E39 batterij steeds leeg
Geplaatst: 28 nov 2013, 01:38
Hallo,
De E39 (2001) van mijn ouders sukkelt al jaren met een probleem. Hij is al ettelijke keren binnen geweest bij BMW, ze hebben al vanalles vervangen dat er helemaal niets mee te maken heeft (al meer dan 2.500 euro). Nu heb ikzelf wat zitten Google'n en ik meen een denkpiste te hebben. Volg even mee.
Mijn ouders leggen weliswaar weinig afstand af, maar de auto wordt wel dagelijks gebruikt. Om het verhaal kort te maken, de laatste stap is een "extra zware batterij" die werd geplaatst. Eigenlijk ligt er constant een batterij booster in de koffer, want bijna wekelijks staan zij met een batterij die te zwak is om te starten. Zeer frequent kan de auto niet gestart worden. Het dashboard licht nog heel zwak op. Radio speelt niet meer. Interieurverlicthing brandt nog nauwelijks. Maar... de batterij meet wel nog voor zo'n 75% aan zo'n druppellader. Voor de duidelijkheid: we spreken dus wel over een NIEUWE batterij (de zoveelste op rij).
Een klein voorbeeld: recent gaf het instrumenten paneel aan dat er een lamp defect was. Ik kruip aan het stuur, mijn pa kijkt naar alle lichten. Rem, mistlicht, ...je weet wel, de gewone lichtentest. Na TWEE minuten : batterij COMPLEET dood. Dit is toch niet normaal denk ik? Dat je geen twee uur naar de radio moet luisteren met CD-lader en zo, dat weet ik ook wel. Maar twee minuten lijkt me wel compleet van de pot gerukt.
Nu vond ik op internet dat een groot probleem de TELEFOON is. Ze hebben namelijk zo'n ingebouwde telefoon in de armsteun. Ik vond een aantal posts op internet die spreken over zekering 43+44, maar ook over 57. Als ik 43+44 verwijder, dan gaat de radio niet meer automatisch aan als ze het contact aanzetten. Ook het M/F stuur werkt niet meer. Dus denk ik dat ik eerder richting zekering 57 (10A in de koffer) moet zoeken. Deze is blijkbaar enkel voor de phone. Nu heb ik deze proberen te verwijderen, de telefoon gaat effectief uit, maar de radio speelt telkens een 5 seconden, dan doet hij een verlaging van het volume (soort bijna-mute), komt er in de display van de radio "PHONE" en komt het volume weer op normaal niveau. Dat is dus een constante herhaling, dat woordje PHONE dat er op komt, gepaard met een volume vermindering.
Ik las heel veel posts die zeggen dat de telefoon voor een aanzienlijk stuk schuldig is aan "battery drain" van dit type voertuig. Die telefoon gebruiken ze eigenlijk helemaal niet.
Mijn vraag is eigenlijk : weet iemand hoe ik (zonder fouten) de ingebouwde telefoon kan uitschakelen? Maar misschien heeft iemand ook ervaring met dit batterijprobleem. Ik weet echt niet met zekerheid of de telefoon ervoor verantwoordelijk is, maar ik heb wel een sterk vermoeden n.a.v. wat ik allemaal gelezen heb.
Alvast bedankt voor jullie reacties !
Christophe
De E39 (2001) van mijn ouders sukkelt al jaren met een probleem. Hij is al ettelijke keren binnen geweest bij BMW, ze hebben al vanalles vervangen dat er helemaal niets mee te maken heeft (al meer dan 2.500 euro). Nu heb ikzelf wat zitten Google'n en ik meen een denkpiste te hebben. Volg even mee.
Mijn ouders leggen weliswaar weinig afstand af, maar de auto wordt wel dagelijks gebruikt. Om het verhaal kort te maken, de laatste stap is een "extra zware batterij" die werd geplaatst. Eigenlijk ligt er constant een batterij booster in de koffer, want bijna wekelijks staan zij met een batterij die te zwak is om te starten. Zeer frequent kan de auto niet gestart worden. Het dashboard licht nog heel zwak op. Radio speelt niet meer. Interieurverlicthing brandt nog nauwelijks. Maar... de batterij meet wel nog voor zo'n 75% aan zo'n druppellader. Voor de duidelijkheid: we spreken dus wel over een NIEUWE batterij (de zoveelste op rij).
Een klein voorbeeld: recent gaf het instrumenten paneel aan dat er een lamp defect was. Ik kruip aan het stuur, mijn pa kijkt naar alle lichten. Rem, mistlicht, ...je weet wel, de gewone lichtentest. Na TWEE minuten : batterij COMPLEET dood. Dit is toch niet normaal denk ik? Dat je geen twee uur naar de radio moet luisteren met CD-lader en zo, dat weet ik ook wel. Maar twee minuten lijkt me wel compleet van de pot gerukt.
Nu vond ik op internet dat een groot probleem de TELEFOON is. Ze hebben namelijk zo'n ingebouwde telefoon in de armsteun. Ik vond een aantal posts op internet die spreken over zekering 43+44, maar ook over 57. Als ik 43+44 verwijder, dan gaat de radio niet meer automatisch aan als ze het contact aanzetten. Ook het M/F stuur werkt niet meer. Dus denk ik dat ik eerder richting zekering 57 (10A in de koffer) moet zoeken. Deze is blijkbaar enkel voor de phone. Nu heb ik deze proberen te verwijderen, de telefoon gaat effectief uit, maar de radio speelt telkens een 5 seconden, dan doet hij een verlaging van het volume (soort bijna-mute), komt er in de display van de radio "PHONE" en komt het volume weer op normaal niveau. Dat is dus een constante herhaling, dat woordje PHONE dat er op komt, gepaard met een volume vermindering.
Ik las heel veel posts die zeggen dat de telefoon voor een aanzienlijk stuk schuldig is aan "battery drain" van dit type voertuig. Die telefoon gebruiken ze eigenlijk helemaal niet.
Mijn vraag is eigenlijk : weet iemand hoe ik (zonder fouten) de ingebouwde telefoon kan uitschakelen? Maar misschien heeft iemand ook ervaring met dit batterijprobleem. Ik weet echt niet met zekerheid of de telefoon ervoor verantwoordelijk is, maar ik heb wel een sterk vermoeden n.a.v. wat ik allemaal gelezen heb.
Alvast bedankt voor jullie reacties !
Christophe