Pagina 1 van 1

volle toeren

Geplaatst: 25 okt 2010, 04:29
door gielis
Beste allemaal,

Ik heb een Bmw 530d uit 2004 (e60). Momenteel staat de km teller op 277000. Ik heb vorige week de turbo laten vervangen nadat er behoorlijke rook uit de uitlaat kwam. Mij werd vertelt dat de turbo stuk was en heb dit dan ook laten vervangen. Vervolgens heb ik er een dag mee gereden na de turbo vervanging. Deze hele dag was die nog wel aan het roken uit de uitlaat maar was veel minder geworden.

Tijdens het rijden hoorde ik 2 keer tijdens het gas geven en het optrekken een ratelende geluid uit de motor komen. Dit liet me even schrikken en ging er even langs de kant. Vervolgens heb ik de monteur gebeld die mijn turbo heeft vervangen en gevraagd wat het kon zijn. Deze vertelde mij dat er olie in de cilinders kon zijn en dat dit verbrandde. Hij adviseerde mij om er even rustig mee langs de weg te staan en rustig gas te geven. Dit heb ik dan ook gedaan.

Na een aantal seconden ging de auto uit het niets op volle toeren draaien. Dit deed me schrikken en ik haalde meteen de sleutel uit de contact. Maar hij bleef maar draaien op de volle toeren. Dus ik wilde de auto uitspringen en opeens zakte de motor weer in en de motor sloeg uit. Daarna heb ik vaak geprobeerd hem weer aan de praat te krijgen maar dit lukte niet. De startmotor draait wel ok alleen hij wil maar niet starten. Wat kan er aan de hand zijn en is dit makkelijk op te lossen? Ik ben inmiddels klauwen met geld kwijt aan de nieuwe turbo en nu dit. Graag jullie inbreng. dankuwel

Re: volle toeren

Geplaatst: 25 okt 2010, 06:22
door GreyCooperS
De auto als de brandweer terug laten brengen naar de dealer die je nieuwe turbo heeft gemonteerd. Wellicht ergens een slang oid los... Maar klinkt niet ok...

Re: volle toeren

Geplaatst: 25 okt 2010, 09:41
door Martijn M3
Ik denk dat ze iets niet goed hebben gedaan in de garage bij het monteren van de nieuwe.
Denk dat deze turbo ook gehemeld is en dat er flink olie in je blok is gekomen hierdoor wat hij is gaan verbranden. Dan kan het inderdaad zijn dat je hem niet meer uitkrijgt omdat hij nog even de olie blijft verbranden. Ik hoop dat je geen motorschade hebt opgelopen hierdoor.
Inderdaad gelijk terug brengen naar de betreffende garage om te laten kijken wat er aan de hand is.

Re: volle toeren

Geplaatst: 25 okt 2010, 10:39
door Ralph
Wat een situatie zeg. Ik zou me ook kapot schrikken.

Zeer slecht voor je motor om onbelast op volle toeren te draaien.
Dat kan ook komen door een teveel aan motorolie?
Hebben ze toevallig ook je motorolie bijgevuld?

Re: volle toeren

Geplaatst: 25 okt 2010, 10:49
door Opt1mus
Ik sluit me bij Martijn aan, ik zie het somber in voor je.

Re: volle toeren

Geplaatst: 04 mei 2011, 20:50
door corderooij
Is het probleem gevonden ?
ik kom net thuis en toen ik de auto weg wilde zetten bij de garage gebeurde precies het zelfde: rook, niet lopen op 6 cilinders en spontaan volle toeren met contact uit!
morgen de garage maar eens bellen en mar hopen dat het mee valt.

Re: volle toeren

Geplaatst: 04 mei 2011, 21:26
door Mikkie
Dat is vaak slecht nieuws. De motor loopt dan niet meer op de diesel, maar op de motorolie. Gevolg is op een gegeven moment dat ie droog loopt en ploft. Niets meer aan doen, laten afslepen/ophalen door het bedrijf dat de nieuwe turbo heeft gezet en die zoeken het maar uit. Dikke kans dat je blok in de soep is gelopen.

Enige kans om dat te stoppen is in een hoge versnelling zetten en de koppeling op laten komen in de hoop dat ie afslaat... of de luchttoevoer afsluiten geloof ik (een shirt ofzo in stoppen, altijd goedkoper dan een kapotte motor).

Re: volle toeren

Geplaatst: 04 mei 2011, 21:47
door z3mrunner
Zeker niet meer starten en op laten halen. Hopelijk valt het mee.

Re: volle toeren

Geplaatst: 05 mei 2011, 18:17
door smartye36
dit heb ik wel meer gehoord,

schijnt door een kapot iets bij de turbo motorolie in je inlaat traject terecht komt en de motor dan op zen eigen olie loopt

edit: was het ongeveer zoiets?

Re: volle toeren

Geplaatst: 05 mei 2011, 18:41
door Fabian79
Inderdaad das een lopende motor op motorolie.

Het kan ook zijn dat de carterontluchting dicht zit. Het is niet per see de turbo die lekt, alleen is het
natuurlijk wel stom toeval als het nu na zo'n reparatie ineens gebeurt.


Succes er mee.