Pagina 1 van 3

bmw e39 aankoopadvies het is een 530i geworden

Geplaatst: 03 apr 2011, 13:16
door jolluh1975
Hallo allemaal

Ik zal me even voor stellen ben jolle smits en ben 36 jaar jong :)
en woon in Franeker.

We willen graag een bmw 520i gaan kopen, alleen zijn er wat dingen waar ik op zou moeten letten.
en wat is een acceptabele km stand voor een 520.

heb wel al een mooie gezien http://www.bochane.nl/225241.html?cavTa ... vPageType=

ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

alvast erg bedankt

greetz jolle

Re: bmw 520i

Geplaatst: 03 apr 2011, 13:29
door Mario TT
Als je een leuk bod doet mag je die van mij kopen. Niet omdat hij slecht is maar omdat ik liever een automaat rij. Het is dus wel een handbak. Info en foto`s kan je allom op deze site vinden en dan mag je een PB sturen.

Als je zo`n auto koopt moet je letten of hij goed rijdt remt en stuurt. Rem eens op een vloeiende weg met 120 en voel of het stuur niet trilt. Of bij 100 sowieso het stuur niet trilt. De motor moet vloeiend en goed lopen.

Wat ik gemerkt heb is dat als hij goed rijdt,remt en hij rijdt motorisch goed dat er weinig mis kan zijn bij een E39. Daarom is het zo belangrijk dat je vooral rond de 100km/uur de auto test.

Re: bmw 520i

Geplaatst: 05 apr 2011, 19:16
door jolluh1975
ook wij zijn op zoek naar een automaat.
als het allemaal goed gaat gaan we zaterdag bij 2kijken.

Re: bmw 520i aankoopadvies

Geplaatst: 10 jun 2011, 18:41
door jolluh1975
niemand !
of zijn de e39 probleemloos

heb nu 1 gezien met 214000km op de teller, die er super uit ziet
weet van onze mondeo dat dat geen probleem hoeft te zijn die staat nu op 250000km.
en nog 1 die heeft 181000 maar die ziet er wat gewoontjes uit.

Re: bmw 520i aankoopadvies

Geplaatst: 11 jun 2011, 06:13
door kenneth.BMW
214000 lijk wel heel wat maar voor een bmw e39 is dit niks byzonders, zie zelfs sommige tegen de 4 ton aan.

waar je ook op zou kunnen letten;
Roest? klinkt raar maar er zijn 2 plekken waar meerdere e39 vaak last van hebben, dat is de kofferklep en onder tankklepje.
hoe ziet de auto onder de motorkap eruit olie? is het niet heel erg smerig of te schoon, dat alles is weggeveegd.
ook dode pixels in het dashboard/boordcomputer, dat is ook een bmw kwaaltje.
en dan de bekerhouders, ik heb er genoeg gezien die geen lange levensduur hebben gehad. :P

is het gereedschap setje compleet, zit de 6cd wisselaar erin, boekjes/handleidingen aanwezig?

en wat mario_TT zegt, hoe rijdt deze auto, dat is eigenlijk nog het belangrijkste.
wat is je eerste indruk bij een testrondje, ik zou er een stukje meerijden en als de bmw warmgelopen is ff onder de motorkap luisteren of je niks vreemds hoort.
ff controleren kan geen kwaad.
ook goede banden, remmen, etc, dit kan je meteen wat extra kosten schelen.
het is een auto met veel comfort dus dat moet je ookwel merken vergeleken met de mondeo.

heb je nog meer vragen dan beantwoord ik ze graag, heb zelf ook een zoektocht doorstaan voordat voor mij de perfecte e39 had gevonden.
heb er al wat enige ervaringen mee.

veel succes met het kopen van een e39 :)

verder zijn er niet echt rare dingen die er aan een e39 mis kunnen zijn, maar ik moet toegeven je komt wel is vreemde dingen tegen.

Re: bmw 520i aankoopadvies

Geplaatst: 11 jun 2011, 07:51
door jolluh1975
oke thanks

ik ben zelf ook niet zo bang voor de 214000KM
en zal de punten die je aangeeft in de gaten houden.

zal denk ik pas na de vakantie worden, de vrouw wil nog met de mondeo op vakantie.
is een wagon dus ja lekker veel ruimte.
en die kilometers komen er dan niet meer bij.

nu maar hopen dat de bmw's die ik heb gezien er dan nog staan

Re: bmw 520i aankoopadvies

Geplaatst: 11 jun 2011, 09:50
door Stan (E39)
Zie ook dit tpoic voor meer info en tips.

http://www.bimmerportal.nl/e39-techniek ... 19600.html

Succes! ;)

