Pagina 1 van 2

Turbo kapot?

Geplaatst: 12 aug 2011, 19:33
door jbke
Hallo,

effe voorstellen, is nl. eerste post :hug:

Ben trotse eigenaar van een E61 525d 180k km en ben er pokke blij mee. Rij al sinds ik mag autorijden met BMW en ben er gewoon dol op.

Nu, mijn probleem.

De power is volledig weg. Rij precies met een 2pk. Ben dan maar naar de BMW dealer geweest en deze wist mij het volgende te vertellen:

(Voor alle duidelijkheid, ken geen enkele reet van auto's buiten het feit dat er een stuur opzit en 4 wielen heeft -_- )

Blijkbaar zou er een 'doosje' ergens in de motorruimte zitten waar het elektronisch gedeelte van de turbo is gevestigd. Hier is, door een barst, blijkbaar water ingekomen met als gevolg dat, zoals de dealer het stelde, de chips groen zagen.

Gevolg: volgens de dealer moet zowel het mechanisch als het elektronische gedeelte van de turbo worden vervangen. Kostprijs inclusief BTW +:- € 3.500. Uiteraard ben ik hier nier gelukkig mee doch weet eigenlijk niet goed wat te doen.

Heeft er iemand al ervaring met dit probleem gehad of heeft er iemand raad of eventueel een adres waar ik terecht kan?

Zou gerust durven om zelf de turbo te vervangen. Ken dan wel niets van auto's doch ben vrij handig en denk dat ik, met de nodige handleidingen, hulp en foto's het ook wel zou kunnen.

Alle hulp wordt uiteraard in dank aangenomen. :amen:

Groetjes

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 12 aug 2011, 19:49
door Lucien530
pffuu ze durven wel zeg.... 3500 euro voor een turbo vervangen. een orginele turbo met elektronisch gedeelte (dus euro4) kost als je een beetje de weg weet nog geen 800 euro incl. pakkingen. Het vervangen als je een beetje ervaring hebt van zo'n turbo is 4 uurtjes werk. Dus tel de winst maar uit ;)

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 12 aug 2011, 20:13
door jbke
Man man man, wat een afzetters. Kan je me de weg wijzen dan waar ik deze onderdelen kan vinden?

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 12 aug 2011, 21:35
door Lucien530
Kijk eens op ebay daar staan er een aantal op voor 699 orginele garrett turbo's uit duitsland (LET wel op dat het een Garrett is anders is het geen orginele) http://cgi.ebay.nl/Turbolader-BMW-525d- ... 35b418f728" onclick="window.open(this.href);return false; In de meeste gevallen krijg je een ruil turbo dus je oude inleveren voor een nieuwe of gereviseerde. Als je iemand met een bedrijf in duitsland kent zou je bv bij turbocentrum berlin een nieuwe kunnen bestellen en hoef je dus geen btw te betalen. Je kunt ook op marktplaats kijken daar bied ook iemand ruil turbo's aan voor 699 euro . Eigenlijk ben je overal goedkoop uit behalve bij de dealer :P .
Als je geen bedrijf hebt of er niet echt bekend mee bent is ebay de goedkoopste oplossing, mits je geen rommel uit china of hongkong gaat bestellen. ;)

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 12 aug 2011, 21:52
door jbke
Prachtig!! Bedankt.

Heb toch nog een aantal vragen: (Sorry voor de vele vragen:))

1. De pic is van het mechanische gedeelte maar ik dacht dat er ook een elektronisch gedeelte was? Ben namelijk van mening dat het elektronische gedeelte stuk is omdat ze bij de concessiehouder naar het mechanische stuk gekeken hebben terwijl ik erbij stond en volgens de technieker zag deze er nog goed uit. Iets betreffende de spelling m.b.t. het draaiende gedeelte. Had dus graag eerst het elektronische deel vervangen om te kijken of de turbo dan terug werkt. Temeer omdat 'het doosje' (wat dit dan ook mag betekenen. Werd zo genoemd door de techniekr bij BMW) water had door een barst.

