Pagina 1 van 1
Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.
Geplaatst: 25 feb 2012, 22:11
door E60pro
Laatste tijd krijg ik als ik een lang eind gereden heb thuis uitstap de melding "oliepeil laat bijvullen".
Vanmorgen dus een litertje gehaald maar tot mijn verbazing gaf hij op Idrive aan dat hij max vol zit??
Later nog een keer gekeken en het lijkt hoe langer ik rijd hoe leger het oliepeil word??
Moet ik nou wel of niet bijvullen?
Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.
Geplaatst: 26 feb 2012, 00:07
door tom_il
Ik zou voorzichtig zijn. Het is niet ongewoon dat de oliepeil foutief is in Idrive en vermits je niet manueel kan checken riskeer je teveel olie te hebben wat even schadelijk is als te weinig.
BMW raad aan om de olie af te laten en de hoeveelheid te checken.
BMW's ELECTRONIC DIPSTICK
If you have never worked on a late-model BMW, you will be in for a surprise when you try to check the oil on certain models. You can't because there is no dipstick on NG6, N62TU, S65 and S85 engines. The "old-fashioned" dipstick has been replaced with an oil level sensor in the bottom of the oil pan. If the oil level is low, the CBS system illuminates a service Âreminder light and tells the driver to add oil.
In theory, it is a good idea because most oil warning lights that work off oil pressure don't come on until the crankcase is almost out of oil — which may be too late to add oil because the engine has suffered bearing damage. BMW's approach is to alert the driver if the oil level is down more than a quart. Unfortunately, the oil level sensor has been troublesome, sometimes creating false low oil warnings as well as various other driveability issues.
If the sensor is not reading accurately, it may indicate the oil level is low when it is not low. Since there is no way to actually check the oil level in the engine (no dipstick, remember?), most people simply add a quart of oil and wait for the warning light to go out. When the oil level still reads low, they think it needs a second quart, so in goes another quart. You can see where this is going. If the oil sensor is faulty, it may mislead the vehicle owner or a technician into adding too much oil and overfilling the crankcase.
BMW's service procedure for checking the oil level sensor does not require a factory scan tool or any other fancy electronic diagnostics. You simply drain the oil out of the engine, measure it, and then pour the correct amount of oil back into the engine. If the oil level sensor still reads low, replace the sensor and the problem is fixed.
Electronic problems in the CBS oil sensor circuit can also cause other problems. BMW’s technical service bulletin SI B 12 33 06 (issued October 2006) Âdescribes some of the seemingly unrelated problems that can be traced back to faults in the oil sensor Âcircuit. These include:
• Engine won't crank (E46, E53, E83, E85, M54 & N62 models);
• Charging system is not working (E53, M54 and M62 models);
• "Engine temperature fault" message displayed, but the engine is not running hot or overheating (E60, E63, E64, E66 & N62 models); and
• False oxygen sensor fault codes (E60, E63, E64, E66 and N62 models).
All of these seemingly unrelated electrical shorts in the oil sensor circuit or the sensor itself can cause problems. If the oil sensor circuit fuse blows, it also kills power to other systems that share the same power supply (such as the starting circuit and charging circuit). So the fix is to check for a blown fuse in the oil sensor circuit, then track down and repair the fault that caused the fuse to blow (which usually turns out to be a short in the oil sensor wiring or sensor itself).
On E46, E83 and M54 models, check Fuse 30 and also Fuse 9. On E53 and M62 models, check Fuse 5. On E60, E63, E64, E65, E66 and N62 models, check Fuse 008 located in the IVM.
Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.
Geplaatst: 26 feb 2012, 08:17
door E60pro
Bedankt voor de info, ik denk dat ik dat litertje nog maar mooi even laat staan.
Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.
Geplaatst: 09 sep 2012, 15:09
door Lowkey
Hoe zit dit trouwens bij de diesels? Ik heb in mijn 530d wel een oliepeilsensor maar ook gewoon een dipstick. Maar in Idrive valt niets af te lezen van de oliepeilsensor (jammer!!). Bij de benzine's wel geloof ik?
Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.
Geplaatst: 09 sep 2012, 15:27
door mike16v
Dit probleem is/was bekend bij bmw en is een melding van..
bmw geeft aan dat de oliedruksensor moet worden vervangen ( nummer zal ik even opzoeken nog )
, er moet worden overgestapt op 5w40 olie en het stationair toerental moet met 100rpm worden verhoogt.
daarmee is het probleem verholpen.
Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.
Geplaatst: 10 sep 2012, 12:47
door mike16v
Onderdeelnummer voor de sensor/schakelaar is 7686501 ( 0,15 bar )
Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.
Geplaatst: 11 sep 2012, 00:17
door Lowkey
Raar dat hij dan niet gewoon zegt oliedruk te laag i.p.v. olie bijvullen.
Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.
Geplaatst: 11 sep 2012, 07:36
door tom_il
Zijn we zeker dat de diesel een oliepeil meter heeft ? Oliedruk is niet hetzelfde als oliepeil.
Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.
Geplaatst: 11 sep 2012, 08:19
door mike16v
Het probleem wat e60pro heeft is voor de benzine motoren..
e60pro heeft ook een benzine en geen diesel volgens mij
Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.
Geplaatst: 11 sep 2012, 09:54
door tom_il
Correct, maar lowkey heeft dit oude topic nieuw leven ingeblazen met een vraag over een Diesel

Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.
Geplaatst: 12 sep 2012, 23:45
door Lowkey
De 530d heeft inderdaad ook een levelsensor namelijk
DEZE. Bij mij geeft ie in Idrive namelijk aan dat ie stuk is. Maar waarom kan dit bij M54 wel afgelezen worden en bij M57N niet het betreft dezelfde sensor voor benzine /diesel.
Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.
Geplaatst: 13 sep 2012, 07:26
door tom_il
Ah goed om te weten. Waarschijnlijk omdat deze sensor alleen een te laag niveau detecteerd. En niet het actuele peil.
ik heb liever een ouderwetse peilstuk gezien de mogelijke problemen die je met de benzine oliepeil sensor kunt voorhebben. Trouwens de diesels verbruiken bijna geen olie in tegenstelling tot de benzines.