Automaatbak bij koude start 530i 2005
Geplaatst: 29 mar 2013, 14:23
Beste Forum leden,
Ik ben de trotse bezitter van een 530I touring automaat type e61 uit 2005. De auto heeft 132k gelopen. Prachtige auto, maar ik zit met een vraag die de dealer niet kan oplossen voor me. Het volgende verschijnsel doet zich voor.
Bij de koude temperaturen van de laatste maanden is mij opgevallen dat de automaat bij koude start in de eerste paar minuten (+/- 1 KM) het volgende verschijnsel heeft. Hij schakelt gewoon netjes op zonder bonken of pendelen. Echter als ik vervolgens het gaspedaal loslaat dan valt het toerental helemaal terug naar +/- 900 toeren. Het lijkt alsof de automaat ontkoppelt van de aandrijflijn.
Zodra de motor een beetje op temperatuur is, is dit verschijnsel verdwenen en wordt het toerental gewoon vastgehouden binnen de slipmarges van de koppelomvormer. Ook de lock-up doet volgens mij gewoon z’n werk naar behoren. Ik heb geen last van pendelen bij 70-80 km/h en de auto schakelt soepel en volgens mij naar behoren.
De BMW dealer zegt dat het waarschijnlijk te maken heeft met het opwarmen van de automaatbakolie en dat de computer dit doet om brandstof te besparen. Zolang alles verder naar behoren werk en er geen storing gemeld wordt zegt de dealer dat ik gewoon moet doorrijden.
Toch kreeg ik toch niet echt een goed gevoel bij dit advies en heb ik gebeld met de firma ZF, de leverancier van de automaatbak. Ik heb gesproken met iemand van de technische dienst en die gaf aan dat dit verschijnsel niet normaal is en verdenkt de Megatronic. Het advies van ZF was om te beginnen met het spoelen van de automaat, zodat ook de Megatronic weer schoon wordt en de magneetklepjes optimaal het werk kunnen doen..
Heeft iemand van jullie een vergelijkbare ervaring met een e60 benzine? Ik heb een afspraak aanvraag gedaan bij CRV in Ede, het schijnt dit zij veel kennis hebben van de BMW automaatbakken.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Groet,
Jasper
Ik ben de trotse bezitter van een 530I touring automaat type e61 uit 2005. De auto heeft 132k gelopen. Prachtige auto, maar ik zit met een vraag die de dealer niet kan oplossen voor me. Het volgende verschijnsel doet zich voor.
Bij de koude temperaturen van de laatste maanden is mij opgevallen dat de automaat bij koude start in de eerste paar minuten (+/- 1 KM) het volgende verschijnsel heeft. Hij schakelt gewoon netjes op zonder bonken of pendelen. Echter als ik vervolgens het gaspedaal loslaat dan valt het toerental helemaal terug naar +/- 900 toeren. Het lijkt alsof de automaat ontkoppelt van de aandrijflijn.
Zodra de motor een beetje op temperatuur is, is dit verschijnsel verdwenen en wordt het toerental gewoon vastgehouden binnen de slipmarges van de koppelomvormer. Ook de lock-up doet volgens mij gewoon z’n werk naar behoren. Ik heb geen last van pendelen bij 70-80 km/h en de auto schakelt soepel en volgens mij naar behoren.
De BMW dealer zegt dat het waarschijnlijk te maken heeft met het opwarmen van de automaatbakolie en dat de computer dit doet om brandstof te besparen. Zolang alles verder naar behoren werk en er geen storing gemeld wordt zegt de dealer dat ik gewoon moet doorrijden.
Toch kreeg ik toch niet echt een goed gevoel bij dit advies en heb ik gebeld met de firma ZF, de leverancier van de automaatbak. Ik heb gesproken met iemand van de technische dienst en die gaf aan dat dit verschijnsel niet normaal is en verdenkt de Megatronic. Het advies van ZF was om te beginnen met het spoelen van de automaat, zodat ook de Megatronic weer schoon wordt en de magneetklepjes optimaal het werk kunnen doen..
Heeft iemand van jullie een vergelijkbare ervaring met een e60 benzine? Ik heb een afspraak aanvraag gedaan bij CRV in Ede, het schijnt dit zij veel kennis hebben van de BMW automaatbakken.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Groet,
Jasper