Pagina 1 van 1
Stroomverbruik E39
Geplaatst: 04 mar 2010, 12:56
door gijsvangeloven
Ik heb een E39 530iA touring uit 2001 waar de accu vaak binnen twee dagen van leegloopt. Maar ook weer niet altijd. Soms blijft ie langer dan een week goed.
Een jaar geleden zijn na een inbraak de xenon koplampen en het navigatiesysteem vervangen. Er zit nu een origineel BMW DVD navigatiesysteem in met een digitale tv-tuner (gedaan door BMW Amsterdam).
Ik ben al verschillende keren naar de BMW-dealer gegaan voor dit probleem, maar ze kunnen het niet vinden en vervangen steeds iets. Accu, dynamo en kachelweerstand zijn reeds vervangen. Telefoon is losgekoppeld.
Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 04 mar 2010, 14:59
door DJLeonardo
Gaat het systeem wel helemaal uit als je de auto afsluit? Misschien eens wat 12V meten met een multimeter en kijken wat allemaal permanent onder stroom staat. Ik weet b.v. als ik een paar uur aan de auto bezig ben, de accu al na een uur of 2 minder wordt. Al die dingen die aan staan trekken bijelkaar best een hoop stroom.
Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 04 mar 2010, 20:29
door gijsvangeloven
Dat heeft de BMW-dealer al een paar keer gedaan. Het gebeurt ook als de auto op slot en op alarm staat, maar ook als ie gewoon open met de deuren dicht staat, zonder alarm aan dus.
Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 17 apr 2010, 17:33
door Sander
Hallo,
Is het probleem al gevonden? Ik heb namelijk precies hetzelfde met een E46.
Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 18 apr 2010, 10:28
door gijsvangeloven
Het probleem zit waarschijnlijk in het navigatiesysteem. Er wordt nog aan gewerkt...
Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 26 apr 2010, 19:27
door Sander
Beetje ongeduldig, maar is er al wat meer bekend over je auto of zijn ze er nog mee bezig?
Ik heb de min pool maar van me accu afgehaald, hij was laatst weer na ongeveer 14 uur te leeg om te starten.
Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 20 aug 2010, 16:52
door Jasper-bmw
Hallo Gijs,
Heb je al de oplossing gevonden voor je startprobleem ?
Ik heb zelf een e39 523i uit 2000 (geen facelift) en hetzelfde probleem sinds kort. De accu (bmw origineel 70A) loopt leeg in 8 uur maar soms ook niet.
Dit heb ik gedaan:
- Na lege accu starten met startkabels, 5 minuten rijden. Motor uit, weer starten, geen probleem. Dynamo dus ok.
- Kachelweerstand (egeltje) ontkoppelt na rit. Auto 8 uur laten staan. Opnieuw proberen te starten, accu leeg. Kachelweerstand ok. (mijn aircounit werkt ook normaal)
- Lekstroom gemeten: 6mA
- Accu door laten meten: 88%
Ik heb geen navigatie/telefoon of enige inbouw gedaan. Er zit wel radio/cd en alarminstallatie in. De parking distance control is defect maar dat was eerder al zo.
Als iemand een oplossing weet, ik zou enorm geholpen zijn!
Jasper
Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 20 aug 2010, 20:56
door Mario TT
Misschien een massa sluiting ergens? Je zou eigenlijk moeten gaan meten met de draadschema`s en kijken waar er spanning op blijft staan en /of verbruik. Wellicht blijft er en relais plakken.
Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 01 sep 2010, 17:44
door Jasper-bmw
Bedankt Mario,
Ik een nieuwe accu erin gezet inmiddels. Tot nu toe nog geen problemen. Even aankijken.
Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 06 sep 2010, 18:26
door Mikex5
Als een een normale accu een paar keer diep ontladen is kun je hem weggooien hier kunnen ze absoluut niet tegen , een deepcycle accu kan daar wel tegen maar is niet echt geschikt voor een auto, ik zelf heb er een bosch S6 accu inzitten dit is met glasvezel en niet met platen deze kunnen ook beter tegen diep ontladen .
Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 18 nov 2010, 12:18
door Harrie38
Hoihoi,
heeft iemand het probleem inmiddels al kunnen opsporen?
Het moet iets zijn wat vaak kapot gaat, want zowel mijn vorige E39 als mijn huidige E39 hebben ditzelfde probleem!
Heel onverwachts is de accu steeds leeg, terwijl deze goed oplaad en zgan is.
Hopelijk zegt een ervaren BMW monteur dit iets, want de garages waar ik op dit moment geweest ben begrijpen er niets van.
