Pagina 1 van 1

Thermostaat kapot

Geplaatst: 17 feb 2012, 20:21
door E60pro
Ik had het er laatst al eens over hier op het forum maar ik weet het nu wel bijna zeker dat er iets helemaal niet in de haak is.

Zojuist weer bij de benzine pomp eens gekeken of ik nog steeds damp zag (na ongeveer 50km rijden) en ja hoor maar niet onder de motorkap weg maar uit de nieren.
Dus ik kijken of ik ergens een gaatje zag of zo maar het lijkt alsof het gewoon kokend water is wat ergens uit een overloopje druppelt of zo want ik kan nergens zien waar de stoom weg komt en het is ook niet heel erg veel.
Daarnaast heb ik nooit de melding dat ik koelvloeistof bij moet vullen of wat dan ook.
Het rare is dat de dikke koelvloeistofslang bovenop weer knoert hard was wat dus duid op overdruk.

Ik trek de conclusie dat de thermostaat kapot moet zijn en dus niet open gaat of veel te laat en dat is dus een serieuze zaak, vooral bij deze temperaturen.
De kachel word overigens gewoon goed heet.

Weet iemand hier hoe ik de temperatuur kan aflezen? en hoe ik bij de thermostaat kom?

Voorbaat dank!

Re: Thermostaat kapot

Geplaatst: 17 feb 2012, 20:45
door E60pro
Heb zojuist even een poosje in de auto gezeten (stationair draaiend) en de water temperatuur in de gaten gehouden en die wat toen ik hem starte 89 graden dus ik dacht dat valt mee.
maar helaas zakte die al snel naar de 80 en bleef daar een beetje hangen.

Ik ga morgen dus maar eens de thermostaat vervangen als dit een beetje te doen is.
Want er is niks slechter dan met een koude motor rijden.

Voor de genen die het hidden menu zoeken

http://www.scoopz.com/m5board/E60_Hidde ... ctions.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Thermostaat kapot

Geplaatst: 17 feb 2012, 21:06
door h3b
je kachel valt binnen het 'kleine' circuit en daarom krijg je altijd met een wel of niet goed werkende thermostaat warme lucht in het interieur. (of de kachelradiator moet kapot zijn zoals bij mij het geval was, maar dat is een geval apart). Check eerst eens even op basis van je kenteken welke thermostaat jou auto heeft en dan met name op welke temperatuur deze moet openen. Als dit namelijk rond de 85 graden is, is het denk ik geen enkel probleem wat je nu ervaart. Checken kun je bijvoorbeeld hier doen : http://www.mijnautoonderdelen.nl/

--edit--
Als voorbeeld: Bij eenN46B20 motor zal de thermostaat pas openen bij 105 graden! Dit wijkt dus af wat men regulier aanhoudt, 90 graden. Met andere woorden, elke type motor zal een specifieke thermostaat hebben met dito eigenschappen.

Re: Thermostaat kapot

Geplaatst: 17 feb 2012, 22:50
door E60pro
Bedankt voor de info, ik zag op die site dat de thermostaat die ik nodig heb 120 euro kost maar dan heb ik ook gelijk de behuizing erbij.
Ik zal morgen het spul eens uit elkaar draaien en kijken of ik ook gewoon een losse thermostaat kan halen zonder al het spul wat er omheen zit.

Re: Thermostaat kapot

Geplaatst: 17 feb 2012, 23:18
door Bonito Frans
Ik neem aan dat de 120 euro voor een origineel is.
Ik heb de hoofdthermostaat bij de 'plaatselijke' onderdelenzaak gehaald voor 68 euro (merk Gates).
De EPG heb ik besteld bij Offenga voor nog geen 44 euro incl verzendkosten.
Vandaag nog even gekeken, na een rit van 70 km, slechts 50 graden...

Voor de 525D (2005) is de thermostaat 88 graden.

Trouwens als ik hard op de nieuwe EGR blaas lekt hij wel een beetje lucht.
Het is niet veel maar toch... heeft iemand dit ook geprobeerd?
Bij de hoofdthermostaat is dit niet zo. Deze is sluit 100% af.

Frans

Re: Thermostaat kapot

Geplaatst: 18 feb 2012, 14:16
door E60pro
Nou ben vandaag nog een blok wezen te rijden en waarachtig zie ik dat hij wel naar de 97 graden gaat.
maar dat hij soms naar de 88 of 76 zakt maar denk dat dit ook met het koude weer te maken heeft..
Dus thermostaat toch niet kapot.

Wat wel raar is dat als ik de koelvloeistof dop er af draai ik helemaal niet het dobbertje zie??
De motor is ook nog niet helemaal koud maar dit is toch vreemd?
Als er koelvloeistof bij moet dan geeft hij toch een melding op Idrive?

Re: Thermostaat kapot

Geplaatst: 18 feb 2012, 14:24
door h3b
Het dobbertje moet je altijd zien aangezien dat je koelvloeistof niveau aangeeft. Lijkt erop dat er te weinig inzit? Ik zou anders de handleiding even raadplegen. Dobbertje zit er toevallig wel in he? Niet dat de vorige eigenaar hem eruit heeft gehaald (als dat al kan). Even met een zaklamp controleren of zo.

Re: Thermostaat kapot

Geplaatst: 18 feb 2012, 18:03
door E60pro
Ik zie dat hij los is geraakt van het drijvertje en waarschijnlijk dus ergens onder in het reservoir ligt.
Ik heb er een halve liter bij gegooid en zag het witte blokje waar nog duidelijk de inkeping van het dobbertje op te zien is omhoog komen.

Re: Thermostaat kapot

Geplaatst: 18 feb 2012, 20:25
door COUPEDOC
Als je door een nieuwe AGR-thermostaat wil blazen sluit die goed af en gaat er niets door.
Als die defect is scheelt dat hooguit een tiental graden.

Re: Thermostaat kapot

Geplaatst: 18 feb 2012, 21:08
door tom_il
Klopt volkomen, maar de snelheid van opwarmen verschilt wel veel meer (zeker als je rustig rijdt). Het duurt véél langer voor die 10°C lagere temp bereikt word, en dit is veel erger. Als je dan geen lange afstanden krijg na een tijd gegarandeerd problemen met de roetfilter aangezien hij misschien nooit regenereerd.

Dat het veel langer duurt is logisch aangezien de radiator nu gaat koelen terwijl hij dat nog niet mag.

Re: Thermostaat kapot

Geplaatst: 18 feb 2012, 22:02
door Kingfisher
Ik heb vandaag ook een nieuwe EGR thermostaat geplaatst (zie ander topic hierover). Ook mijn gloednieuwe OEM AGR thermostaat liet bij hard blazen iets aan lucht door, Bonito Frans.

Re: Thermostaat kapot

Geplaatst: 20 feb 2012, 20:01
door COUPEDOC
Eigenlijk zou je niet door een nieuwe thermostaat mogen kunnen blazen (oef).
Ik heb er twee geprobeerd vooraleer ik er eentje vond die niets doorliet.
De eerste twee lieten een beetje lucht door bij hard blazen.
Ik weet niet precies of dat kleine beetje nu eigenlijk wel belangrijk is.
Maar : toe is toe....

En, natuurlijk laat een defecte AGR-thermostaat een hoeveelheid koud water door en warmt de motor voelbaar langzamer op.
Dat is correct.
Dank voor je opmerking, tom_il.