
Beste Lekkerwijf,

Ik zal nog één reactie geven op uw reactie!
U leest dingen die er helemaal niet staan, als u het zo beleeft, helaas, dan was dit niet mijn bedoeling, maar ik heb het dus ook zo niet geschreven ook, beste Lekkerwijf.
En zal er verder inhoudelijk niet op in gaan.

En daar wilde ik het gewoon bij laten.

Ik wens u uiteraard een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 04 aug 2013, 16:32
door Lowkey
Mooie uitleg weer Ad bedankt.
De koppelomvormer zal dus alleen leegstromen als je de auto zou kantelen (voorwielen omhoog)?? Stroomt het dan door die as van het turbinewiel naar de bak heen of zo?? Blijft ingewikkeld, zo'n automaat! U zegt "deze circulatie vind plaats in een gesloten circuit". Als je de koppelomvormer van de bak loshaalt wordt dit circuit verbroken? Zou zo'n ding liefst zelf eens uit elkaar halen om het beter te begrijpen!
Wat gebeurt er trouwens als je voet op de rem zal houden en dan een plank gas geeft? Gaat de koppelomvormer dan aan gort?

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 04 aug 2013, 17:30
door AdE39
Hallo beste Lowkey,

Geen dank, beste Lowkey, dat is graag gedaan.

Dan zou je de auto aan de voorwielen moeten ophangen.
Maar het kan ook op een gemakkelijker manier, haal de bak los, en demonteer de koppelomvormer van het vliegwiel.
Dan loopt deze met de ingang naar beneden en wat schommelen ook wel leeg.
Dan is er een hele mooie gelegenheid, om aan de buitenzijde van de ronde vorm, de koppelomvormer door te slijpen, u krijgt dan precies alle onderdelen in beeld.
Maar via Google kunt u ook wel een doorsnede van de koppelomvormer vinden, en dat bespaart u een hele berg werk, en kosten.

Dat zou ik beter niet doen, in een rij stand zetten, gas er op, en vol op de remmen.
De aandrijflijn zal dit niet zo prettig vinden.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus dat weet ik niet, de kans is erg groot dat er iets in de aandrijflijn defect gaat.
Het word dus ook echt niet aangeraden, dus probeer het beter niet uit.

Volgens mij zat u best met een behoorlijke glimlach dit bericht te schrijven, tenminste, dat gevoel kreeg ik tijdens het lezen van uw reactie hahahaha .
Geeft niet hoor, ik ben ook wel eens op een dergelijke en ondeugende manier bezig, en dat mag ook gerust.
Want ik zat uw reactie met een big :) te lezen..... :ja:

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 05 aug 2013, 01:16
door Lowkey
Ja haha het was slechts als gedachte experiment bedoeld. Welk onderdeel in de aandrijflijn zou het het snelst begeven? Ik ben wel van het destructief onderzoek :gek: just kidding...

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 05 aug 2013, 01:33
door AdE39
Hallo beste Lowkey,

Heeft u toevallig iemand met een autodemontage bedrijf in de vriendenkring?
Dan zou ik zeggen, probeer het eens uit, de zwakste schakel zal defect gaan.

Hahahaha, maar daar houd ik ook wel van, dit soort experimenten bevallen mij wel, enkel doe ik dat uiteraard niet met een van onze auto's.
Jaren geleden had ik wat vrienden, die een autodemontage bedrijf hadden, die hebben ze nu niet meer, Ad is langs geweest, hahaha, nee hoor geintje.
Maar, het zijn nog steeds mijn vrienden.
Maar dat van die demontage bedrijven en de vrienden, dat is wel zo.
En geloof me, daar hebben we wel een aantal auto's dermate onderzocht, die deden het naderhand dus ook niet meer, waren dan ook helemaal vernield, want dat moest immers toch gebeuren.

Tegenwoordig kunnen dit soort uitspattingen niet meer, dus zal ik het maar beter niet vragen, " ik durf het haast niet te vragen, maar mag ik eens......" Ze zien me al aankomen! :tong:
Dan weet ik het antwoord wel, wat zij dan gaan geven.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 05 aug 2013, 09:58
door tom_il
Ondertussen op een belgisch forum gaf een zeer ervaren en gewaardeerd lid dezelfde raad. De mechatronics kan vol vuil gaan zitten bij een spoeling en dient uitgebouwd te worden en gekuisd. Ad heeft het 100% bij het rechte eind.

Ben blij dat ik weer bijgeleerd heb.

