Pagina 1 van 1
vage elektrische storing 540i
Geplaatst: 12 nov 2013, 17:44
door maximizer
hallo,
sinds een paar dagen hebben we een vage elektrische storing in onze 540i uit '97.
zonder aanleiding gaat soms de binnenverlichting en de gevarenlichten aan onder het rijden, zomaar uit het niets.
de gevarenlichten stoppen als je de knop 1x indrukt maar de binnenverlichting dooft pas als de bestuurders deur een keertje open en dicht wordt gedaan.
ook heb ik het al 2x gehad dat de wagen niet op slot wil met de ab (het alarm schakelt wel in) ook dan blijft de binnenverlichting branden.
ook dit lost op als ik de bestuurders deur een keer open en dicht doe.
mijn eerste gedachte is de schakelaar op de bestuurders deur slot vanger maar als die tegen de auto zegt dat de deur open is dan geeft hij dat normaal toch aan in het dashboard?(doet hij dus niet bij de storing).
en als je de deur opent onder het rijden gaan dan de gevaren lichten knipperen? (heb ik niet geprobeerd).
misschien zit hier iemand ie deze vreemde storing herkent en de oplossing weet.
alvast bedankt voor het mee denken

Re: vage elektrische storing 540i
Geplaatst: 12 nov 2013, 19:26
door Patrickk
De binnenverlichting gaat oa aan/uit door de deurschakelaar? Misschien zit er een mindere tussen?
Als het samen met de gevarenlichten is zou het ook een module kunnen zijn.......
Re: vage elektrische storing 540i
Geplaatst: 12 nov 2013, 22:10
door maximizer
,m het was ook mijn eerste idee dat het een deurschakelaar zou zijn.
maar die alarm lichten dan?
is er misschien een module die alarm lichten en binnen verlichting aanstuurt?
Re: vage elektrische storing 540i
Geplaatst: 13 nov 2013, 13:00
door individualtouring
Vage stroomstoringen worden vaak veroorzaakt door het contactblokje achter het het contactslot..
Re: vage elektrische storing 540i
Geplaatst: 17 nov 2013, 22:50
door maximizer
ik heb vandaag ook gemerkt dat het alleen maar gebeurt (als het gebeurt, het is niet altijd) aan het begin van de rit en het maakt niet uit welke deur er open/dicht gedaan wordt, dus het is geen deurschakelaar
het word steeds vager
Re: vage elektrische storing 540i
Geplaatst: 18 nov 2013, 10:36
door individualtouring
individualtouring schreef:Vage stroomstoringen worden vaak veroorzaakt door het contactblokje achter het het contactslot..
Re: vage elektrische storing 540i
Geplaatst: 18 nov 2013, 12:41
door Beens1
+1
Re: vage elektrische storing 540i
Geplaatst: 20 nov 2013, 09:49
door maximizer
is dat simpel te vervangen?
Re: vage elektrische storing 540i
Geplaatst: 20 nov 2013, 10:49
door individualtouring
Even de onderste stuurkap eraf schroeven, dan zie je een blokje achterop het contactslot zitten, even de stekker eraf klikken en dan zit hij met 1 of 2 kleine schroefjes vast, vaak zit er een druppeltje verf voor.
Re: vage elektrische storing 540i
Geplaatst: 20 nov 2013, 17:08
door maximizer
net als bij een e30/e36 dus
dan ga ik dat blokje morgen bestellen
Re: vage elektrische storing 540i
Geplaatst: 28 dec 2013, 23:37
door maximizer
ik heb nog wat ontdekt;
als ik de deuren op slot doe na het starten en de storing komt voor (binnenverlichting+gevarenlichten gaan aan onder rijden) dan gaan ook de deuren van slot
nu denk ik dat er een systeem in de beemer zit, standaard of optie, dat bij een (eenzijdig) ongeval, de deuren opent, de binnenverlichting en de gevarenlichten aan doet, om aandacht te trekken en hulp te kunnen bieden van buiten af
ik denk dus dat dit systeem een signaal krijgt van een sensor of misschien het airbag systeem dat er iets is gebeurt wat niet is gebeurt (een aanrijding)
we hebben al een poosje een brandend airbaglampje, maar ik weet niet of dat al brande toen de storing begon
ik heb hem uit laten lezen bij sterkens in made maar werd daar niet veel wijzer
de nonteur begon, en bleef erbij, het is de mat in de bijrijdersstoel maar daar zit een dummy onder dus dat kan niet
ook stond er een nummer in de laptop(6577837498), ik denk van het onderdeel met storing en volgens google was dit een airbag module
zou dit mijn storing verklaren?
zit er zo'n aanrijdings-aandachttrekings-veiligheidssysteem in een e39 540i uit '97?
gr max
Re: vage elektrische storing 540i
Geplaatst: 28 dec 2013, 23:47
door maximizer
ps ik ga nooit meer naar made
ik dacht daar bij echte specialisten te zijn maar toen ze snapten dat ik er meer van wist dan de gemiddelde klant en dat ik de reparaties zelf zou gaan doen waren ze snel klaar met mijn wagen
ik had achteraf het gevoel afgepoeierd te zijn want ik weet dat er meer fout meldingen in stonden waar ze het niet eens over hebben gehad (iets in de dts en iets van een temperatuursensor) en dat hoort wel, lijkt mij, als ze je wagen helemaal uitlezen
we hebben zo staan discusieren over de airbag storing dat ik niet meer dacht aan de rest, maar pas op de terugweg naar rotterdam dacht ik daaraan
pps weet iemand nog een goed en eerlijk adres in de buurt van rotterdam??
Re: vage elektrische storing 540i
Geplaatst: 29 dec 2013, 07:01
door jazz4u
airbag lampje dat brandt kan listig zijn
op de +pool van de accu is een crash sensor aangesloten, als die stuk is gaat het airbag lampje eigen dingen doen
dus misschien kun je die sensor eens late testen bij een dealer