X6 diesel afgekeurd na steekproef RDW
Geplaatst: 20 jun 2012, 21:49
Ik hoorde gisteren een verhaal en vroeg me af of er iemand is die dit ook al eens heeft meegemaakt:
Er is een X6 diesel (Grijze import, DLD) aangeboden voor de APK bij een kennis van me (universele garage, geen stealer) Alles prima in orde. Uitstootmetingen (of hoe heet dat ookal weer in NL) waren uitzonderlijk goed. Auto goedgekeurd en afgemeld. Tot nu toe niets aan de hand, maar dan:
De RDW besluit een steekproef te doen, en keurt de auto af. Waarom? Er moet (sinds 1 april 20XX) even voor het starten van de auto een lampje op het dashboard gaan branden (controlefunctie dat lampje niet defect is) in verband met het uitlaat systeem.
Contact gezocht met dealer: 'nog nooit van gehoord'. Ze hebben vergelijkbare auto's gecheckt, maar er is er niet een die het doet zoals de RDW meent dat het hoort.
De regeltjes schrijven voor dat dit uitgelezen moet worden via OBD. Bij onmogelijke communicatie met OBD kan ook RDW niets controleren bij steekproef... Het zal toch niet de bedoeling zijn OBD onklaar te maken om de auto zo door de keuring te krijgen?
Zijn er meer die dit hebben meegemaakt? Ben benieuwd naar jullie oplossingen/ervaringen
Er is een X6 diesel (Grijze import, DLD) aangeboden voor de APK bij een kennis van me (universele garage, geen stealer) Alles prima in orde. Uitstootmetingen (of hoe heet dat ookal weer in NL) waren uitzonderlijk goed. Auto goedgekeurd en afgemeld. Tot nu toe niets aan de hand, maar dan:
De RDW besluit een steekproef te doen, en keurt de auto af. Waarom? Er moet (sinds 1 april 20XX) even voor het starten van de auto een lampje op het dashboard gaan branden (controlefunctie dat lampje niet defect is) in verband met het uitlaat systeem.

Contact gezocht met dealer: 'nog nooit van gehoord'. Ze hebben vergelijkbare auto's gecheckt, maar er is er niet een die het doet zoals de RDW meent dat het hoort.
De regeltjes schrijven voor dat dit uitgelezen moet worden via OBD. Bij onmogelijke communicatie met OBD kan ook RDW niets controleren bij steekproef... Het zal toch niet de bedoeling zijn OBD onklaar te maken om de auto zo door de keuring te krijgen?
Zijn er meer die dit hebben meegemaakt? Ben benieuwd naar jullie oplossingen/ervaringen