Pagina 1 van 2

Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 03:33
door kruimel
Toen ik vandaag op de terugreis van mijn werk naar huis even doortrok op de snelweg kreeg ik een transmissie storing melding. De bak bleef ook wat lang in de versnelling hangen met de overgang van 4de naar 5de versnelling voordat de melding kwam.

Afbeelding

Afbeelding


Ben toen op de vluchtstrook gereden en daarna de motor uit en weer aan gezet toen was de storing verdwenen :s

Ik ben hier wel van geschrokken omdat de auto nog maar 117.000 KM heeft gelopen.


Heb ook hier al aardig wat topics doorgelezen en begin me toch wel zorgen te maken om de auto.

Want is het nu nog wel zo verstandig om gelijk naar ZF in Dortmund te gaan om daar de bak te laten doen en is het nog wel verstandig om door te rijden met dit probleem omdat het voor mij ongeveer 250KM naar ZF Dortmund is.

Of is het beter eerst naar de BMW dealer / specialist te gaan om te kijken wat hun oordeel is?

Kruimel,

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 08:08
door kruimel
Heb vandaag gebeld met ZF Dortmund en mijn verhaal gedaan. ZF vertelt mij dat eerst het olie niveau in de bak gecontroleerd moet worden en als deze op niveau is dan is waarschijnlijk de automaat stuk en moet die vervangen worden.

Vind het vreemd dat ZF net dit verhaal komt ondanks dat ik hier alleen maar positieve berichten lees over hun service en automaat spoeling/revisie.

Ik weet niet wat ik hiermee aan moet en de auto heb ik nog maar 4 dagen in bezit.

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 08:26
door Mokatila
Goeiemorgen Kruimel! Ik kan me voorstellen hoe je je voelt, echt balen! Ik had het zelfde probleem vorige week, was onderweg naar Tunex om de bak te laten reinigen en spoelen. Ging die gek doen opeens en bleef ie in zn 3 hangen met dezelfde melding, kijk maar naar het topic Melding Transmissie Storing. Er staan al veel berichten misschien heb je er wat aan. Bij Tunex zeiden ze dat misschien heel even de oliedruk wegviel in de bak. En dat t ook maar een eenmalig iets zou kunnen zijn. Als je naar een echt goeie specialist wil ga dan naar garage de Zwart in Hulst, is hoofdmonteur geweest bij BMW, tis een stukkie rijden maar zijn super en niet duur. Hier bij ons in de buurt heb je garage Otto ook n specialist in Hoogvliet. En je schreef dat je m net heb, stomme vraag misschien maar kan je nix met de verkoper? Geen garantie? Hoop van harte dat je probleem snel opgelost is!
Groetjes Yolanda

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 08:50
door kruimel
Goedemorgen, Ja ben er zeker van geschrokken omdat ik de auto net heb en er nog maar 117.000 km op de teller staat.

Vind het alleen zo vreemd dat het bij hard optrekken alleen van 4 naar 5 is en niet in andere versnellingen. Dus ben overal informatie aan het verzamelen om het exacte probleem te kunnen traceren. Dit probleem is nu 1 keer voorgekomen dat de transmissie fout inkomt misschien dat het eenmalig is maar wil toch alles uitsluiten.

Maar vind het raar dat ZF Dortmund zegt dat de bak vervangen moet worden als het niveau van de bak olie op normaal peil is.

Zal zeker ook de BMW specialist raadplegen en vragen wat hij ervan vindt.

Bedankt Yolanda

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 09:06
door djvirus
Kijk ook eens op www.bmw-tuning.nu

Zij kunnen ook uw auto uitlezen en storingen verhelpen.

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 09:16
door tom_il
Dit zou een zeer goed bedrijf zijn : http://www.revisiespecialist.nl/

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 09:37
door Mokatila
Bij Specialist Otto in Hoogvliet kunnen ze m snel even uitlezen voor je, kost €18 ongeveer bij hun. Je bent er zo vanuit Nieuwerkerk. Je heb in Rotterdam ook specialist Kerkhof maar die is stuk duurder....Succes :duimen:

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 09:38
door kruimel
Bedankt voor de websites waar ik eventueel terecht kan.

Zijn er ook ervaring met deze bedrijven ?

Niet dat ik straks met een nog groter probleem zit zoals ik in andere topics lees omdat er niet goed gespoeld wordt.

