Pagina 1 van 2
GWR's 320d Touring exit - E38 728i terug!
Geplaatst: 20 jun 2013, 20:19
door GWR
Hallo allemaal,
Ik heb mijzelf al even kort voorgesteld in het 'voorstel' gedeelte, maar zal hier mijn auto nog even wat beter 'showen'!
Het gaat om een 320d van 2003, volgens mij een vrij standaard uitvoering (heeft geen elektrische ramen achter bijvoorbeeld), maar af-fabriek wel aangekleed met mooie opties. Zo is 'ie voorzien van het fijne sportinterieur, mooie 17'' wielen en een schuifdak. Voor mij prima. Al is het wel erg wennen aan het stugge onderstel (reed hiervoor een Land Rover Discovery TD5 en een Grand Cherokee), dus dan is dit wel even andere koek! Tot nu toe bevalt de auto erg goed! Alleen zijn er wel wat kleine to-do dingen:
- Auto pakt onder de 2.000 toeren wat loom op en roet behoorlijk (waarschijnlijk een vervuilde EGR-klep?)
- Afgelopen vakantie naar Frankrijk begon de hele kerstverlichting op het dashboard te branden, waarschijnlijk de ABS sensor. Zoek nog een mogelijkheid om goedkoop uit te laten lezen welke het is, vervangen kan ik zelf wel en de dealer vraag de hoofdprijs. Iemand tips?
- Chromen raamomlijsting monteren, vind deze zwarte niet echt mooi. Is dit te doen, of haast onmogelijk?
- Zwarte handgrepen vervangen voor meegespoten exemplaren
- Inleg op het dashboard, liefst hout of aluminium
Verder zijn tips over specifiek/preventief onderhoud welkom! Zo begreep ik dat het handig is om de wervelkleppen te verwijderen? (dit hoor ik overigens bij alle diesels die dit hebben)
Hier nog wat foto's van de bolide:
En nog een vakantiefoto voor het idee:

Re: GWR's 320d Touring - meteen wat technische vraagjes
Geplaatst: 20 jun 2013, 20:45
door Quadrantz
Deze 320D zit toch aardig dik in de opties hoor

. Heerlijke stoelen heb je daar!
Wat betreft je vragen:
Roet onder de 2k toeren --> grote kans dat idd de EGR erg vuil is
Kerstverlichting --> even laten uitlezen bij iemand die BMW scanner heeft (zie topic BMW Scanner 1.4.0)
Wervelkleppen --> snel verwijderen die krengen en blanking plates terug plaatsen (kun je hier bestellen:
http://www.pmwltd.co.uk/?page_id=155 --> ja komen idd uit Engeland

)
Veel plezier met je 320D, ik heb er bijna een ton bij gezet in 2jr en wil hem nog lang niet inruilen

Re: GWR's 320d Touring - meteen wat technische vraagjes
Geplaatst: 20 jun 2013, 20:55
door BMWBoii
''- Chromen raamomlijsting monteren, vind deze zwarte niet echt mooi. Is dit te doen, of haast onmogelijk?''
Het monteren is zo gedaan, het vinden is echter alleen een ander verhaal. En nieuw is het hartstikke duur.
Over de auto: voor een 320d zitten er aardig dikke opties op. Mooi zo'n sportinterieur! Heb je ook een volautomatische airco?
Zou zelf alu-inleg nemen overigens, kosten ook niet zo veel..
Re: GWR's 320d Touring - meteen wat technische vraagjes
Geplaatst: 21 jun 2013, 01:38
door BimmerBob
Mooie nette wagen, je plannen klinken ook goed.
Eindelijk eens iemand die gaat voor chrome en hout! Gaat mooi staan op deze auto!
Re: GWR's 320d Touring - meteen wat technische vraagjes
Geplaatst: 21 jun 2013, 17:38
door mich530
Mooie touring heb je daar zeg
Iemand die van zwart naar chrome wilt zie je niet vaak. Meestal wil men juist van chrome naar zwart, dus wellicht kan je het ruilen met iemand van hier
Uitlezen van de meldingen op je dashboard kan ik eventueel voor je doen dmv carsoft. Ik kom uit de omgeving van Haarlem, wellicht is dat voor je in de buurt.
Re: GWR's 320d Touring - meteen wat technische vraagjes
Geplaatst: 22 jun 2013, 14:42
door GWR
Bedankt voor al jullie reacties! Lekker actief forum zo, dat zie je bij niet veel andere merken.
Wat betreft je vragen:
Roet onder de 2k toeren --> grote kans dat idd de EGR erg vuil is
Kerstverlichting --> even laten uitlezen bij iemand die BMW scanner heeft (zie topic BMW Scanner 1.4.0)
Wervelkleppen --> snel verwijderen die krengen en blanking plates terug plaatsen (kun je hier bestellen:
http://www.pmwltd.co.uk/?page_id=155 --> ja komen idd uit Engeland