Re: bmw 520i aankoopadvies

Geplaatst: 11 jun 2011, 10:06
door Stan (E39)
Trouwens, waarom een 520 en niet een 523 of 528? Het verschil in verbruik is minimaal en de 520 zowel de oude als de face lift missen een beetje trekkracht onderin. Ik ben zelf voor een 523i gegaan. Leek me een goede compromis tussen verbruik en power alhoewel het verschil met de 528 waarschijnlijk ook te verwaarlozen is. Die van mij, een 523i ui '98 verbruikt gemiddeld 9.0L/100KM, voornamelijk snelweg kilometers. En ja, er wordt af en toe goed gebruik gemaakt van het gaspedaal! :ja:

Weet niet wat je budget is maar hier wat linkjes:

http://auto.marktplaats.nl/bmw/45258051 ... 6-nap.html
http://auto.marktplaats.nl/bmw/45212467 ... erleg.html
http://auto.marktplaats.nl/bmw/45452724 ... groen.html Wat een plaatje! :love:

Re: bmw 520i aankoopadvies

Geplaatst: 11 jun 2011, 11:27
door kenneth.BMW
jolluh 1 tip, zeer mooie e39, staan er niet lang op. meestal na n paar dagen al weg.

en aan stan, een 528i heeft wel degelijk meer verbruik dan een 523i maar daar heb je dan ook wel meer vermogen voor.
en ik moet toegeven, wat voor e39 je ook rijdt, het blijft een luxe bak,
alleen ja een 520i heeft wat minder vermogen om lekker je gaspedaal te gebruiken. verder is er niets mis mee.

succes.

Re: bmw 520i aankoopadvies

Geplaatst: 11 jun 2011, 11:37
door Stan (E39)
Nope, zeker niets mis met een 520 hoor. Persoonlijk vond ik het gebrek aan trekkracht onderin een klein gemis en qua aanschafprijs was het verschil verwaarloosbaar. Vandaar mijn keuze voor de 523i. Maar als die 520 eenmaal gaat, dan gaat ie ook en qua topsnelheid scheelt het uiteindelijk niet zoveel. Is natuurlijk gewoon een kwestie van persoonlijk voorkeur/wensen. ;)

Re: bmw 520i aankoopadvies

Geplaatst: 11 jun 2011, 12:18
door kenneth.BMW
helemaal mee eens. :)

Re: bmw 520i aankoopadvies

Geplaatst: 11 jun 2011, 12:47
door jolluh1975
ik heb nu een paar gezien die er toch al even op staan dezehttp://www.autotrader.nl/auto/kopen/Bmw ... =427&pos=5

http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Bmw ... 427&pos=19

en deze alleen is deze net boven het budget http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Bmw ... al=0&pos=0

we hebben dus een budget van ongeveer 6000 en willen 1 van na 2000
hadden liever de e60 :) alleen krijgen we geen drol meer voor onze mondeo :gek:

heb ook op MP 1 gezien alleen is dit een 530 en ben bang dat die voor veel verbruikt omdat we ongeveer 14000KM per jaar rijden
deze http://auto.marktplaats.nl/bmw/44759861 ... blauw.html

Re: bmw 520i aankoopadvies

Geplaatst: 11 jun 2011, 12:56
door jolluh1975
@ stan dat zijn inderdaad knappe wagens allleen vind de vrouw de touring niet zo heel mooi, dus word het een sedan

die laatste is inderdaad een plaatje, alleen willen we toch wel 1 die ongeveer de zelfde leeftijd heeft als onze mondeo en die is van 2002.

Re: bmw 520i aankoopadvies

Geplaatst: 19 jun 2011, 15:18
door bofkont
Mijn advies neem minimaal een 525i, van een 520i krijg je spijt. deze motor is gewoon te weining voor zo'n zware auto.
En daarbij is de 525i ook gelijk de facelift. 6k vind ik wel een erg minimaal budget voor een knappe facelift E39, zit je gelijk een beetje aan de onderkant en met veel km's. Kijk uit voor achterstalligonderhoud kan erg duur zijn.
Verbruik van een 520i/523i/525i/530i is gewoon allemaal indentiek, allemaal rond de 1 op 10 a 11 met een normale rijstijl.
En daarbij een zwaardere motor hoeft ook minder te werken om op gang te komen, ik ken mensen die met hun 316i/318i meer verbruiken dan mijn 328ci :gek:

Freestyle auto in Heerenveen zou ik ver wegblijven, auto's met veel km's en vaak zwaar achterstalligonderhoud, woon er zelf ongeveer 30km vandaan en ben er meerdere keren geweest in het verleden.
Hier is een forumlid wat er net een auto heeft weggehaald met veel bijkomende kosten helaas.

