5x groen, 1x geel en 1x rood.
De groene gaan in aantal terug lopen. Eerst 5 dan 4 etc. Dan wordt het geel en uiteindelijk rood. Dat geeft niks meer of minder aan dan dat je servicebeurt eraan komt. Als de rode LED brandt ben je te laat met de servicebeurt. Dat terzijde.
Maar de rode LED die af en toe brandt (terwijl de oranje LED actief is) is een slechte stekkerverbinding naar je cockpit toe (er zijn er 2, 1 links en 1 rechts onder je dashboard)
of een massaprobleem op je printplaat. En die storing spoor je zeer moeilijk op. De oranje LED zoekt via de rode LED naar massa.
Ik zou het voorlopig echt even aanzien. Begint je verlichting nog maar voor de helft te branden (dat is de volgende stap) wordt het tijd voor een printplaatwisseling (dat is redelijk eenvoudig en goed zelf te doen met een vaste hand).
En over de sensoren voor deze ledjes: geen een. Wordt via een IC gestuurd. Vaste programmering en hier hoef je niks aan te doen.
Bij een servicebeurt RESET de garagist de LED lampen en andere lampen die gaan branden weer terug naar 5x groen (het begin van een nieuwe periode tot aan de volgende beurt). Het IC'tje wordt dan even aan massa gelegd = RESET.
Het is toch zo heerlijk eenvoudig met een e30.
