e30 320i Touring storing komt aan zijn einde!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
dw70

e30 320i Touring storing komt aan zijn einde!

Bericht door dw70 » 09 jun 2011, 20:05

Mijn touring begon precies een jaar geleden met een vervelende storing na 12 jaar storingsvrije trouwe dienst. De auto stortte bij 2500 toeren compleet in elkaar af en toe, maar krijg je hem dan op een of andere manier erboven, blijft hij gewoon feilloos draaien. Leuk voor als je de snelweg op wilt rijden (NOT). En dan begin je aan een zoektocht als de auto eigenlijk heel fatsoenlijk stationair draait, normaal wegrijdt en er geen vuiltje aan de lucht blijkt te zijn. Maar het af en toe in storing treden, breekt je hersens.

Allereerst starten met het zoeken van e30 documentatie op het internet. Wat en hoeveel moet ik meten als ik aan electronica zaken de multimeter ga hangen? Hoe is de installatie opgebouwd?

Eenmaal alle componenten in kaart gebracht (dit duurt uren, lees dagen) met gepaste spoed beginnen te zoeken. Temperatuursensoren, vliegwielsensoren, injectoren, bobines, kabels, verdeelkappen, gaskleppositie schakelaar, Luchtmassameter, etc.

Totdat de dynamo er mee staakte. 12V wisselspanning i.p.v. 12V gelijkspanning een paar dagen lang. Dynamorevisie inclusief een nieuwe "brug van wheatstone", want dat was de boosdoener.

Helaas voor mij was dit niet dé oplossing van mijn ineenstortende e30. Het eigen schema in de hand gestaag doormetende bleek meer en meer dat er meer in orde was dan ik dacht. Geen component wat dienst weigerde of ver naast de tolerantie zat.

Na een half jaar iedere week een paar uur checken (ik heb geen haast met electrozaken) de knoop doorgehakt en de e36 aangeschaft om toch beter mobiel te zijn. Met alleen maar 60 Km/u rond tuffen is het ook niet (dat ging nog net).

Mijn vaste garagehouder maar eens aan de jas getrokken om de auto uit te lezen: injectors 1,3 en 5 in storing. Nou dan, injectoren professioneel laten reinigen, maar zij gaven al aan: een minimale afwijking waar ik me zeker geen zorgen om moest maken (jarenlang injectorreiniger gebruiken heeft ook zijn voordelen).
Maar nog steeds niks. Zelfs de garagist capituleerde na 3 maanden waarin hij in een vrij uur de auto verder onderzocht. Kerel, ik kan het niet vinden en de uitleesapparatuur krijgt geen communicatie meer met de computer. Vreemd, dat deed deze voorheen wel.

Gestaag verder met het bekijken van alle noodzakelijke Relais. Schoonmaken, etc. Maar geen resultaat.

Nu heeft de auto 3 maanden stil gestaan en afgelopen week had ik er weer een beetje zin en tijd voor. Ik moet en zal vinden wat het is. En dan blijft nog 1 zaak over: De DME/ECU.

Eruitgehaald, geopend en jawel, een highspeed diode van 0,05 eurocenten in tweeën gebroken (12V wisselspanning heeft hem de nek gekost). Plus een transistor die wel een nieuwe soldering hoognodig verdiend.
De diode wordt besteld. En beter er van overtuigd dat dit de oorzaak is. Ik laat wel weten wat hij doet na de bypass. :P

http://www.flickr.com/photos/45457790@N ... otostream/

En dat je hetzelf kunt gaan doen: bij BMW e30.de was geen mens die deze storing kon reproduceren of herleiden.
Laatst gewijzigd door dw70 op 07 jul 2011, 22:37, 3 keer totaal gewijzigd.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: e30 320i Touring storing komt aan zijn einde

Bericht door bjornc » 09 jun 2011, 20:17

Mooi werk man!

Corpse

Bericht door Corpse » 09 jun 2011, 21:30

Zou mooi zijn als je de storing op zou kunnen lossen. Wel eens een andere ECU geprobeerd?
Afbeelding

dw70

Bericht door dw70 » 10 jun 2011, 09:51

Dat gaat pas gebeuren als deze DME/ECU na reparatie alsnog de geest gegeven heeft. En niet eerder. Of 5 cent uitgeven of 50 euro. Dat blijft altijd het proberen waard als je een andere auto al ter beschikking hebt.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

t.p.b.m.

Bericht door t.p.b.m. » 19 jun 2011, 11:20

hoi
En heb je het lek boven ,jammer dat je niet gewoon hebt kunnen rijden ,maar je hebt zelf het probleem gevonden en opgelost ,dme computer .?knap hoor en goed werk (als je probleem opgelost is )veel plezier weer dan ..
mvg t.p.b.m.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Techniek”