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 09:52
door tom_il
Zoals Ad vertelde je moet zeker zijn dat ze de Mechatronics uitbouwen en kuisen. Dit heb ondertussen ook op een belgisch forum gelezen door een gast met zeer veel ervaring en kennis. Doen ze dit niet blijft er vuil achter en je riskeerd een nog groter probleem. Hij rade ofwel ZF en http://www.revisiespecialist.nl/ aan.

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 09:59
door Mokatila
Ik heb ervaring met Specialist Otto maar alleen met uitlezen, ze hadden de juiste diagnose gesteld. Iets met schakelcentrum stuurkolom was defect, dat was een dure grap. Hadden ook geadviseerd om de swirlflaps te verwijderen. Bij hun was dat stuk duurder dan bij de Zwart in Hulst zelfs nog met de bijkomende extra brandstof kosten was ik bij de Zwart veel goedkoper uit. De Zwart heb dat schakelcentrum stuurkolom vervangen. En die gekke swirlflaps waren er al uit dus voor nix open gemaakt, maar geeft niet beter voorkomen dan genezen. :gek:

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 10:20
door djvirus
Een maat van mij kreeg ook zulke meldingen.. Ook hij heeft hier en daar navraag gedaan en kreeg meteen te horen dat onderdelen/bak vervangen moest worden.. Zelfs de dealer gaf dat aan.. Bij BMW Tuning in Almere geweest en die hebben het eea uitgelezen en ook een softwareupdate gedaan en het probleem was daarmee opgelost. Heeft hem 100 euro gekost ipv 2000 euro wat de meeste garages vroegen. Snap niet waarom men meteen aan vervangen moet denken.

Laat je niet zomaar van alles wijsmaken.. Begin van onderaan door eerst uit te laten lezen/diagnose stellen en daarna eventueel indien nodig een softwareupdate. Lost dit het niet op, dan zou ik verder gaan.

Is maar een tip ;-)

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 11:39
door AdE39
Hallo beste Tom,

Ik als Nederlander, ben ook lid van Bimmerboard.be en ik kan u vertellen, dat dit ook een heel erg goed BMW forum is.
Ik heb al eens wat dingen doorverteld aan andere BMW fora, ik kreeg een mooi compliment van de eigenaar van Bimmerboard.be Het werd erg op prijs gesteld, dat dit werd door verteld.
Het is dus bij Bimmerboard.be erg serieus gelegen, dat men met de gegevens wat doet.
Ik ben echter altijd zeer betrokken bij mensen die problemen hebben met hun BMW, ik vind het echt zeer rot, voor iemand die een probleem heeft met zijn BMW.
Ik ga vrijwel altijd direct op zoek tocht om dergelijke items over hun probleem te zoeken, en eventueel op te lossen.
Ja, beste Tom, de link die u aangeeft, daar gaan wel meerdere BMW eigenaren naar toe, die is al wat serieuzer bezig, mobiliteits bedrijf Thomassen.

Vaak is er voldoende te vinden op het internet of de 45 BMW fora in binnen en buitenland waar ik lid van ben.
Dit kost echter zeer veel tijd, om alle fora te bezoeken, maar dat heb ik er zeer gaarne voor over.
Het is immers mijn favoriete hobby, auto's.

Verder wilde ik nog even ingaan, op de problemen bij de forumleden Mokatila en DJVirus.

Echt erg jammer beste mensen, dat u dit net mee moet maken.
De dealer, dat is in deze geen partij, enkel het uitlezen, verder niets.
De specialist, daar ben u al beter op zijn plaats, tenminste, als deze de benodigde apparatuur heeft.
Een revisie bedrijf, kan, als deze de juiste apparatuur heeft om uit te lezen.
Een revisiebedrijf, die het kleppenblok reinigt en de rest van het systeem grondig spoelt en uitleest, dan bent u daar ook goed op uw plaats.
Enkel spoelen, begin er echt niet aan, daar lees ik meer dan genoeg problemen over, maar het is uw keuze.
Tune bedrijven, nee, niet mijn zaak, daar lees ik ook al genoeg narigheid over.

Updaten, ja, dat kan wel eens een oplossing zijn, maar het neemt niet altijd het probleem weg, soms tijdelijk, dat leest men ook erg vaak. En soms voor goed, dat laatste hoopt men te verkrijgen, en dat is erg jammer allemaal, dat nu net moet gebeuren bij dergelijke merken.

