Interieurlijsten spuiten sapphire black 475
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Interieurlijsten spuiten sapphire black 475
Ik wil mijn interieurlijsten aanpakken d.m.v. spuiten in zijn eigen auto kleur sapphire black code 475.Ze zijn nu van hout.Had eerst de gedachten om hoogglanszwart te spuiten of carbon wrappen, maar denk toch dat sapphire black mooier zal zijn.
Nu mijn vraag.Hoe kan ik deze hout het beste schuren, welke schuurpappier en korrel moet ik gebruiken, droog nat schuren? hoeveel lagen primer aanbrengen en moet deze plastic primer zijn of iets anders?
Wil een origineel BMW spuitbusset kopen die te koop is bij BMWproducts.nl of bij de dealer zelf kan ook.
Hier zit ook een blanke lak bij, zullen de lijsten met deze blanke lank mooi glans worden net als de piano zwart wat standaart af fabriek geleverd kan worden?. Is het verstandig veel blanke lagen te spuiten om evt krassen te voorkomen die bv een ring maakt?
Nu mijn vraag.Hoe kan ik deze hout het beste schuren, welke schuurpappier en korrel moet ik gebruiken, droog nat schuren? hoeveel lagen primer aanbrengen en moet deze plastic primer zijn of iets anders?
Wil een origineel BMW spuitbusset kopen die te koop is bij BMWproducts.nl of bij de dealer zelf kan ook.
Hier zit ook een blanke lak bij, zullen de lijsten met deze blanke lank mooi glans worden net als de piano zwart wat standaart af fabriek geleverd kan worden?. Is het verstandig veel blanke lagen te spuiten om evt krassen te voorkomen die bv een ring maakt?
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Interieurlijsten spuiten sapphire black 475
Het resultaat is afhankelijk van je kunsten en ervaring.
Mijn eerste klusje was ook niet meteen geslaagd. Maar al doende leert men.
wat tips.
-Eerst ff ontvetten met water en dreft oid.
-Dan de laklaag mat schuren met een groffe korrel, 400 zou goed zijn.
Waterproof schuren is het beste. Zo'n strip kan je makkelijk onder een dun straaltje stromend water houden.
Met lastiger onderdelen kan je het beste je papier in een emmer water leggen een even laten weken(volzuigen)
En af en toe weer ff in de emmer dopen. Hoe meer water hoe beter het schuursel wegspoelt, hoe gladder het resultaat.
-Naschuren met een fijnere korrel afhankelijk van je werkwijze. Als je een primer gebruikt (wel aan te raden) dan vult die meestal genoeg om de laatste keer schuren met een korrel 1000 te doen oid.
Ik gebruik zelf epoxyprimer 1K, die vult mooi en is na een uurtje droog. Kan ook op plastics gebruikt worden. Als de primer droog is even met water opschuren met korrel 2000 (ongeveer) Niet te hard drukken anders ga je door het laagje heen!
-Dan gaan spuiten. De truuk is om het zo dun mogelijk te doen maar dat het laagje wel glad is. Doe je te dun krijg je een sinaassappel huidje, doe je te dik krijg je zakkers.
Ik hou het te spuiten onderdeel in het felle licht zodat ik de spiegeling van de lamp zie, daaraan kun je goed zien hoe je oppevlak is. Probeer op een afstand van 20 cm egaal te spuiten. Spuit eerst weg van het onderdeel zodat de eerste kloddertjes die uit het mondje van je spuitbus komen niet op je onderdeel terecht komen. Maak dan egale bewegingen en geef de verf de tijd om te vloeien. Dus een eerste baan zeer dun opzetten (hoeft nog niet dekkend) dan even een paar seconden wachten en een tweede baan eroverheen zetten. Dat is meestal genoeg om te dekken. Kijken hoe het vloeit en als het te dun is e.v. een derde maar kijk uit! dat is meestal al teveel. Heb geduld. Beter een keer laten drogen en 24 uur later opschuren met 2000 waterproof en nog een keer spuiten.
Zorg dat je adembescherming hebt (masker met AB filter) en goede afzuiging in een omgeving met zo min mogelijk stof wat op je werk kan waaien.
