Trillingsdemper stuk...
Geplaatst: 10 jul 2012, 09:39
Vorige week net aan mijn vakantie met het vrouwtje begonnen... Hadden lekker een hele dag op het water gelegen met de boot. 's Avonds wilde ik de boot uit het water halen om te gaan tanken, maar toen ik de wagen startte... No servo en geur van verbrand rubber...
Onder de kap gekeken (afdekkap van de motor eraf gemonteerd om een beter zicht te krijgen), geen beweging in de multiriem... Eerste idee: servopomp vast of compressor van de airco vast.
Maar bij nadere inspectie met een vriend (mecanicien bij Audi
), zagen we rook uit de krukaspoelie komen alsmede die heerlijke verbrande geur...
Dus... Trillingsdemper stuk. Mooi begin van het verlof! Auto maar laten staan in de jachthaven en boot gaan tanken met de audi van mijn vriend...
De volgende dag naar BMW gebeld voor een nieuwe krukaspoelie en meteen ook maar een nieuwe multiriem... 462 euro... Auto op een autotrailer gezet van een andere vriend.
Zaterdag zijn we dan naar de garage gereden van nog een andere vriend (fijn hé zoveel vrienden hebben
), waar ik gebruik mocht maken van zijn brug.
Ik had eerst in de TIS gekeken hoe je dat ding moest vervangen... Nou, daar spraken ze over de ventilator en ventilatorbehuizing te demonteren, maar eenmaal we de bodembeschermplaten hadden verwijderd, kwamen we tot de vaststelling dat dit helemaal niet nodig is. Je kan er eigenlijk zo aan. Bovendien heb je volgens de TIS een speciaal gereedschap nodig om het vliegwiel klem te zetten, maar als je met twee bent hoeft dit ook niet. Met een grote stevige schroevendraaier kan de ene het vliegwiel klem houden, terwijl de andere de bouten van de poelie lostrekt.
Nieuwe poelie erop gemonteerd, op kracht getrokken en hop... De multiriem vervangen is ook een fluitje van een cent, lag er op twee minuten op... Op een klein uurtje was de hele zaak beklonken en kon de Bimmer weer vrolijk de weg op...
We hebben dus eigenlijk het grootste gedeelte van onze vakantie zonder auto gezeten... Maarja, het was wel goed voor onze gezondheid want we hebben onze fietsen eens extra veel gebruikt
Op de foto's: 'old school' volkwagen busje versus moderne BMW
Onder de kap gekeken (afdekkap van de motor eraf gemonteerd om een beter zicht te krijgen), geen beweging in de multiriem... Eerste idee: servopomp vast of compressor van de airco vast.
Maar bij nadere inspectie met een vriend (mecanicien bij Audi
Dus... Trillingsdemper stuk. Mooi begin van het verlof! Auto maar laten staan in de jachthaven en boot gaan tanken met de audi van mijn vriend...
De volgende dag naar BMW gebeld voor een nieuwe krukaspoelie en meteen ook maar een nieuwe multiriem... 462 euro... Auto op een autotrailer gezet van een andere vriend.
Zaterdag zijn we dan naar de garage gereden van nog een andere vriend (fijn hé zoveel vrienden hebben
Ik had eerst in de TIS gekeken hoe je dat ding moest vervangen... Nou, daar spraken ze over de ventilator en ventilatorbehuizing te demonteren, maar eenmaal we de bodembeschermplaten hadden verwijderd, kwamen we tot de vaststelling dat dit helemaal niet nodig is. Je kan er eigenlijk zo aan. Bovendien heb je volgens de TIS een speciaal gereedschap nodig om het vliegwiel klem te zetten, maar als je met twee bent hoeft dit ook niet. Met een grote stevige schroevendraaier kan de ene het vliegwiel klem houden, terwijl de andere de bouten van de poelie lostrekt.
Nieuwe poelie erop gemonteerd, op kracht getrokken en hop... De multiriem vervangen is ook een fluitje van een cent, lag er op twee minuten op... Op een klein uurtje was de hele zaak beklonken en kon de Bimmer weer vrolijk de weg op...
We hebben dus eigenlijk het grootste gedeelte van onze vakantie zonder auto gezeten... Maarja, het was wel goed voor onze gezondheid want we hebben onze fietsen eens extra veel gebruikt
Op de foto's: 'old school' volkwagen busje versus moderne BMW