De reden dat het zo duur zou zijn bij BMW is omdat men mij vertelde dat het mechanische niet afzonderlijk van het elektronische kon worden gekocht, vandaar.

2. Heb je toevallig weet van een handleiding of zelfs misschien een video link van hoe je juist dit onderdeel vervangt? (Mechanische en het elektronische deel)

Alvast bedank voor de feedback :amen:

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 12 aug 2011, 22:27
door Lucien530
Het elektronische gedeelte zit onder dat hitteschildje, het elektronische gedeelte stuurd je wastegate aan, wat bij een euro3 door een vacuumpot word geregeld.
Naar mij weten kun je het elektronische gedeelte niet los vervangen en is ook niet aan te raden, het is namelijk een behoorlijke klus zo'n turbo vervangen en om het elektronische gedeelte te vervangen moet je de turbo er al ongeveer helemaal af halen dus kun je het beter in 1 keer goed doen en dus alles vervangen.
Je auto heeft tenslotte ook al 180000 km gelopen en is dus geen overbodige luxe om er dan een andere aan te zetten. Ik heb er al meerdere vervangen maar hij is niet makkelijk om even uit te leggen hoe je hem vervangd. Een video heb ik dus helaas ook niet... mischien bied google of youtube een uitkomst. Als je er echt niet uit komt kan ik je natuurlijk wel een beetje wegwijzen. Als je een turbo koopt vraag wel altijd na of het elektronsiche gedeelte er aan zit, het wil nog wel eens zijn dat ze die er niet op zetten zodat je hem dan van je oude turbo af moet halen.

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 12 aug 2011, 22:31
door jbke
Ongeloofelijk bedank voor de info. Ik ga morgen even langs mijn dealer en ga even de offerte terug opvragen die hij gemaakt had. Dan kan ik deze hier posten om zeker te zijn dat ik de juiste turbo koop.

Ik zal dan eerst nog even een stappenplan proberen te maken om hem te vervangen en posten voordat ik eraan begin. Dan kan je, of iemand anders, me nog altijd corrigeren voordat ik eraan begin.

Alvast bedankt voor de info!

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 14 aug 2011, 09:29
door jbke
Lucien,

bij deze de link naar de originele werkplaatsofferte. Die DDE computer waarnaar wordt verwezen, is dat het elektronische deel van de turbo waarnaar je verwijst? Of is dit nog iets anders?

http://postimage.org/image/i4lma744/

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 14 aug 2011, 11:03
door Lucien530
Ik weet niet wat ze allemaal willen vervangen maar dit lijkt me sterk. Ze willen je complete turbo vervangen en je digitale dieselelektronica (DDE) dat is dus je motorregeleenheid, die zit als je voor de auto staat links voor onder het interieurfilter. Daar zit inderdaad zo'n plastic bak waar al je elektronica in zit voor de motor.
Als ze dit allemaal gaan vervangen ben je inderdaad zo veel geld kwijd maar ik durf bijna me hand er voor in het vuur te steken dat dit niet allemaal stuk is.
Ze willen ook massakabels gaan vervangen?? Ik zou niet weten waarom. Als ik jou was zou ik er eens mee naar een onafhankelijke garage gaan en die eens laten kijken. Neem dan ook je offerte mee zodat ze kunnen zien wat ze allemaal wilden vervangen. Owja die DDE is dus niet het elektronische gedeelte wat aan je turbo zit. Die turbo is helemaal compleet die je krijgt en dan is 1700 euro wel een normale gargage prijs.

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 14 aug 2011, 16:37
door jbke
haha, ik denk dat ik het begin te snappen :gek:

Sorry voor de vele vragen hoor maar ik moet toegeven dat ik nu weet hoe anderen zich voelen als ik over broncode begint te zeveren 8)

Dus, als ik het goed begrijp het je enerzijds de turbo (mechanische deel) waar tevens een stukje elektronica inzit (in het stuk van het mechanische deel van de turbo zelf dat de aansturing doet), anderzijds is er een DDE stuk dat de sturing van je motor doet en dus niet specifiek voor de turbo, maar algemeen.