De verf van tegenwoordig is zo slecht door alle regelgeving vanuit Brussel (weinig oplosmiddel) waardoor het enorm lang duurt voordat het droog is. Vroeger was autolak na een etmaal gewoon hard. Dat is allang niet meer zo. Ik heb vorige week nog dingen gespoten waar ik nu nog m'n nagel in kan zetten. Dus geef het een week of 2 om uit te harden voordat je het monteert.
succes
Mijn eerste klusje was ook niet meteen geslaagd. Maar al doende leert men.
wat tips.
-Eerst ff ontvetten met water en dreft oid.
-Dan de laklaag mat schuren met een groffe korrel, 400 zou goed zijn.
Waterproof schuren is het beste. Zo'n strip kan je makkelijk onder een dun straaltje stromend water houden.
Met lastiger onderdelen kan je het beste je papier in een emmer water leggen een even laten weken(volzuigen)
En af en toe weer ff in de emmer dopen. Hoe meer water hoe beter het schuursel wegspoelt, hoe gladder het resultaat.
-Naschuren met een fijnere korrel afhankelijk van je werkwijze. Als je een primer gebruikt (wel aan te raden) dan vult die meestal genoeg om de laatste keer schuren met een korrel 1000 te doen oid.
Ik gebruik zelf epoxyprimer 1K, die vult mooi en is na een uurtje droog. Kan ook op plastics gebruikt worden. Als de primer droog is even met water opschuren met korrel 2000 (ongeveer) Niet te hard drukken anders ga je door het laagje heen!
-Dan gaan spuiten. De truuk is om het zo dun mogelijk te doen maar dat het laagje wel glad is. Doe je te dun krijg je een sinaassappel huidje, doe je te dik krijg je zakkers.
Ik hou het te spuiten onderdeel in het felle licht zodat ik de spiegeling van de lamp zie, daaraan kun je goed zien hoe je oppevlak is. Probeer op een afstand van 20 cm egaal te spuiten. Spuit eerst weg van het onderdeel zodat de eerste kloddertjes die uit het mondje van je spuitbus komen niet op je onderdeel terecht komen. Maak dan egale bewegingen en geef de verf de tijd om te vloeien. Dus een eerste baan zeer dun opzetten (hoeft nog niet dekkend) dan even een paar seconden wachten en een tweede baan eroverheen zetten. Dat is meestal genoeg om te dekken. Kijken hoe het vloeit en als het te dun is e.v. een derde maar kijk uit! dat is meestal al teveel. Heb geduld. Beter een keer laten drogen en 24 uur later opschuren met 2000 waterproof en nog een keer spuiten.
Zorg dat je adembescherming hebt (masker met AB filter) en goede afzuiging in een omgeving met zo min mogelijk stof wat op je werk kan waaien.
De verf van tegenwoordig is zo slecht door alle regelgeving vanuit Brussel (weinig oplosmiddel) waardoor het enorm lang duurt voordat het droog is. Vroeger was autolak na een etmaal gewoon hard. Dat is allang niet meer zo. Ik heb vorige week nog dingen gespoten waar ik nu nog m'n nagel in kan zetten. Dus geef het een week of 2 om uit te harden voordat je het monteert.
succes
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: Interieurlijsten spuiten sapphire black 475
Beste, ik heb.mijn lijsten destijds ook gespoten in piano black, lijsten moet je niet gaan schuren odat het oppervlak al perfect glad is. Wel moet je even de onderdelen schotsen (een beetje wassen met een soort schuursponsje zodat het iets matt uitslaat en dan beginnen met spuiten. Ik heb destijds mijn lijsten ook gespoten zonder stofjes, dus net als fabriek af als nieuw. Zie showroom.
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Interieurlijsten spuiten sapphire black 475
DJLeonardo:
Bedankt voor de tip, ben goed in spuiten maar met schuren heb ik dus echt geen geduld
maar van 400 beginnen zou wel heel grof zijn denk ik? dacht eerder aan 1500 nat tot 3000 ong.
Lekkerwijf:
Ik heb het gezien in je schowroom ziet er echt SUPPER uit. Dus met een schuursponsje goed wassen endan spuiten? zal de primer dan wel hechten?
