Pagina 1 van 1

535d houd in bij lage toeren

Geplaatst: 03 jul 2012, 20:49
door m535d
Beste forumleden,

Ik ben sinds 2 weken in het bezit van een 535d uit 2006 , maar heeft een probleem sinds dat ik hem heb (particulier gekocht dus geen garantie)

Als ik met koude motor rij dan heeft ie geen problemen maar als hij warm is en gas geef van stilstaand uit dan trekt hij heel zwaar op en houd hij in tussen de 1500rpm en 2000rpm daarna schiet hij vooruit en heeft hij geen probelem in hogere toeren.

Ik heb de auto laten uitlezen bij de Bmw dealer en hun kwamen met de conclusie dat het aan de vlinderkleppen lag van het inlaat spruitstuk , dus deze heb ik laten vervangen en het probleem doet zich nog steeds voort.

daarna heb ik hem bij een universele garage laten uitlezen en toen kwam er de fout melding turbo ventielen en uitlaat sensor, deze meldingen zijn gewist en kwamen niet meer terug maar het probleem was er nog steeds.

(ik denk zelf dat het ook aan de automaat kan liggen omdat het net lijkt of hij in zn 3 optrekt en ineens na 2000rpm in de goede versnelling schiet , daarna schokt hij ook en schakeld hij hoger in toeren)

dus hierbij is mij vraag of jullie misschien weten waar het aan kan liggen

Alvast bedankt

Re: 535d houd in bij lage toeren

Geplaatst: 03 jul 2012, 21:09
door Mooggie
Ik denk inderdaad ook aan de automaat.

Hoeveel km heeft je wagen gelopen eigenlijk? En heb je de automaat toevallig al een keer gereset?

Re: 535d houd in bij lage toeren

Geplaatst: 03 jul 2012, 21:37
door m535d
de auto heeft nu 142000 gelopen , automaat olie is vorige week ververst + nieuwe carter omdat deze lekte.

ik heb net een afstand van 25km gereden zonder al te veel toeren te maken en ik reed maximaal 120 kmh ,en toen deed de auto het zoals het hoort schakelde ook normaal , maar zodra vol gas geef en hem hoger in zn toeren trek dan krijg ik het zelfde probleem weer terwijl de motor warm was , dus het maakt niet uit of de motor warm of koud is het probleem komt als ik harder door trek , het lijkt net een soort noodloop onderin maar na 2000rpm schiet ie ineens vooruit omdat je gas geeft maar onder de 2000rpm niet vooruit wil.

Re: 535d houd in bij lage toeren

Geplaatst: 03 jul 2012, 21:43
door m535d
oja , de automaat was ook uitgelezen maar deze had geen fout meldingen , en ik heb deze nog niet gereset (hoe moet dit?)

Re: 535d houd in bij lage toeren

Geplaatst: 04 jul 2012, 18:26
door Mooggie
Automaat resetten doe je zo:

Stap in, zet je contact op stand 2 (alle lampjes branden, maar motor draait niet), druk dan het gaspedaal 30 seconden in (door de kickdown heen). Laat het gas los en start nu de auto. De zelflerende automaat is nu gereset naar de fabrieksinstellingen.

En dan is hij na ca. 500 km rijden weer helemaal ingeleerd op je nieuwe rijstijl.

Overigens is datgene wat je beschrijft misschien ook gewoon de standaard 'vertraging' die in de automaat zit. Kan wel bijna een seconde duren voordat hij reageert op je gaspedaal. Wat overigens weer grotendeels te verhelpen door een ' sprintbooster' te plaatsen.

Re: 535d houd in bij lage toeren

Geplaatst: 04 jul 2012, 23:19
door m535d
Ik zal de automaat eens resetten kijken of dit wat helpt.

het lijkt me sterk dat dit aan de vertraging van de automaat ligt omdat ik het alleen heel erg merk als ik harder door heb getrokken en daarna rustig wil optrekken merk dat de auto gewoon heel stroef optrekt en daarna na 2000rpm omdat je al bijna het hele gaspedaal indrukt vooruit schiet.

ik heb overigens vandaag de turbo druk regelventielen vervangen en dit scheelt al iets,
daarna heb ik hem uit laten lezen en geeft hij weer een melding van positieve boost druk ofzo??

Re: 535d houd in bij lage toeren

Geplaatst: 05 jul 2012, 20:28
door montana81
Indien er geen vermogen is onder de 1750 toeren wordt de kleine turbo niet gebruikt. Ik gok op een vacuum probleem naar de turbo's toe. Als je je motor afdekking verwijderd zie je boven de turbo's vacuum slangen lopen deze kunnen kapot zijn, drogen uit door de hitte! Maar HEEL vaak gaan de EPDW ventielen defect die de turbos regelen. Deze ventielen zitten helemaal achter op de kop, als je de vacuum slangen volgt kom je er vanzelf uit. Deze ventielen worden beide vervangen incl de bevestegingsplaat omdat de ventielen anders zijn geworden.

Veel succes