)
Ik heb net even op de site gekeken om die blanking plates te bestellen, alleen wordt er bij een klik op 'buy now' nog een notitie afgegeven voor de bouwjaren 2003 en 2004. Deze kunnen andere afmetingen hebben, waardoor je ze eerst zou moeten demonteren en bekijken? Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn auto is uit januari 2003, dus hij zal nog wel in 2002 gebouwd zijn...
''- Chromen raamomlijsting monteren, vind deze zwarte niet echt mooi. Is dit te doen, of haast onmogelijk?''
Het monteren is zo gedaan, het vinden is echter alleen een ander verhaal. En nieuw is het hartstikke duur.
Over de auto: voor een 320d zitten er aardig dikke opties op. Mooi zo'n sportinterieur! Heb je ook een volautomatische airco?
Zou zelf alu-inleg nemen overigens, kosten ook niet zo veel..
Ik ben niet van plan om die omlijsting nieuw te gaan kopen, daar zullen ze inderdaad flink geld voor vragen. Eventueel een auto met schade of motorisch defect die in onderdelen aangeboden wordt?
Hij heeft gelukkig ook climate control, verder ook nog een regensensor en een dimmende binnenspiegel. Of was dat destijds gewoon standaard?
Mooie touring heb je daar zeg
Iemand die van zwart naar chrome wilt zie je niet vaak. Meestal wil men juist van chrome naar zwart, dus wellicht kan je het ruilen met iemand van hier
Uitlezen van de meldingen op je dashboard kan ik eventueel voor je doen dmv carsoft. Ik kom uit de omgeving van Haarlem, wellicht is dat voor je in de buurt.
Een ruil zal helemaal ideaal zijn! Dan zijn twee partijen blij, ik zal eens een oproepje plaatsen op dit forum.
Bedankt voor het aanbod voor het uitlezen, ik kom zelf uit Breda dus dat is niet om de hoek. Het valt eventueel wel te combineren als ik een keer in Amsterdam moet zijn, maar dat moet dan ook weer net uitkomen. Is het erg kostbaar om deze software en stekker zelf aan te schaffen? Ik verwacht namelijk niet dat dit de laatste foutmelding gaat zijn. Niet dat ik aan de auto twijfel, maar hij is natuurlijk niet nieuw meer.

Re: GWR's 320d Touring - meteen wat technische vraagjes
Geplaatst: 26 jun 2013, 08:13
door mich530
Een ruil zal helemaal ideaal zijn! Dan zijn twee partijen blij, ik zal eens een oproepje plaatsen op dit forum.
Bedankt voor het aanbod voor het uitlezen, ik kom zelf uit Breda dus dat is niet om de hoek. Het valt eventueel wel te combineren als ik een keer in Amsterdam moet zijn, maar dat moet dan ook weer net uitkomen. Is het erg kostbaar om deze software en stekker zelf aan te schaffen? Ik verwacht namelijk niet dat dit de laatste foutmelding gaat zijn. Niet dat ik aan de auto twijfel, maar hij is natuurlijk niet nieuw meer.

