Pagina 1 van 1
Witte rook bij koude start na 1 min
Geplaatst: 21 nov 2012, 09:34
door pathena
Mijn BMW 5 (535d E61 uit 2005) heeft sinds 3 maanden na koude start en 1 minuut rijden een witte rook ontwikkeling die significant meer is dan andere auto's. Op het moment dat de auto warm is, is het probleem verdwenen. Diverse BMW experts (inclusief diesel system experts) hebben alles binnenstebuiten gehaald en vervangen, maar het is niet verholpen en men staat voor een raadsel. Ben overigens zelf geen deskundige.
De volgende kenmerken:
* Witte rook
* Geen koelvloeistof lekkage
* Het begint als de gloeispiralen zijn uitgeschakeld
* Begint bij motortemperatuur 20C en eindigt op +/- 60C
* Auto loopt goed, geen storing of merkbare vermogenverlies
Oa volgende zaken zijn bekeken en vervangen
* geen electronische storingen
* motor flush toegevoegd
* gloeimodulen vervangen
* injectoren getest en gereinigd
* compressie is goed op alle cilinders
* gereviseerde verstuiver
* Hogedruk pomp is getest en goed
* EGR is nagekeken
* Luchtmassa meter is ok
* Carter ontluchtingsklep vervangen
* Geen vocht in de tank
* alle gangbare zaken zijn nagelopen.
Iemand nog ideeen, wat nog een oorzaak kan zijn?
Cheers,
Marc
Re: Witte rook bij koude start na 1 min
Geplaatst: 21 nov 2012, 11:19
door Davud
Witte rook kan betekenen dat er olie in de uitlaat terecht komt. Het kan zijn dat je turbo wat lekt aan de binnenkant. Hoe is je olieverbruik?
Re: Witte rook bij koude start na 1 min
Geplaatst: 21 nov 2012, 11:26
door Griffendahl
Olie geeft blauwe rook normaal gesproken...
Te rijke verbranding geeft zwarte rook...
Vloeistoffen (water, KVS) heeft witte rook, dat of er is een nieuwe paus gekozen
Klinkt naar mijn idee meer als vocht in de uitlaat dat zich verzamelt als de auto afkoelt, bijvoorbeeld overmatig veel condens ofzo. Bij een koude start wordt dan eerst dat verzamelde vocht verdampt. Dat het zich pas voordoet als de gloeispiralen uit zijn zou dan te maken kunnen hebben met het feit dat de uitlaat bij een koude start ook even nodig heeft om zodanig op te warmen dat dit vocht verdampt wordt.
Re: Witte rook bij koude start na 1 min
Geplaatst: 21 nov 2012, 11:37
door Davud
Hangt misschien af van hoe dik de witte rook is. Ik heb een aantal keren een kapotte turbo meegemaakt. Geen lekke maar dan echt een kapotte turbo. Resultaat was dikke witte rook, weinig trekkracht en heel wat olie in de uitlaat.
Overmatig olie in de verbrandingskamer geeft misschien blauwe rook, maar olie direct in de uitlaat geeft ook witte rook . Dit hoeft niet perce de reden te zijn natuurlijk, het kan ook andere oorzaken hebben.
Re: Witte rook bij koude start na 1 min
Geplaatst: 21 nov 2012, 13:38
door h3b
Davud schreef:Witte rook kan betekenen dat er olie in de uitlaat terecht komt. Het kan zijn dat je turbo wat lekt aan de binnenkant. Hoe is je olieverbruik?
Mee eens, mogelijk een turbo die op het punt staat echt kapot te gaan. Vorig jaar bij mij in de straat een E46 320d met een volledig kapotte turbo+ een hele grote witte wolk die eruit kwam.
Re: Witte rook bij koude start na 1 min
Geplaatst: 21 nov 2012, 15:24
door lekkerwijf1
Als er geen problemen zijn niet druk om maken en geen geld meer aan spenderen. mijn 530d rookte ook als een gek bij koude start en dit was ok dikke dichte witte rook. Het walmde eruit bij stationair, verder hEd ik ook geen problemen zoals koelvloeistof verlies gehad en ook nooit problemen gehad met de turbo
Een kapotte turbo veroorzaakt vaak zwarte of blauwe rook.
Ik zeg niks aan doen en de witte rook laten voor wat het is. De garages willen maar al te graag diagnose doen zodat de klant de uren betaald.
Re: Witte rook bij koude start na 1 min
Geplaatst: 22 nov 2012, 08:19
door pathena
Zou het mogelijk te maken kunnen hebben met een kapotte einddemper? Het klepje erin rammelt en ik heb begrepen dat normaliter uitlaatgassen circuleren om de uitlaat sneller te verwarmen.