Bedankt voor de tip, ben goed in spuiten maar met schuren heb ik dus echt geen geduld
maar van 400 beginnen zou wel heel grof zijn denk ik? dacht eerder aan 1500 nat tot 3000 ong.
Lekkerwijf:
Ik heb het gezien in je schowroom ziet er echt SUPPER uit. Dus met een schuursponsje goed wassen endan spuiten? zal de primer dan wel hechten?
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Interieurlijsten spuiten sapphire black 475
400 met waterproof en veel water is niet te grof hoor. De fout die veel mensen maken is dat ze veel te hard drukken en dan krijg je krassen. Je moet het schuurpapier het werk laten doen. Een schuursponsje werkt ook wel maar dat is bijna meteen "bot" Ik gebruik dat wel voor plastic kappen voor model auto's en om leer te ontkleuren mbv onkleurmiddel. Maar om glad te schuren werkt dat niet. Het is altijd aan te raden om eentoplaagje te verwijderen. Er zit vuil en onregelmatigheden in. Het wordt veel mooier als het gewoon glad is geschuurd. Ook de hechting is idd beter gewaarborgd dan. Het zijn juist de miniscule groefjes waar de volgend laag het beste op hecht. Als je gewoon zonder te schuren gaat spuiten blijft de verf er heus wel opzitten voorlopig. De kans is alleen groot dat als je er een keer tegen aan stoot er een chipje afspat als de verf goed uitgehard is.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: Interieurlijsten spuiten sapphire black 475
Beste,
Kameraad van mij is 1e autospuiter en zij dat het mat maken van de lak voldoende was.
HIj heeft overigens zeer veel delen van mijn auto gespoten
Dit""wassen" met water icm de 3M Scotch-Brite Pads en je bent zo klaar.
De panelen zijn al glad alleen moeten ze met de 3M Scotch-Brite Pads opgeruwd worden zodat zoals je aangeeft de lak blijft hechten.
Verder heb ik de panelen ook door de de kameraad laten spuiten omdat het vrij lastig is zonder ook maar één stofje te spuiten en toch die diepe glans te krijgen die je graag wilt omdat er in piano black geen metallic zit valt dit direct op.
Met bmw zwart 475 zal dit niet het geval zijn....
Succes en ik zie graag fotos van het resultaat
Ik heb overigens ook de automaat knop laten spuiten en de omlijsting van de automaatpook (gear selector) omdat de softcoating los liet.
Kameraad van mij is 1e autospuiter en zij dat het mat maken van de lak voldoende was.
HIj heeft overigens zeer veel delen van mijn auto gespoten
Dit""wassen" met water icm de 3M Scotch-Brite Pads en je bent zo klaar.
De panelen zijn al glad alleen moeten ze met de 3M Scotch-Brite Pads opgeruwd worden zodat zoals je aangeeft de lak blijft hechten.
Verder heb ik de panelen ook door de de kameraad laten spuiten omdat het vrij lastig is zonder ook maar één stofje te spuiten en toch die diepe glans te krijgen die je graag wilt omdat er in piano black geen metallic zit valt dit direct op.
Met bmw zwart 475 zal dit niet het geval zijn....
Succes en ik zie graag fotos van het resultaat
Ik heb overigens ook de automaat knop laten spuiten en de omlijsting van de automaatpook (gear selector) omdat de softcoating los liet.
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Interieurlijsten spuiten sapphire black 475
Nou ja ik probeer het gewoon en als het niet lukt laat ik ze wel proffessioneel spuiten.
Off toppic, ben net bezig geweest met de stekkers en pinnen maken van de SMG M5 pook, met foto's uiteraard, zal ze dalik eventjes posten. Misschien wel interessant voor als jullie het ook in de toekomst willen uitvoeren.
Maar op zunne brabands urst ekkes de boel hier optuimen
Off toppic, ben net bezig geweest met de stekkers en pinnen maken van de SMG M5 pook, met foto's uiteraard, zal ze dalik eventjes posten. Misschien wel interessant voor als jullie het ook in de toekomst willen uitvoeren.
Maar op zunne brabands urst ekkes de boel hier optuimen

