Allereerst starten met het zoeken van e30 documentatie op het internet. Wat en hoeveel moet ik meten als ik aan electronica zaken de multimeter ga hangen? Hoe is de installatie opgebouwd?
Eenmaal alle componenten in kaart gebracht (dit duurt uren, lees dagen) met gepaste spoed beginnen te zoeken. Temperatuursensoren, vliegwielsensoren, injectoren, bobines, kabels, verdeelkappen, gaskleppositie schakelaar, Luchtmassameter, etc.
Totdat de dynamo er mee staakte. 12V wisselspanning i.p.v. 12V gelijkspanning een paar dagen lang. Dynamorevisie inclusief een nieuwe "brug van wheatstone", want dat was de boosdoener.
Helaas voor mij was dit niet dé oplossing van mijn ineenstortende e30. Het eigen schema in de hand gestaag doormetende bleek meer en meer dat er meer in orde was dan ik dacht. Geen component wat dienst weigerde of ver naast de tolerantie zat.
Na een half jaar iedere week een paar uur checken (ik heb geen haast met electrozaken) de knoop doorgehakt en de e36 aangeschaft om toch beter mobiel te zijn. Met alleen maar 60 Km/u rond tuffen is het ook niet (dat ging nog net).
Mijn vaste garagehouder maar eens aan de jas getrokken om de auto uit te lezen: injectors 1,3 en 5 in storing. Nou dan, injectoren professioneel laten reinigen, maar zij gaven al aan: een minimale afwijking waar ik me zeker geen zorgen om moest maken (jarenlang injectorreiniger gebruiken heeft ook zijn voordelen).
Maar nog steeds niks. Zelfs de garagist capituleerde na 3 maanden waarin hij in een vrij uur de auto verder onderzocht. Kerel, ik kan het niet vinden en de uitleesapparatuur krijgt geen communicatie meer met de computer. Vreemd, dat deed deze voorheen wel.
Gestaag verder met het bekijken van alle noodzakelijke Relais. Schoonmaken, etc. Maar geen resultaat.
Nu heeft de auto 3 maanden stil gestaan en afgelopen week had ik er weer een beetje zin en tijd voor. Ik moet en zal vinden wat het is. En dan blijft nog 1 zaak over: De DME/ECU.
Eruitgehaald, geopend en jawel, een highspeed diode van 0,05 eurocenten in tweeën gebroken (12V wisselspanning heeft hem de nek gekost). Plus een transistor die wel een nieuwe soldering hoognodig verdiend.
De diode wordt besteld. En beter er van overtuigd dat dit de oorzaak is. Ik laat wel weten wat hij doet na de bypass.

http://www.flickr.com/photos/45457790@N ... otostream/
En dat je hetzelf kunt gaan doen: bij BMW e30.de was geen mens die deze storing kon reproduceren of herleiden.