Pagina 1 van 1
Probleem vermogensverlies
Geplaatst: 19 apr 2012, 08:37
door harmnl
Dag BMW kenners.
Ik wil graag het volgende probleem met een E30 325i 126kw voorleggen.
Na ongeveer een 10km rijden begint de auto in hogere toerentallen stil te vallen/vermogensverlies. Dit wordt dan steeds erger tot het punt dat je meteen bij wegrijden als vermogenwegval hebt en de auto stotterend beweegt. Bij koppeling in heb je wel goed toerenbereik over de hele linie.
Als de auto uitgezet wordt en na een paar minuten weer start is het weer goed voor een aantal kilometer voordat het weer begint.
Het volgende is reeds gedaan.
-Nieuwe brandstofpomp (2 nieuwe kapot in 1 jaar tijd al, vond ik ook al vreemd)
-injectoren gereinigd
Wat zou ik nog meer kunnen doen? Heeft het met luchtmassa te maken? Computer of sensoren?
alvast bedankt voor de hulp
Re: Probleem vermogensverlies
Geplaatst: 19 apr 2012, 10:52
door dw70
als de luchtmassa meter nog nooit vervangen is, is deze nu waarschijnlijk aan vervanging toe. Die neiging heb ik zeker om het in deze hoek te zoeken. Eens hoort het slijpen over een koperstrip (inwendig LMM) op.
Als je rustig optrekt (het moderne rijden....) en heel snel door de gangen schakelt heb je er minder last van? Zo onder de 2000 toeren blijft bij het opschakelen. Klopt dat?
En dan alleen eentje aanschaffen met het exact hetzelfde bosch nummer. Een andere gaat niet werken.
Tip: je kunt hem ook direkt bij bosch bestellen. Op typenummer in te voeren op hun site. Goedkoper dan bij BMW. E-bay kun je ook proberen. Die engelsen gooien ze vaak nieuw over de schutting voor lage prijzen.
Dit alles met 1 kanttekening: ik ga ervanuit dat je dynamo, bougiekabels,rotor-rotorverdeelkap,bougies,benzinefilters etc allemaal in orde zijn.
Ik herken je storing, daarom reageer ik. Rij niet te lang door met een defecte LMM. De stekker trekken van de LMM om dan een proefritje te maken om te kijken of het beter wordt werkt NIET bij de e30 modellen. Dat kan ik je met zekerheid zeggen.
P.s.: vervang het relais van je brandstofpomp en ECU eens door 2 nieuwe. Als je 2 brandstofpompen verbruikt per jaar, kan ook het schakelende gedrag van je relais wat de pomp schakelt eens kritisch onder de loep genomen worden. Die 2 oranje relais in het zekering kastje. Zijn onlosmakelijk met elkaar elektrisch geschakeld.
Pompen gaan normaal pas na jaren kapot, tenzij hun spanning onderbroken wordt op een of andere manier. En dat kan alleen het relais veroorzaken of je ECU. Of je rijdt altijd de tank helemaal leeg. Dan neem je alle rotzooi mee de pomp in.
Gr,
Dw
Re: Probleem vermogensverlies
Geplaatst: 19 apr 2012, 11:31
door harmnl
Dag Dw,
Bedankt voor je reactie. Bougiekabels en rotor/verdelerkap zijn nieuw geplaatst bij de revisering van de motor. 10K km geleden. Dynamo ook gereviseerd. Bougies en filters vorige week nog vervangen.
Over het laag optrekken kan ik niet zeggen. Zodra het probleem er is kan ik eigenlijk niet meer van zijn plaats komen. Dan begint hij direct te stotteren.
Die relais ga ik iig direct vervangen. Kijken of dat helpt iig.
Kijken waar ik een andere LMM kan vinden voor een schappelijke prijs.
Re: Probleem vermogensverlies
Geplaatst: 19 apr 2012, 12:43
door dw70
bij het direkt stotteren: ECU van de leg door foutieve informatie. Als je dan herstart wordt de ECU weer gereset en draait de machine weer enigsinds...
Als je rustig rijdt, heb je relatief weinig aangezogen lucht nodig. Ga je de toeren in, heb je veel lucht nodig. Het enige meetinstrument wat er dan is die communiceert met je ECU is de LMM.
Zit deze in de range van weinig lucht werkt hij gewoon, gaat hij naar veel lucht is het koperspoor kaputt of flink beschadigt.
Heb je geen vriend met een e30-325i om het even te proberen met een LMM wissel? Weet je het zeker.
Re: Probleem vermogensverlies
Geplaatst: 20 apr 2012, 09:07
door harmnl
Zijn er nog meerdere sensoren die het probleem kunnen zijn? Welke sensoren zijn nog meer relevant? De gasklepositiesensor? Of zou de motor dan met koppeling in ook geen bereik moeten hebben?
Re: Probleem vermogensverlies
Geplaatst: 20 apr 2012, 10:12
door dw70
er zijn zeker meedere sensoren. Maar aangezien de auto motorisch blijft draaien, wijst niks in de richting dat die sensoren falen. M.a.w. faalt je krukaspositiesensor is er geen ontsteking meer en valt de motor dood. Dat doet jouw motor niet.
Als je economy meter werkt, is je gaskleppositieschakelaar in orde. Je kunt de "Click" ook horen als je de gasklep handmatig bediend.
Ik heb destijds alles doorgemeten en aan de hand van de waardes niks foutiefs kunnen vaststellen. Ook ik had het enorme stotteren (begon boven de 2500 toeren en oplopend). Kreeg ik de auto toch over de 4000 toeren draaide de motor weer normaal en was er geen vuiltje aan de lucht. Accelereerde ik weer opnieuw, begon het gestotter weer van voor af aan.
Alleen is een LMM niet door te meten met een multimeter op een fatsoenlijke manier. Dat kan alleen met een Oscilloscoop.
Uitwisselen van de LMM en reparatie van de ECU bracht uitkomst. Storing weg.