Ook komt hier nog eens bij dat wanneer de accu nog niet leeg is en de moter nog een beetje warm is, hij een seconde aanslaat en meteen afslaat, waarna ik hem absoluut niet meer aan de praat krijg, Verstuivers zijn al nagekeken en egeltje is vervangen, maar tot dusver heeft alles nog geen effect op de storing gehad.
Graag een reactie, want ik wordt hier helemaal gestoord van.

Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 18 nov 2010, 13:00
door Sander
Hallo Harry,
De autotelefoon of cd-wisselaar zijn vaak ook een boosdoener.
Zelf heb ik een E46 en ook last van lekstroom, sinds een tijdje doe ik de motor uit, zet nogmaals het contact aan en doe hem dan weer uit. Door dit te doen zijn alle instellingen hetzelfde als de vorige keer dat je je auto uitzette.
Ik heb het idee dat het in je verwarmings-unit (IHKA-unit) zit, als je daarop zoekt met google kom je er een heleboel tegen met hetzelfde probleem, e46's e39's x5. Met name van het bouwjaar rond 2002/2003.
Probeer maar een tijdje wat ik hierboven zei misschien werkt het wel?
Sander
Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 21 nov 2010, 16:43
door badouwes
Heb zelf hetzelfde gehad nadat eenmaal de accu helemaal leeg was gegaan. Nieuwe accu: geen probleem meer.
Auto niet meer starten? Auto's met vele kilometers willen weleens niet meer zo mekklijk starten als ze eenmaal af zijn geslagen omdat de bougies dan 'vet' slaan. Doorstarten met de gasklep volledig open. Doorstarten...... het kan soms even duren maar uiteindelijk begint de motor langzaam, cilinder voor cilinder aan te slaan. Als de motor eenmaal warm gedraaid is: start hij weer zls een zonnetje.
Hoop dat het bovenstaande ook op jouw van toepassing is i.p.v. alle onderdelen vervangen zonder resultaat.
Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 06 mar 2011, 05:12
door BMW-lover
Ok, als mosterd na de maaltijd met zelfde probleem, sinds 3 weken ook (nu al 2 keer) een accu probleem hier. Ik ben naar een bmw dealer in Duitsland gegaan. Ze konden het niet vinden, boordcomp uit laten lezen en geen errors te zien.
Wat ik wel te weten ben gekomen is dat bekende problemen van een E39 o.a kunnen zijn (de ervaring bij/van hen dus):
#
De aanjager kan spontaan gaan blazen, ook terwijl het alarm er op staat en ja die trekt veel stroom en de accu is dan dus binnen no-time leeg. (Maar goed ik sta niet bij de auto om dit te kunnen checken, zeker 's nachts niet

) kan een relais? zijn, in ieder geval kost dat ding 85 Euro zei men daar, maar ze konden/wilden niet garanderen dat dit het is.
#
Een 2e optie dat voor een lege accu kan leiden is de fan (koelfan) die ook spontaan kan gaan draaien terwijl je er niet bij bent grrr.
Erg lullig is dat ik niet eens in de auto kan komen als de accu leeg is (nee ook niet bij gebruik van de sleutel), gelukkig kan de kofferbak wel open met de sleutel dus kan ik wel bij de accu en na een turbo lading werkt alles weer als voorheen..
Men gaf te kennen dat een E39 in sleepmode maximaal!! 80 milli ampere mag trekken, de mijne nam max 36 dus dat was op een moment dat er geen onverwachte stroomvreter aan het werk was. (Je kent het wel, afspraak voor de tandarts ivm kiespijn een dag ervoor is de kiespijn weg..duh)
Btw, er zit een 5 weken "oude" accu in (nog nieuw dus), 63Ah is voldoende?
=========
Update 28/3/2011
Nieuwe accu er in (74Ah) en tot op heden (nu 3 weken) geen poblemen meer!
Wat betrefd de aanjager (het bekende probleem bij een E39), men noemt dit een egelkop (kachelweerstand) deze is ook vaak oorzaak van lege accu problemen.
Als vermeld kosten +/- € 85 en dan inbouwen (ging zeer makkelijk/snel zei men.
Re: Stroomverbruik E39
Geplaatst: 06 mar 2011, 08:36
door RubberBurner
Eigenlijk een tikje zwaarder (72Ah),maar de meeste zetten er nog een type zwaarder in (is altijd goed)
Als ik jou was zou ik de zekeringen van de mogelijke probleemveroorzakers er eens uittrekken.Weet je een beetje in wat voor richting je moet zoeken .