Wat men dus bij mijn concessiehouder voorsteld is om:

1. De volledige turbo eruit te halen en te vervangen
+
2. Ook nog is de DDE unit vervangen.

Als dit zo is dan stel ik mij de vraag waarom men zei dat dit niet afzonderlijk kan worden gedaan. Als ik naar de specs van zo'n DDE unit kijk, dan zitten daar gewoon 2 fiches op. Als het dan inderdaad zo is als de concessiehouder me vertelde dat het ofwel de DDE is ofwel de turbo zelf, waarom hangen die er dan niet even een andere DDE module op waarvan ze weten dat die werkt. Op die manier weet men dan toch onmiddellijk of het de DDE unit is of de turbo zelf.

Of zie ik dit verkeerd?

Nu stel dat het de DDE unit is, is het dan mogelijk om via het uitlezen van de wagen vast te stellen wat er juist in die DDE kapot is of wordt dit niet gedaan? Ik bedoel, als er binnenin die DDE unit bv meerdere chips inzitten waarvan er 1 kapot is, kan dan niet enkel die éne chip worden vervangen of wordt dan altijd gewoon heel de DDE vervangen?

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 14 aug 2011, 20:56
door Lucien530
Je kunt de DDE gewoon uitlezen en zien wat de storing, je kunt geen chips of iets dergelijks vervangen in de DDE je kunt de DDE ook niet zomaar uitwisselen want die is op de auto en chassienummer geprogrammeerd. Je DDE stuurt het elektronische gedeelte van je turbo aan die daarop weer je wastegate aan gaat sturen. Als de auto geen vermogen meer heeft kan het zijn dat je elektronische gedeelte van de turbo je wastegate niet meer dicht trekt, en het je dus geen trubodruk dus ook geen vermogen. Het kan ook zijn dat je DDE stuk ik is en hij je elektronische gedeelte niet meer aan stuurt. Maar dat lijkt me niet het geval.
Ik zou de auto uit laten lezen en een turbodruk meting doen dan weet je prezies wat er aan de hand is iemand met DIS uitlees software kan dat gewoon doen. Ik heb die software ook maar je komt uit Belgie en ik uit Enschede dus dat is niet egt om de hoek haha. Ik vermoet dat je de turbo stuk hebt zoniet zou ik de DDE alleen opnieuw laten programmeren. Waar is het water in gekomen je turbodeel of je DDE?

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 15 aug 2011, 09:27
door jbke
Volgens de garage zou er water in de DDE terecht zijn gekomen.

Wat ik zal doen is de nodige software en kabels bemachtigen zodat ik de wagen kan uitlezen, dan zien we op dat moment wel verder. Wat ik graag zou weten is welke kabel ik juist nodig heb. Heb je daar toevallig een link voor zodat ik hem kan bestellen?

Wat de software betreft, ben zelf software ontwikkelaar dus zal dat wel in gang krijgen :+

Vraag is enkel; wat is de exacte naam van de software zodat ik deze kan opzoeken want ik veronderstel dat deze zomaar niet te kopen en/of te krijgen is :|

Je zegt dat de DDE geprogrammeerd is op de wagen, wat me logisch lijkt, doch heb ik nog steeds de vraag, waarom heeft de garage er niet gewoon een nieuwe DDE opgehangen en deze op mijn wagen geprogrammeerd om te kijken of het probleem opgelost is. Ik bedoel, die DDE's zullen dan toch wel gereset kunnen worden om later dan op een andere wagen te monteren niet? Of is het zo dat wanneer ze geprogrammeerd zijn een DDE nooit meer op andere wagen kan worden gebruikt? Dit lijkt me sterk.

In veronderstel dat de garage de wagen ook uitgelezen heeft doch dat de uitkomst hun niet de info gaf om te zeggen dat het de DDE of de turbo zelf was en daarom beslisten om zowel de turbo en de DDE te vervangen. Of is het misschien teveel werkt om een nieuwe DDE te installeren en te programmeren en hebben ze daarom gewoon voorgesteld om alles te vervangen. Ik heb geen idee.

