Tja, tja, heb zelf al ervaring met vier E39's vanaf 2000. Mijn vrouw heeft er al twee versleten. En, mag zij niet weten..., niet de schuld van de E39's dat zij er zoveel schade mee reed, niet waar?
De mijne is een 520i handbak met net 290000 km. Ik heb er maar net 200000 zelf mee gereden...., rij er gemiddeld 1 op 10/11 mee. Niet gek voor zo'n grote, lekkere, smeuïge, degelijke, onwijs goed op de weg liggende bak.
Wat mij betreft zijn het duidelijk heel degelijke wagens, naast alle goede punten waar de BMW's zo geroemd om zijn (de zespitters dan (en groter...)). En ja, ook een BMW kun je verkloten. Ze kunnen een hele hoop hebben, het zijn geen oude Alfa's of zo...

maar als het mis gaat kun je met een gepeperde rekening komen te staan voor een kop of blokrevisie

en dat zijn de meeste oudjes dan niet meer waard.
Meningen verschillen duidelijk: ikzelf prefereer de handbak omdat deze in de stad zoveel zuiniger te rijden is. Mijn vrouw prefereert duidelijke de automaat, maar betaalt wel een 10% groter benzineverbruik voor (gemiddeld, in de stad rijdt mijn vrouw snel 1 op 7). Er zijn zowel GM als ZF automaten onder de E39 gemonteerd. De eerste 523iTA 1996 van mijn vrouw had een GM, de tweede, een 520iTA 2002 heeft een ZF. Wat mij betreft is de ZF duidelijk geraffineerder en soepeler en zuiniger, al is de GM bak ook echt een goede. Beide worden door het BMW motormanagement gestuurd... dus. Groot, erg rtoot voordeel voor de automaat bij BMW: ze worden veel lager op de differentieel gezet, waardoor ze veel minder toeren maken op de snelweg. Mijn handbaak doet zo'n 3200 toeren bij 120 km/h, de automaat van mijn vrouw zo'n 2400 toeren. Verbruik is op de snelweg voor de automaat iets lager.
De 520i motor heeft inderdaad de meeste trekkracht boven de 2500 toeren. Op de snelweg trekt de motor prima, en terugschakelen en doortrekken is geen enkel probleem. Of de motor trekkracht onderin mist? Ach, nogmaals, dat is persoonlijk. Ik rijd de auto op zijn 3 door de bocht. Dat trekt de auto prima. Daar zorgt het motormanagement voor. En daar was BMW al ver vooruit.. Maar, een achtliter amerikaanse V8 wordt zo'n twee liter lijn zes natuurlijk nooit. Voor mij is deze auto de ideale combi: zuinig en lui voor het dagelijkse verkeer, en prompt en vlijtig als het moet door terug te schakelen. En geloof me, de automaten, met hun kickdown, schakelen minder snel terug dan ik dat al gedaan heb door te anticiperen...
De roest: inderdaad, de kofferklep boven de kentekenplaat en de binnenkant van de benzinevulruimte, onder de klep, maar niet de klep zelf.
Motorisch:
Let op water- en olieverbruik. De mijne gebruikt 1 liter op 15000 km. Dat bij bijna drie ton... Carterontluchting kan verstopt raken en is vrij lastig te repareren, omdat je er niet echt makkelijk bij kan. Waterpompen zijn een tijdje een probleem geweest (plastic waaiers, later vervangen door volledig metalen versies) na vele, vele kilometers geweest. Sommige hebben te hete cilnderkoppen gehad... mogelijk water en olieverbruik. Trek de oliepeilstok en let op wittige olie. Zit er genoeg koelwater in (is natuurlijk geen garantie), bij koud weer moet de witte stoompluim uit de uitlaat bij goed warme motor verdwijnen. Let op de benzineverbruik (boordcomputer): hoge cijfers geven mogeliojk sportief rijstijl weer...
Ophanging:
Bekend slijtage punt bij E39's na meer dan twee ton: de voorste onderste draagarmrubbers. Trillende remmen... Na reparatie kan je weer lang verder. Zelfs nieuwe schijven helpen dan niet.
Katalysator:
Bij de M52 motor heb je mogelijk later een nieuwe kat nodig omdat deze kapot trilt.... Origineel rond de €2000, Kwik-fit €500. Bij mij zit de laatste er na vijf jaar nog steeds op en geen 4-weg test APK problemen.
En zo kan ik er nog wel een paar noemen, maar die gaan meer richting kleine kwaaltjes.
Wil je meer weten: mail me rustig.
Succes!