Breda is zeker niet om de hoek, maar mocht je een keer in de buurt zijn, ben je uiteraard welkom!
Zo een kastje is opzich niet duur in de aanschaf (€35 ong), echter moet je een laptop hebben met een serial poort. Deze zitten veelal alleen nog maar op de oude laptops van een jaar of 10-15 geleden, maar met een beetje geluk vind je die gratis bij iemand in je kennissenkring of anders voor €25 via marktplaats. De software is overal gewoon gratis vandaan te plukken (Carsoft 6.5).
Sommige zeggen misschien dat je ook een adapter van serial naar USB kan gebruiken, maar in de praktijk (bij mij) heeft dat nooit gewerkt. Daarnaast heb ik zelf ook een oude laptop gekocht omdat ik het ook zonde vind om mijn goede laptop (soms in de regen) onder de motorkap te laten staan.
Re: GWR's 320d Touring - meteen wat technische vraagjes
Geplaatst: 01 jul 2013, 19:41
door GWR
Breda is zeker niet om de hoek, maar mocht je een keer in de buurt zijn, ben je uiteraard welkom!
Zo een kastje is opzich niet duur in de aanschaf (€35 ong), echter moet je een laptop hebben met een serial poort. Deze zitten veelal alleen nog maar op de oude laptops van een jaar of 10-15 geleden, maar met een beetje geluk vind je die gratis bij iemand in je kennissenkring of anders voor €25 via marktplaats. De software is overal gewoon gratis vandaan te plukken (Carsoft 6.5).
Sommige zeggen misschien dat je ook een adapter van serial naar USB kan gebruiken, maar in de praktijk (bij mij) heeft dat nooit gewerkt. Daarnaast heb ik zelf ook een oude laptop gekocht omdat ik het ook zonde vind om mijn goede laptop (soms in de regen) onder de motorkap te laten staan.
Bedankt voor alle tips! Ik zal er binnenkort eens naar opzoek gaan, ben de afgelopen weken erg druk geweest.
Gelukkig vandaag wel de tijd gemaakt om de EGR eens te reinigen, de auto liet bij optrekken toch een behoorlijke roetpluim achter. Na wat rommelen en prullen om de EGR-klep los te krijgen, kwam ik het volgende tegen:
Wat een enorme drap! Ben zeker twee uur bezig geweest om het een beetje schoon te krijgen en de EGR weer 'los' te maken. Alles zat natuurlijk onder de zwarte rommel.
Het eerste resultaat lijkt merkbaar! De auto pakt onder de 2.000 toeren feller op en rijdt beter, al kan dit ook gevoelsmatig zijn... Het roeten moet ik nog even aankijken, want ik heb nog geen groot stuk gereden. Iedereen die twijfelt of de EGR wel schoon is kan ik absoluut aanraden dit te bekijken. Je bent een kleine middag bezig maar volgens mij wil je niet weten wat de gevolgen zijn als dit volledig dichtslipt.
Re: GWR's 320d Touring - EGR gereinigd + foto's
Geplaatst: 01 jul 2013, 20:45
door Mikkie
Herkenbaar, die EGR! Hoeveel heeft je auto gelopen? Die van mij zag er na 140k ook echt niet meer uit. Ik heb toen een half uur staan bikken en een complete bus remmenreiniger gebruikt voordat ie schoon was.
Re: GWR's 320d Touring - EGR gereinigd + foto's
Geplaatst: 03 jul 2013, 08:58
door Sikmans
Idd herkenbaar, een paar maanden geleden gedaan. En afgelopen weekend weer, alles lag er toch af om de gloeibougies te vervangen. Maatje van heeft gelijk met de stoom cleaner het spruitstuk geschoon gemaakt.
Ook al is naar je (crankcase filter/turbo breather filter) gekeken of zit er al de geupdate versie op? Want die was bij mijn zo ranzig als wat en de beemer wilde niet over de 180 heen, nu zonder problemen 200
Re: GWR's 320d Touring - EGR gereinigd + foto's
Geplaatst: 03 jul 2013, 17:17
door GreyCooperS
voor de techno noobs onder ons (ik dus...), is dit ook bij benzine modellen een risico, of alleen de diesel modellen?
Anders laat ik dit ook maar eens schoonmaken
Re: GWR's 320d Touring - EGR gereinigd + foto's
Geplaatst: 03 jul 2013, 21:43
door Mikkie
Sikmans schreef:Ook al is naar je (crankcase filter/turbo breather filter) gekeken of zit er al de geupdate versie op? Want die was bij mijn zo ranzig als wat en de beemer wilde niet over de 180 heen, nu zonder problemen 200
De wattes? Hebbie een foto?

Re: GWR's 320d Touring - EGR gereinigd + foto's
Geplaatst: 04 jul 2013, 15:44
door Sikmans

Zit tussen het luchtfilter en injectoren
Re: GWR's 320d Touring - EGR gereinigd + foto's
Geplaatst: 28 jul 2013, 07:23
door Mikkie
Beetje laat (vakantie hè), maar thanks, daar zal ik eens naar kijken bij de volgende beurt. Hoe duur is die geupdate versie ongeveer (en waar kun je die goed bestellen)? Als ie niet al te duur is bestel ik 'm wel gewoon op de gok en vervang ik de boel. Is 't een dure unit, dan bekijk ik de noodzaak eerst wel even.
Re: GWR's 320d Touring - EGR gereinigd + foto's
Geplaatst: 25 jun 2014, 19:46
door GWR
Dat is een tijd geleden dat ik hier iets geplaatst heb, de afgelopen maanden erg druk geweest. Sinds kort wel een nieuwe aanwinst, de 320d heeft plaats gemaakt voor een (bijtellingsvriendelijke) 728i die ik nu zakelijk rijd. Nooit gedacht dat dit zo zalig zou rijden, wat een topper! Fluisterstil en zeer comfortabel, heel anders dan de 320 die op zijn manier ook heerlijk reed. Als klein kind heb ik veel in de E38 meegereden (mijn vader heeft destijds 2x een nieuwe 740i gekocht), hij was ook de eerste die adviseerde dit te doen. Nog geen moment spijt van gehad, auto komt van de tweede eigenaar en is altijd tot in de puntjes onderhouden. Daarnaast volledig origineel, wat voor mij echt een must was bij dit model.
Hier wat plaatjes:
En nog even een snel kiekje toen de andere BMW's uit het gezin (moeder en broertje) een keer naast elkaar stonden (545i en 523i):