Verdere informatie is dus al aangegeven, en zal dit niet gaan herhalen.

Bij Kruimel zou ik eerst eens naar het oliepeil kijken van de automaat, misschien dat daar het euvel bevind, dan is het eigenlijk wel zaak, dat de bak geserviced word, want de olie dient dus vervangen te worden tussen de 80.000 en de 100.000 km, mijn visie, als ik een automaat zou bezitten, dan ging de olie er al uit bij max 80.000 km.
beter een maal teveel olie vervangen, dan een serieuze reparatie of vervanging van de bak, en dat zijn aardig wat service beurten voor een bak. In geld uitgerekend uiteraard. Denkt u daar eens even bij na.
Dit is natuurlijk niet betuttelend bedoeld, maar meer om eventuele problemen te voor komen, begrijpt u mij a.u.b. niet verkeerd.
Ik ken ook niet in uw knip kijken, maar bezuinigen is wel het verkeerdste wat u kan doen, dit kost vaak veel geld, en dat wil niemand overkomen.

Bij Zf zal men niet zomaar overgaan tot het vervangen van de bak, zij zullen uiteraard zeker overgaan naar een gedegen onderzoek, voordat men over gaat naar het vervangen van de bak, daar hebben zij een te goede naam voor.
Echter zij hebben wel de know-how, zij zijn echter wel de fabrikant van de bak onder uw auto, tenzij er een GM bak is gemonteerd.
En nee, ik bezit geen enkel aandeel in deze firma, en verdien er ook geen cent aan, ik krijg zelfs geen bedankjes middels e-mail of per brief, en als ik al een automaat bezat, dan zal ik daar ook geen enkele korting op krijgen, als ik de automaat zou laten servicen bij ZF.

Ik doe dit enkel om de BMW bezitter te helpen, en dat doe ik dus ook bij de MB en de Audi bezitter.

Hopelijk bent u, beste Kruimel en Mokatila snel van deze problemen verlost.

Waar ik u ook op wil wijzen, bij de dealers van deze Duitse merken, beweren ze echter dat de automaat nooit ververst dient te worden, terwijl dit echt wel noodzakelijk is.
Zij vertalen echter het woord LongLife olie verkeerd.
LongLife olie, dat is olielanger zijn waardes behoud, wat smering, koeling en dergelijke behoud, maar deze heeft ook zijn grens.
Bij de LL olie in de motor is dat bij 30.000 km.
Bij de automaat olie zit de grens tussen de 80.000 km en de 100.000 km.
En niet levenslang zoals de dealer het beaamt!

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 12:16
door Mokatila
Beste Ad, dank weer voor je goed bedoelde advies. Ik had nooit geen problemen met schakelen. Maar door het lezen op dit forum kwam ik ook op t idee om m te laten reinigen en spoelen. Alleen opeens op de heenweg naar Tunex ging die gek doen. Daar is de bak en koppelomvormer gereinigd, gespoeld + nieuw filter. Op de terugweg ging ie als n speer... Hoop dat t zo blijft...heb m nog na laten kijken op lekkages, maar gelukkig niks. En is nog uitgelezen op de transmissie en daar kwam ook geen foutcode uit. Hoop dat t voor Kruimel ook snel opgelost zal zijn, en hoop voor onszelf dat we geen 'plingetje' gaan horen..... :roll:

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 12:48
door kruimel
Hallo Ad, Bedankt voor de informatie wordt zeer gewaardeerd denk wel door meerdere op het forum.

Wel heb ik nog een vraag: als het blijkt dat de bak een laag olie niveau heeft dan zou de bak geserviced moeten worden wat houd dit eigenlijk in. Olie wissel en olie filter of gebeurt er nog meer en waar moet ik op letten als de bak geserviced wordt.

Toen ik belde met ZF Dortmund werd er gelijk gesproken over een nieuwe bak maar moest eer mijn olie niveau controleren en mocht het zo zijn dat deze goed is dan zou er een nieuwe bak onder moeten volgens ZF.