Van zodra ik de kabels en de software te pakken heb en hem heb uitgelezen laat ik je de info weten.

Heb je toevallig een link naar een foto van waar de DDE juist gemonteerd is in de motorruimte. Heb gisteren even gekeken links, als je voor de wagen staat, maar zie daar niet onmiddellijk iets zitten wat op een DDE lijkt.

Alvast bedankt voor het geduld en de info :duim:

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 15 aug 2011, 20:28
door Lucien530
Het is wel zo als je DDE vol water is gelopen kan er natuurlijk kortsluitng zijn onstaan en zo ook je turbo stuurkast stuk zijn gegaan.Je hebt de software DIS V53, Driver interface, VmWare workstation en Diaghead nodig. Als je al deze software hebt ben je nog niet klaar je moet een laptop met windows XP hebben anders gaat het zowieso niet werken je hebt een interface kabel nodig. Je moet je IP adres veranderen van 58 naar 68 voor diaghead, en je moet poort 3000 veranderen naar 6801. Als dat allemaal gedaan is en je hebt de juiste USB poort geinstalleerd (met de latencytimer op 1 gezet). zou je een via virtual Vmware een werkende Dis uitlees programma hebben (zelfde programma waar BMW mee werkt.) Je kunt ook Inpa gebruiken voor het uitlezen dat gaat een stuk sneller maar is niet echt uitgebreid. Je kunt ook nog Progman installeren zodat je zelf kunt programmeren maar ik zeg er bij dat het niet makkelijk is om dit allemaal werkend te krijgen. Een interface kabel voor OBD 2 zou je mischien op marktplaats of Ebay kunnen vinden. Ik heb hem via via en werk er al 4 jaar mee dus heb zo geen adres meer. BMW heeft niet zomaar een paar DDE computers op voorraad liggen en ze gaan over het algemeen niet zomaar 1 uit een auto van een klant halen om het te proberen haha. Maar ze zijn wel te herprogrammeren. Als je bij de DDE wil moet je je interieurfilter er uithalen (als je er voor staat links) daaronder zit ook weer een plastic bak (die je regenwater afvoerd) die moet je ook weg halen en daaronder zit een plastic bak met een deksel waar je stuurkast in zit , daar zit ook dat blauwe relais wat op je offerte staat.

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 20 aug 2011, 11:56
door jbke
Lucien, heb de wagen laten uitlezen en dit is wat eruit komt:)

1. DDE 4530 DDE: Vuldrukregeling, regelafwijking
2. DDE 4521 DDE: Vuldrukregeling, regelafwijking
3. DDE 3F57 DDE: Vuldrukregelaar
4. DDE 3F97 DDE: Vuldrukregelaar, voedingsspanning
5. DDE 4191 DDE: Vuldrukregelaar, aansturing
6. DDE 4687 DDE: Vuldrukregelaar, gasklep
7. DDE 4507 DDE: Uitlaatgasrecirculatieregeling

Heb zonet even de DDE computer behuizing open gelegd. Deze ziet er zo goed als nieuw uit. Binnenin is nergens een spoor van waterinsijpeling terug te vinden. Ook het deksel heeft geen barsten en de contacten op alle relais zien er zo goed als nieuw uit. Volgens mij is dit dik gelul bij BMW. Aan die DDE computer is volgens mij geen ene reet aan. :!

Hopelijk zeggen de bovenstaande foutmeldingen je iets maar naar alle waarschijnlijkheid heeft de turbo lader gewoon de geest gegeven.

Re: Turbo kapot?

Geplaatst: 20 aug 2011, 18:21
door Lucien530
Ja de DDE geeft nog wel gewoon storing aan voor de turbo dus de communicatie tussen de turbo en de DDE is er wel. Ik ga er van uit dat je turbo dan toch de geest heeft gegeven. Je kunt voor de grap nog eerst het elektrische gedeelte van de turbo controleren of daar sporen zijn van breuk of water.
Hier een link uit het TIS programma waar de vuldrukregelaar zit en wat die doet ik ga er van uit als je de turbo met regelaar vervangd dat het goed is.
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl ... 79&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;