Re: bmw 520i aankoopadvies

Geplaatst: 20 jun 2011, 22:42
door badouwes
Tja, tja, heb zelf al ervaring met vier E39's vanaf 2000. Mijn vrouw heeft er al twee versleten. En, mag zij niet weten..., niet de schuld van de E39's dat zij er zoveel schade mee reed, niet waar? :whistle:

De mijne is een 520i handbak met net 290000 km. Ik heb er maar net 200000 zelf mee gereden...., rij er gemiddeld 1 op 10/11 mee. Niet gek voor zo'n grote, lekkere, smeuïge, degelijke, onwijs goed op de weg liggende bak.

Wat mij betreft zijn het duidelijk heel degelijke wagens, naast alle goede punten waar de BMW's zo geroemd om zijn (de zespitters dan (en groter...)). En ja, ook een BMW kun je verkloten. Ze kunnen een hele hoop hebben, het zijn geen oude Alfa's of zo... :tong: maar als het mis gaat kun je met een gepeperde rekening komen te staan voor een kop of blokrevisie :( en dat zijn de meeste oudjes dan niet meer waard.

Meningen verschillen duidelijk: ikzelf prefereer de handbak omdat deze in de stad zoveel zuiniger te rijden is. Mijn vrouw prefereert duidelijke de automaat, maar betaalt wel een 10% groter benzineverbruik voor (gemiddeld, in de stad rijdt mijn vrouw snel 1 op 7). Er zijn zowel GM als ZF automaten onder de E39 gemonteerd. De eerste 523iTA 1996 van mijn vrouw had een GM, de tweede, een 520iTA 2002 heeft een ZF. Wat mij betreft is de ZF duidelijk geraffineerder en soepeler en zuiniger, al is de GM bak ook echt een goede. Beide worden door het BMW motormanagement gestuurd... dus. Groot, erg rtoot voordeel voor de automaat bij BMW: ze worden veel lager op de differentieel gezet, waardoor ze veel minder toeren maken op de snelweg. Mijn handbaak doet zo'n 3200 toeren bij 120 km/h, de automaat van mijn vrouw zo'n 2400 toeren. Verbruik is op de snelweg voor de automaat iets lager.

De 520i motor heeft inderdaad de meeste trekkracht boven de 2500 toeren. Op de snelweg trekt de motor prima, en terugschakelen en doortrekken is geen enkel probleem. Of de motor trekkracht onderin mist? Ach, nogmaals, dat is persoonlijk. Ik rijd de auto op zijn 3 door de bocht. Dat trekt de auto prima. Daar zorgt het motormanagement voor. En daar was BMW al ver vooruit.. Maar, een achtliter amerikaanse V8 wordt zo'n twee liter lijn zes natuurlijk nooit. Voor mij is deze auto de ideale combi: zuinig en lui voor het dagelijkse verkeer, en prompt en vlijtig als het moet door terug te schakelen. En geloof me, de automaten, met hun kickdown, schakelen minder snel terug dan ik dat al gedaan heb door te anticiperen...

De roest: inderdaad, de kofferklep boven de kentekenplaat en de binnenkant van de benzinevulruimte, onder de klep, maar niet de klep zelf.

Motorisch:
Let op water- en olieverbruik. De mijne gebruikt 1 liter op 15000 km. Dat bij bijna drie ton... Carterontluchting kan verstopt raken en is vrij lastig te repareren, omdat je er niet echt makkelijk bij kan. Waterpompen zijn een tijdje een probleem geweest (plastic waaiers, later vervangen door volledig metalen versies) na vele, vele kilometers geweest. Sommige hebben te hete cilnderkoppen gehad... mogelijk water en olieverbruik. Trek de oliepeilstok en let op wittige olie. Zit er genoeg koelwater in (is natuurlijk geen garantie), bij koud weer moet de witte stoompluim uit de uitlaat bij goed warme motor verdwijnen. Let op de benzineverbruik (boordcomputer): hoge cijfers geven mogeliojk sportief rijstijl weer...

Ophanging:
Bekend slijtage punt bij E39's na meer dan twee ton: de voorste onderste draagarmrubbers. Trillende remmen... Na reparatie kan je weer lang verder. Zelfs nieuwe schijven helpen dan niet.

Katalysator:
Bij de M52 motor heb je mogelijk later een nieuwe kat nodig omdat deze kapot trilt.... Origineel rond de €2000, Kwik-fit €500. Bij mij zit de laatste er na vijf jaar nog steeds op en geen 4-weg test APK problemen.

En zo kan ik er nog wel een paar noemen, maar die gaan meer richting kleine kwaaltjes.

Wil je meer weten: mail me rustig.

Succes!