En hoop zeker dat het probleem zo snel mogelijk verholpen wordt want een BMW wil je rijden en niet op de brug zien staan ;)

Re: Transmissie storing E60 530I 2004

Geplaatst: 05 aug 2013, 16:58
door AdE39
Hallo beste Kruimel,

Dat servicen, dat is dus het onderhoud bij ZF.

De BMW gaat op de brug, de carterpan van de bak gaat er onder uit na het aftappen.
vervolgens haalt men het kleppenblok uit de bak, deze word geheel gedemonteerd, alle klepjes gaan er uit.
De kleppenblok delen gaan de reinigings machine in en worden zeer zorgvuldig gereinigd.
Deze delen komen na het reinigen er weer uit als nieuw, en er zit dus echt geen vlekje viezigheid meer in de kanalen van het kleppenblok.
De service monteur neemt alle klepjes, wat eigenlijk niets minder zijn dan drukveertjes en balletjes, deze worden weer netjes in het kleppenblok gemonteerd, en het kleppenblok word dan weer netjes gemonteerd.
De electronica word gecontroleerd, daarna word het kleppenblok weer inde bak gemonteerd en alles gaat weer terug op zijn plaats, er word een nieuw filter geplaatst, en een nieuwe pakking voor de carterpan.
De olie word op een bepaalde temperatuur in de bak gespoten tot deze weer precies op peil is.
Daarna word er test gereden of alles goed werkt, dus alle versnellingen worden doorgeschakeld.
Na deze testrit gaat de auto weer op de brug, en er word gekeken of er geen lekkages aanwezig zijn.
Dit word dus al op de meeste Duitse merken fora beschreven.

De reden dat er gevraagd werd, of de bak wel op het juiste olie niveau stond, dat heeft er uiteraard mee te maken met de problemen die u eerder aangaf.
Een te laag olie niveau, dat geeft ook dergelijke storingen en nukken weer.
Indien dit het geval is, dan hoop ik dus echt voor u, dat de bak er geen schade aan over gehouden heeft, echter vaak moet ik dan lezen dat er schade is aangedaan aan de bak, en dat zou echt heel erg jammer zijn.

Als ik een andere auto koop, dan gaat deze eerst op de brug, en werkelijk alle vloeistoffen worden dan vervangen.
Enkel van de automaat, daar blijf ik vanaf, wat bijvullen doe ik dan wel.
Maart zal dan wel dra een afspraak maken bij ZF, maar dat was bij mijn E39 niet aan de orde, dis is een manuele bak, zelf schakelen dus.

Tja, als ik de monteur was, dan zou ik eerder voorzichtig zeggen, controleert u eerst eens het oliepeil van de bak, is er echt voldoende olie in de bak, dan kunnen we beter eerst even kijken, wat er precies aan de hand is, ik zou echt nog niet gaan praten over het vervangen van de bak, maar wie ben ik!
En, anderzijds, zij hebben wel eigenlijk de ervaring zou men denken.
Beste Kruimel, ik zou dus eerst beginnen met de controle van het oliepeil.

Hallo beste Mokatila, ik hoop dus echt dat het allemaal goed blijft.
En, inderdaad dat gongetje, hopelijk zwijgt dat ding!

Erg jammer dat ik de nodige foto's heb gezien, men heeft de proef op de som genomen, en na de spoelbeurt heeft men direct de BMW naar een garage gereden, en de carterpan gedemonteerd en het kleppenblok helemaal gedemonteerd. Het was echt schrikbarend, de kanaaltjes waren dus nog bedekt met het nodige residu, en er was nog los vuil in de kanalen aanwezig.
Ik ben uiteraard wantrouwig geworden, met de uitkomsten van velen, wat het spoelen betreft, dan deze test met de gespoelde bak erbij, die blijkbaar nog voldoende rommel bezat.
Daarom zal ik dat spoelen niet uitvoeren, als ik een automaat zou hebben.

Dus zal ik u erg veel geluk toe wensen, en dat het allemaal zo blijft.
Want strubbelingen met de BMW, die kunnen we echt missen als kiespijn.

Is dat dan geen teken aan de wand, u wilt naar Tunex rijden, en de BMW gaat mokken, nee hoor, dit is maar gekheid, hahaha, maar je zou het onderhand wel denken.

Ik ga er in elk geval van uit dat alles goed zal blijven gaan, we moeten er gewoon erg positief tegen over staan, meer kunnen we er niet aan doen.

Met vriendelijke groet,
Ad