Dit doet mij herinneren aan mijn baas die had zijn Audi A8 met ZF automaat met wat problemen ook laten behandelen (Hij wist niet in detail wat ze gedaan hadden). Erna liep hij nog slechter.

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 06 aug 2013, 10:24
door AdE39
Hallo beste Tom,

Ik waarschuw niet voor niets, er zijn zoveel akelige problemen soms na het spoelen.
Ik word er soms niet goed van, en dan bedoel ik dus de bedrijven die dit aanbieden, en vervolgens met een stalen gezicht durven te verkondigen, dat na het spoelen de automaat weer als nieuw rijd.

Mijn visie, ik heb nog nimmer zoveel problemen gezien, na het spoelen.
Bij de een word de bak zo nukkig als een oude ezel.
Bij de ander gaat de bak bonken als een gek.
Een ander heeft weer dat de bak enorm slecht schakelt en soms zelfs mis schakelt.
Bij een ander komt de auto niet eens in beweging, terwijl deze in Drive is gezet.

En dit zijn dan nog maar een fractie van de problemen.

Dat spoelen maakt de rommel los in het hele systeem, vervolgens blijft deze rommel achter tussen de klepjes, en in de kanaaltjes van het kleppenblok/megatronics.
een automaat is gebaseerd op hydraulische werking, als er een of meerdere van deze klepjes verstokt blijven van olie en de druk die de klepjes nodig hebben om te kunnen werken, dan krijgt men heel deze reeks van problemen over zich heen, de bak heeft een malfunction, werkt niet meer naar behoren.
En dat is erg zacht uitgedrukt.

Ja, ik weet dat er op aardig wat fora word geschreven over de enorme klachten regen over het spoelen.
Ik ben er echt zwaar op tegen, eigenlijk word je in principe bedonderd in vele gevallen.
Hoe kan men iets beloven, waar men echt niet met de volle 100 % zekerheid zelf achter kan staan!
Ik zelf zou de kans van slagen nog niet eens op 20 % durven zetten, want in feite weet men eigenlijk dat de meeste kans aanwezig is dat het mislukt.
Slechts een enkeling heeft er enorm veel geluk bij, dat deze binnen een maand geen problemen mee ondervind, of zelfs geen problemen mee krijgt.

Enkel vrees ik dat de problemen nog veelvuldig gelezen zullen worden over het spoelen, op vele auto fora.

Beste Tom, heeft u al eens gekeken op bimmerboard.be
Dat is ook een heel mooi BMW forum, en ook met aardig wat leden.

Succes met deze hele mooie hobby. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 06 aug 2013, 10:42
door tom_il
lol, je BMW forums afgaan is ondertussen een hobby geworden :) . Bimmerboard.be hoort haar bij.
Dit is mijn eerste BMW of Premium wagen. Daarvoor heb ik 17jaar met een mondeo gereden, heb hem met zeer veel pijn in het hart weggedaan. Tis maar een Mondeo zou je kunnen zeggen, maar deze heeft hij nimmer in de steek gelaten, ongelofelijk bedrijfszeker. Was er 100% tevreden van. Ik rij met een wagen totals deze op is en eigenlijk was die mondeo nogaltijd ok. Vermoed dat de LMM een probleem had daar hij zeer rijk draaide en soms stilviel. Na aankoop mijn BMW heeft hij hier 2Jaar in de tuin gestaan omdat ik hem nog niet weg kon doen. Na die 2J met een nieuwe batterij erop en starte binnen de seconde alsof hij nooit stilgestaan had. Heb hem dan toch weggedaan omdat hij in de weg begon te staan :'( :'( :'( . Ik ben niet iemand die om de haverklap van wagen wisselt maar ik bouw er een band mee.
Nu had ik mij voorgenomen om een BMW te kopen daar ik van mechaniek hij en een grotere 6 cylinder wou met achterwiel of vierwiel aandrijving . Tja en dan heb je weinig keuze. Mercedes viel onmiddelijk af, vind ik iets voor oudere mensen, en heb dan getwijfeld tussen BMW en Audi Quattro. Alleen zijn er niet zoveel 6cylinders te vinden van de Audi A6. Beducht voor de hoge onderhoudskosten ben ik fora's beginnen te bezoeken en dit is ondertussen een soort hobby geworden :) .

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 06 aug 2013, 10:44
door tom_il
oops weeral dubbel

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 06 aug 2013, 14:07
door AdE39
Hallo beste Tom,

Ja, en de Audi heeft soms erg hoge onderhoudskosten, schei daar a.u.b. over uit.
Ik heb net voor deze BMW een A6 Type C5 gehad, een 2.5 TDI met een V6 motor.

