Wanneer is ie warm?
Re: Wanneer is ie warm?
Om dit oude topic nog maar eens te bumpen...
Nu het wat kouder ( uh.. 8 grade vanmorge) merk ik dat het veel langer duurt voordat de temp sensor vant water omhoog loop.
Elke morgen rijd ik eerst zon 10km op n 80 weg, waarna ik nog zon 16 km over de snelweg moet.
Nu merk ik eig sinds begin vorige week dat de temp sensor n stukje na het eerste streepje op je meter blijft hange.
Kan t zijn dat de termostaat blijft hange ofzo? Dat hij teveel koelt? Of is dit gewoon normaal
( t betreft een 330D uit 2003)
Nu het wat kouder ( uh.. 8 grade vanmorge) merk ik dat het veel langer duurt voordat de temp sensor vant water omhoog loop.
Elke morgen rijd ik eerst zon 10km op n 80 weg, waarna ik nog zon 16 km over de snelweg moet.
Nu merk ik eig sinds begin vorige week dat de temp sensor n stukje na het eerste streepje op je meter blijft hange.
Kan t zijn dat de termostaat blijft hange ofzo? Dat hij teveel koelt? Of is dit gewoon normaal
( t betreft een 330D uit 2003)

Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |
Hier is al eens eerder over gesproken: Thermostaat
-
Griffendahl
Diesels worden sowieso niet echt heel warm
Die van mij komt ook pas op temp na een km of 30 
Ik heb de auto nog niet zo lang, maar volgens mij werd hij wel iets sneller warm dan nu het geval is. Als ik op de snelweg rij, lijkt het wel of hij totaal niet warmer wordt.. En rijde met een koud diesel blok, is en nie goed voor het blok, en ook een vrij negatief verbruik.. Ik rij nu gemiddeld 7,8 / 100 km..
(iemand enig idee wat een nieuwe termostaat kost? kon hem niet vinde op bmwfans.info)
(iemand enig idee wat een nieuwe termostaat kost? kon hem niet vinde op bmwfans.info)
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 02 okt 2009, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten
Reden: quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

-
Griffendahl
't Is nu vermoedelijk dan ook voor het eerst onder de 10 graden 's ochtends ??
Precies...Maar ik kan toch wel verwachten dat als ik zon 7 a 8 minuten 130 km/u rijd, dat de temp toch wel redelijk snel omhoog schiet? Op het moment dat ik de afslag pakte, ging hij pas naar normaal peil.

-
Griffendahl
Houd je er wel rekening mee dat je een gietijzeren blok in je auto hebt liggen ?? Dat warmt echt een heel stuk langzamer op als een aluminium blok van een benzine. En echt veel toeren draai je ook niet met 130 km/h in een 330d. En dan moet je kijken hoeveel koude rijwindkoeling die krijgt bij 130 nu de buiten temperaturen zakken...
Diesels komen in de winter soms zelfs helemaal nooit op temperatuur en daarom worden ze dan tijdens het rijden bijverwarmd middels de gloeispiralen.
Ik merk aan mijne ook wel een duidelijk verschil tussen 8 graden buitentemp 's ochtends of 18 graden...
Diesels komen in de winter soms zelfs helemaal nooit op temperatuur en daarom worden ze dan tijdens het rijden bijverwarmd middels de gloeispiralen.
Ik merk aan mijne ook wel een duidelijk verschil tussen 8 graden buitentemp 's ochtends of 18 graden...
Tnx, stelt me toch weer n stuk geruster
geen zin om weer koste te make, terwijl ik hem net heb
Kheb zelf altijd op benzine gerede, dus zon dingen zijn voor mij nog vreemd.
Ik zal er nog wel ff op letten, en als het echt te gek wordt meld ik me weer.
Bedankt
Kheb zelf altijd op benzine gerede, dus zon dingen zijn voor mij nog vreemd.
Ik zal er nog wel ff op letten, en als het echt te gek wordt meld ik me weer.
Bedankt

Griffendahl schreef:Diesels worden sowieso niet echt heel warmDie van mij komt ook pas op temp na een km of 30
Daar heb ik dus met de 330d helemala geen last van, die van mij is echt zo op temperatuur. (op de temp meter althans) De olie is dan helaas natuurlijk nog niet warm, maar met een minuut of 3 is de auto op temp met de huidige omstandigheden op binnenwegen. Er zit ook een verwarmingsunit in je systeem om er voor te zorgen dat de motor sneller opwarmt.
Hmm...al verschillende meninge erover..maar wat is t nou?
Ik kan me goed voorstelle dat het langer duurt nu het bergafwaarts gaat met de temperatuur..maar ik neem toch aan dat ook in de winter de diesel op temperatuur kan komen? Toch maar de termostaat checke?
Ik kan me goed voorstelle dat het langer duurt nu het bergafwaarts gaat met de temperatuur..maar ik neem toch aan dat ook in de winter de diesel op temperatuur kan komen? Toch maar de termostaat checke?

