Pagina 1 van 2
Advies 530d
Geplaatst: 21 dec 2010, 22:19
door Garrie
Goedenavond,
Mijn naam is Arvid Glasius en ben 24 jaar. Momenteel ben ik in het bezit van een E36 cabrio uit 2000.
Als het weer het toelaat ga ik volgende week kijken naar een e60 530d uit 2004 met 119438 km op de teller.
Zijn er dingen waar ik tijdens de proefrit naar moet kijken? Of zijn er onderdelen waar ik even extra aandacht aan moet besteden?
Gr.
Arvid Glasius
Re: Advies 530d
Geplaatst: 21 dec 2010, 22:32
door B46
Een diesel van 6 á 7 jaar oud met 120dkm vraagt om een NAP-check

Re: Advies 530d
Geplaatst: 21 dec 2010, 23:09
door Frank535
Daar dacht ik ook al aan - wie koopt er nou een nieuwe diesel en rijdt er dan 15-20.000 km per jaar mee ?
Maar goed - waar ik op heb gelet bij de aankoop van mijn diesel is het volgende;
- zaklampje mee en van bovenaf de motor rondom goed bekijken op olielekkage en of de bodemplaat droog is
- check het uitlaatspruitstuk op lekkende gassen; motor laten draaien met open motorkap (is een bekende zwakke plek)
(evt. met een doek even het einde van de uitlaat dichtdrukken; hij moet dan bijna afslaan als hij luchtdicht is)
- als de auto altijd bij 1 dealer in onderhoud is geweest, de onderhoudshistorie in hun systeem laten checken op schade
- trilt het rempedaal bij remmen; indicatie van kromme remschijven (bekende zwakke plek)
- bij een automaat; op een P-terrein langzaam in 1e en 2e versnelling rijden, moet schokvrij zijn (anders komt er een revisie aan)
- het gebruikelijke; werken alle knopjes e.d.
- hoe meer de auto standaard is - hoe minder kans op andermans ellende, is mijn ervaring ...
Je kunt een onafhankelijke BMW specialist een aankoopkeuring laten doen - is het geld echt wel waard !
Veel succes, laat maar horen/zien wat het wordt !
Re: Advies 530d
Geplaatst: 22 dec 2010, 08:25
door AlpinaDrachten
een e36 uit 2000?
Re: Advies 530d
Geplaatst: 22 dec 2010, 10:09
door Ralph
Een E36 uit 2000 kan niet mijn inziens. Waarschijnlijk geimporteerd en in 2000 op kenteken gezet. Enfin.
Bij de 5 serie zou ik een afspraak maken bij de BMW dealer en voor een aankoopkeuring.
Kosten circa 100-150 (afhankelijk van de dealer).
Dit is mijn inziens gewoon het beste.
De dealer is zeer kritish en dat is alleen maar goed in dit geval.
Als er teveel aan de hand is ben je alleen 150 euro kwijt.
Indien je het blind koopt kan je schade in de duizenden komen. afgezien van al het leed.
Re: Advies 530d
Geplaatst: 22 dec 2010, 11:02
door Garrie
Heren bedankt voor alle tips. Maar het is inderdaad een E36 uit feb. 2000 heb alle boekjes erbij. Zal jullie op de hoogte houden over de aanschaf van de 5.
Re: Advies 530d
Geplaatst: 23 dec 2010, 14:34
door zesinlijn
De E 36 is t/m 1998 gebouwd, wellicht dat de eerst toelating in 2000 was (wellicht dat ie pas na 2 jaar verkocht is/ toegelaten is)
maar dan is ie nog steeds uit 1998.
Koop een 530d vanaf 2005, is beter uitgerijpt, geen uitlaatspruitstukproblemen, etc etc.
en je hebt er wat peekaa's bij.
Ik vind de km.stand erg laag, is verdacht . Zelfs NAP bied geen waterdichte garantie, onderhoudsboekjes ook niet TENZIJ de dealer kan aantonen dat de reparaties daadwerkelijk zijn uitgevoerd/overleg facturen etc.
Succes!
Re: Advies 530d
Geplaatst: 23 dec 2010, 17:32
door Kingfisher
zesinlijn schreef:Koop een 530d vanaf 2005, is beter uitgerijpt, geen uitlaatspruitstukproblemen, etc etc.
Kuchekuche 
, dan wel vanaf september 2005, te herkennen aan de startknop ipv een sleutel.
Re: Advies 530d
Geplaatst: 27 dec 2010, 15:14
door Griffendahl
Frank535 schreef:Daar dacht ik ook al aan - wie koopt er nou een nieuwe diesel en rijdt er dan 15-20.000 km per jaar mee ?
Duitsers en mensen die gewoon een diesel lekkerder vinden rijden en bereid zijn daar geld aan uit te geven.
Re: Advies 530d
Geplaatst: 27 dec 2010, 15:18
door bjornc
Jawohl

Re: Advies 530d
Geplaatst: 27 dec 2010, 15:43
door j0eyv
Frank535 schreef:- hoe meer de auto standaard is - hoe minder kans op andermans ellende, is mijn ervaring ...
//offtopic
Niet mee eens! De meeste auto's hier zijn niet meer standaard maar worden wel veel beter onderhouden dan een gemiddelde bestuurder/eigenaar. Zo worden alle auto's op dit forum goed warm gereden, regelmatig gechecked, optijd nieuwe olie, filters etc..
Re: Advies 530d
Geplaatst: 27 dec 2010, 18:40
door Frank535
Je hoeft het niet eens te zijn met mijn ervaring, maar het blijft wel mijn ervaring !
Binnen dit BMWportal weet je inderdaad wat iemand aan zijn auto doet, hoe hij ermee omgaat (hoewel, dat weet je nooit 100%), enz.
Van een gepimpte auto op marktplaats enz. weet je dat niet, en dan is standaard een hele veilige keuze.
Kijk, de topicstarter vraagt om een goed advies en mijn ervaring is dat je beter een standaard 5 kunt kopen dan een gepimpte.
Tenzij je echt weet van wie je de auto koopt, maar dat is meestal een kleine groep mensen; van alle 5-rijders in NL is maar een heel klein percentage hier op het forum aanwezig !
Ik heb in het bestuur van een autoclub gezeten en geloof me - ook daar werd wel eens een auto met aankomende hoge reparatiekosten gauw doorverkocht aan een ander clublid ! That's life ...

Re: Advies 530d
Geplaatst: 30 dec 2010, 14:26
door Garrie
Net wezen kijken en gekocht foto's volgen nog.
Re: Advies 530d
Geplaatst: 31 dec 2010, 09:01
door Fransosowitz
Gefeliciteerd Garrie! We zijn benieuwd!

Re: Advies 530d
Geplaatst: 31 dec 2010, 16:49
door h2o
wie koopt er nou een nieuwe diesel en rijdt er dan 15-20.000 km per jaar mee ?
ik dus
rijdt naar mijn idee veel relaxter dan een 530i namelijk en trekt de caravan een stuk rustiger...
ze zijn dus wel te vinden.