De A6 kreeg last van lekke krukas keringen, dan kost je dit direct al € 850,00 aan onderdelen voor de distributie.
De voorste krukas kering koste slechts €15,00 :( :(
De totale werkduur aan arbeid, ruim 2 dagen werk, nog zo iets :( :(
De gehele voorzijde van deze brik moest gedemonteerd worden, de bumper, de koplampen, het tussenplaatwerk, En eindelijk kan men gaan werken aan de motor!
Een construktie van lik mijn vestje, hoe verzint men zo iets!

Dan ben je veel beter af, met een A6 met een 4 cilinder TDI, die had ik dus voor de A6 met V6 motor.
Wel was ik, en ben dus nog steeds lid van een Audi forum.

En, de garages verdienen zeer weinig aan mij, ik onderhoud onze auto's zelf.
Deze komen slechts 1 x per jaar in de garage, en wel voor de APK, verder dus niet!
Plaatwerken deed ik ook zelf, spuiten deed ik altijd zelf.
Schades repareren, dat deed ik altijd zelf, ongeacht welke schades.

Tegenwoordig mag dit allemaal niet meer, men moet de garage dan behangen met diverse vergunningen en certificaten, men moet diverse soorten apparatuur hebben, om het milieu niet te schaden, en eigenlijk is dat maar goed ook.
Maar soms doe ik nog wel eens een heel klein klusje, maar dat blijft dan beperkt dat tot de kinderen.

Nee, ik ben toen maar op zoek gegaan naar een auto met de distributie ketting, en gezien dat de auto een aardige caravan moest kunnen trekken, viel mijn ook op Subaru, dit is een auto, die erg weinig problemen heeft.
maar het type wat ik wilde hebben, die waren weinig voor handen, dus, het werd een BMW.
En, ik heb deze nu haast 3 jaar, en heb er echt geen enkele klacht over, ik ben zeer tevreden.
Ik heb dus een E39 met de M54 motor een 525i touring.
Ik rijd slechts nog 5 tot 6.000 op jaar basis, dus die A6 diesel, ik was erg blij dat deze weg was.

Gezien de berichten over het automaat spoelen, ik zal er nooit geen een meer kopen, want als men met zijn allen gaat spoelen, dan weet ik het mijne wel. terwijl ik een automaat heerlijk vind rijden!

Ja, de auto fora, ik bezoek er soms wel een stuk of 45, en ben daar dan ook lid van.
Veelal BMW fora, enkele MB fora en nog 1 Audi forum en nog 1 VW forum, de rest heb ik geschrapt, want dat werd me een beetje teveel.
De grote hoeveel fora waar ik lid van ben, dat is al een hobby op zich zelf, hahahaha, maar het is wel erg geweldig hoor!

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 07 aug 2013, 16:46
door balblas

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 07 aug 2013, 22:36
door AdE39
Hallo beste Balblas,

Ik heb dat topic van u gelezen, echt top.
Mooi dat u, uw ervaring met ons wilde delen, grote klasse, chapeau!
Waren er maar meer van dergelijk goede service gevende bedrijven, en met deze goede kwaliteit :duimen:

Ik zou zo weer een automaat kopen!
Maar deze E39 525 i touring, daar ben ik ontzettend tevreden over, dus die blijft nog wel wat jaartjes bij mij.

Ik wens u uiteraard erg veel rijplezier toe, en nog vele veilige kilometers.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 08 aug 2013, 18:17
door Mokatila
Inmiddels 1500km verder en geen enkel bonkje, schokje, bokje, duwtje, klapje of plingetje...de wagen rijdt heerlijk soepel en blijft maar gaan! Zwaar beladen met airco aan, harde tegenwind in Zuid Frankrijk, heuvel op heuvel af bergje op bergje af, alleen verbruikt ie iets meer in de bergen maar ja,das normaal denk ik. Die bempie is gewoon heerlijk aan t genieten van zn schone bak met nieuwe olie haha! Maar....morgen moeten we weer 1000km he, hoop dat ie t net zoals vandaag doet! Groetjes uit Barcelona.... :gekdoen:

Re: Melding Transmissie Storing

Geplaatst: 08 aug 2013, 18:23
door Kevin_1987
Goed om te horen dat de problemen niet meer zijn terug gekomen :)! Nog een fijne vakantie gewenst :duim: 8) !