De motor moet echt cker gewoon op temp komen zelfs in de winter. Thermostaatje checken kan echt geen kwaad.
De gloeipitten van een diesel werken echt heel vaak. Ook bij zomerse omstandigheden kunnen deze bij springen.
Bij echt koud weer krijgt het blok uiteraard veel koude wind voor de kiesjes, maar daar is juist die thermostaat voor.
Conclusie je blok moet gewoon na cker 15 km gewoon op temperatuur komen (althans de koelwatertemp meter moet gewoon verticaal staan.)
Als dit niet zo is, zou ik er even naar (laten) kijken.
De gloeipitten van een diesel werken echt heel vaak. Ook bij zomerse omstandigheden kunnen deze bij springen.
Bij echt koud weer krijgt het blok uiteraard veel koude wind voor de kiesjes, maar daar is juist die thermostaat voor.
Conclusie je blok moet gewoon na cker 15 km gewoon op temperatuur komen (althans de koelwatertemp meter moet gewoon verticaal staan.)
Als dit niet zo is, zou ik er even naar (laten) kijken.
- Spoiler: Laat zien
Nou dat is hij dus niet bij mij.... Hoe kan ik de termostaat checke bij de E46.. Bij de E36 haalde ik die ergewoon uit met 2 schroeven, en keek ik dmv een kannetje met kokend water of hij open of dicht ging..
Nog andere methodes om te kijke of hij werkt?
Nog andere methodes om te kijke of hij werkt?

Wat je je aangeeft is naar mijn weten een goede en makkelijke manier. Thermometertje er bij en kijken bij welke temp hij open gaat. Waar de thermostaat precies zit weet ik ook niet.
Ik heb er eerlijk gezegd nooit naar gekeken.
Nu ga ik zo ff een nieuw luchtfilterje insteken, omdat ik (hoe vreemd ook) een losse slangenklem heb gehad op de EGR. Er heeft hier dus behoorlijk wat uitlaatgassen gelekt. Het hele blok is onderal het afdekkende plastic is pikzwart van het roet.
Hierdoor is er ook veel roet in het luchtfilter gekomen en vervang deze dan ook maar ff.
Ik zal meteen ff kijken of ik de thermostaat even kan spotten.
Ik heb er eerlijk gezegd nooit naar gekeken.
Nu ga ik zo ff een nieuw luchtfilterje insteken, omdat ik (hoe vreemd ook) een losse slangenklem heb gehad op de EGR. Er heeft hier dus behoorlijk wat uitlaatgassen gelekt. Het hele blok is onderal het afdekkende plastic is pikzwart van het roet.
Hierdoor is er ook veel roet in het luchtfilter gekomen en vervang deze dan ook maar ff.
Ik zal meteen ff kijken of ik de thermostaat even kan spotten.
Meh, wat n rommeltje zeg... Vanmorge weer tzelfde probleem met dat de auto na 20 min rijden nog niet warm wordt, en zelfs afkoelt op de snelweg...
Nu heb ik vrijdag nog eens naar de koelvloeistof gekeken, bleek dit water (!!) te zijn (of is de koelvloeistof van en E46 doorzichtig, lijkt me stug?) ? Kan dit van invloed zijn op de temp?
Iemand nog andere suggesties? Anders rij ik strax even naast de dealer..
(update: gebeld voor een afspraak, "kom volgende week maar langs" jah en bedankt
)
Nu heb ik vrijdag nog eens naar de koelvloeistof gekeken, bleek dit water (!!) te zijn (of is de koelvloeistof van en E46 doorzichtig, lijkt me stug?) ? Kan dit van invloed zijn op de temp?
Iemand nog andere suggesties? Anders rij ik strax even naast de dealer..
(update: gebeld voor een afspraak, "kom volgende week maar langs" jah en bedankt

- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Volgens mij moet er altijd een kleurtje aan het koelwater zitten.
Maar volgens mij regelt de motor normaal gesproken zelf de bedrijfstemperatuur, oa door middel van die ´luxaflexen´ voor de radiator.
Ik sluit mij dus bij de rest aan, dat het hoogswaarschijnlijk aan de thermostaat ligt.
Owja, ik zou zeker het antivries gehalte van je koelwater laten controleren, omdat de winter d´r weer aan komt.
Maar volgens mij regelt de motor normaal gesproken zelf de bedrijfstemperatuur, oa door middel van die ´luxaflexen´ voor de radiator.
Ik sluit mij dus bij de rest aan, dat het hoogswaarschijnlijk aan de thermostaat ligt.
Owja, ik zou zeker het antivries gehalte van je koelwater laten controleren, omdat de winter d´r weer aan komt.