Xenon naar hallogeen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
peerke

Xenon naar hallogeen

Bericht door peerke » 18 apr 2014, 12:43

Hallo,
standaard is mijn BMW 523i voorzien van Xenon lampen, maar de vorige eigenaar heeft er halogeen in gezet. Als ik nu terug wil naar Xenon kan ik dan gewoon de lamp vervangen of komt hier meer bij kijken? Daarbij is bij de APK gebleken dat het binnenste gedeelte van de koplampunit los zit, volgens de monteur gesmolten?? Is dit als de lampen het gewoon doen een afkeurpunt??

alvast bedankt,
groeten Peter

matheeuwissen
Contacteer:

Re: Xenon naar hallogeen

Bericht door matheeuwissen » 18 apr 2014, 12:51

Heb je een foto van de unit?
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

AdE39

Bericht door AdE39 » 18 apr 2014, 14:36

Hallo beste Peter,

Ik denk dat het hier om de E39 kwaal gaat!

De afgebroken stelnokken van de koplampen, en dat komt nog al eens voor.
Ik had dit probleem dus ook 3 jaar geleden.
Ik heb toen bij Lince in Dordrecht een stel nieuwe stelnokken van aluminium gekocht, en deze netjes in de koplampen gemonteerd.

Let wel even op, om welk bjr. het gaat van de e39!
Tot de 9de maand 2000 heeft de E39 losse koplamp glazen, dus is het erg gemakkelijk om de stelnokken te verwisselen, bestel dan ook nieuwe pakkingen voor tussen de glazen te monteren.
Betreft het een E39 Facelift model, dus vanaf de 8ste maand 2000 tot 2003, dan heeft deze gekitte glazen, en dan dient men voorzichtig de glazen open te wrikken, waarna de stelnokken vervangen kunnen worden, maak dan eerst de kit licht warm, zodat deze weer het glas van kunststof weer goed afsluit. dan het type E39 tot het laatste model, deze koplampen zijn gelijmd of thermisch afgedicht, dus word dat een beetje onmogelijk om de stelnokken te vervangen.
Het schijnt ook mogelijk te zijn, om met wat goochelwerk de stelnokken te vervangen, hoe vraag me dat niet, dat heb ik niet zo goed bekeken.

Dit heeft dus niets te maken met het smelten van de reflectoren of zo.
De reflectoren van de koplampen van de E39 zijn allen van metaal, enkel het koplamphuis en de stelnokken met de bevestiging zijn gemaakt van kunststof.

Bij de kunststoffen reflectoren, die niet bij de E39 zijn gebruikt, kan het wel eens voorkomen, dat men zwaardere Halogeen lampen van 100 Watt, dan bestaat er een reële kans dat de reflectoren kunnen smelten, door de veel hogere temperatuur van deze 100 Watt lampen, maar dat is hier niet aan de orde.

Hopende u zo goed als mogelijk te hebben geïnformeerd.

Ik wens u allen een heel fijn Paasweekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

peerke

Bericht door peerke » 18 apr 2014, 16:20

Nee, ik heb geen foto van de unit. :nee:
@ad, ik heb een e39 uit 1997, dus kom ik er makkelijk van af ;)
bedankt voor jullie snelle reactie. :duimen:

groetjes, Peter.

AdE39

Bericht door AdE39 » 19 apr 2014, 00:56

Hallo beste Peter,

Oké, dat zou inderdaad erg snel en gemakkelijk opgelost kunnen worden dan! :ja:

Mits er dan ook de originele koplampen van de Pre Face Lift ( PFL ) nog gemonteerd zijn! :amen:
Want velen hebben de koplampen ge-update naar Face lift ( FL ), en dan gaat dat weer niet op. :jack:

Het is erg simpel te herkennen, de FL koplampen, die hebben kleine ronde knipperlichten in de koplamp.
De PFL hebben grote knipperlichten in de koplamp.

Indien er bij u nog de originele koplampen gemonteerd zijn, vergeet dan niet de pakkingen te vervangen, als u de koplampen gaat openen, want anders komen de koplampen vol condens te staan, en dan gaan de reflectoren enorm roesten, dit geld overigens ook voor de FL koplampen, met de gekitte glazen, hier dient de kit weer goed af te sluiten.
Dat is dan ook de reden, dat ik de oude kit heb vervangen door de ouderwetse ruitenkit, die men gebruikte bij de uitneembare rubbers en ramen. Het heeft mij natuurlijk enige moeite gekost, om de oude kit te verwijderen, maar ik weet nu echt zeer zeker, dat de koplampen perfect zijn afgedicht, en de glazen kunnen immers altijd nog verwijderd worden.

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 19 apr 2014, 06:55

Het gaat er ook om, dat je geen xenon lamp in een halogeen unit zet. Want dat geeft teveel strooilicht en ziet er cheap uit.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

peerke

Bericht door peerke » 19 apr 2014, 08:25

ok heren,
bedankt voor de aanvullende informatie.. :duimen:

groeten, Peter

AdE39

Bericht door AdE39 » 19 apr 2014, 11:08

Hallo beste Matheeuwissen,

Buiten dat.

Maar als men dit toe past, de Xenon in de Halogeen koplampen, dan zou dat enkel goed kunnen bij de projector/DE koplampen, met de welbekende lens.
Dat voorkomt het strooi licht immers.

Gebruikt men een gewone koplamp zonder de bekende lens, dan heeft men ontzettend veel strooi licht, en deze koplampen, dat is echt niet raadzaam om daar Xenon in te plaatsen, nooit doen.
U verblind de tegenliggers, en veroorzaakt zo ongelukken, de tegenliggers worden enorm verblind.

Daarom zou de politie deze groep ombouwers zwaar moeten straffen, en de koplampen ter plaatse in beslag moeten nemen, of het kentekenbewijs invorderen, en de auto opnieuw ter keuring aan laten bieden bij het RDW.
dit kost al snel € 300,00 enkel voor de herkeuring om het kenteken bewijs terug te krijgen.
Dan heb ik het nog niet over de boete die men zou moeten krijgen van de politie.

Ik denk dat dit de beste weg is, om dergelijke ombouwers met de gewone koplampen de kop in te drukken.
Zij beseffen zich immers niet, welke gevaren zij de mede weggebruikers aanrichten, of willen het gewoon willens en wetens niet weten. Het schijnt hun echt niets uit te maken, dat een gezin met kleine kinderen op de achterbank zo tegen een grote dikke boom aan knallen, en dat door hun domme gedrag, om zomaar eens een zijstraat te noemen, wat er kan gebeuren.
In elk geval, als dit bekend word bij de politie, dat dit op deze wijze is veroorzaakt, en men kan deze bestuurder achter halen, dat hij wel voor de rechter verschijnt, wegens dood door schuld, veroorzaakt door zijn verblindende koplampen.
ik begrijp dus echt niet, wie er dergelijke zaken op zijn kerfstok zou willen hebben, en dan dit door zijn/haar toebrengen.

Dit is uiteraard wel het ergste scenario, wat zou kunnen plaats vinden.
Ik vermeld het dus enkel maar om eens wat mensen wakker te schudden, wat er zich voor zou kunnen doen, door het enorme strooi licht probleem, door het inbouwen van Xenon verlichting in de Halogeen koplampen.

Dit zou dus eigenlijk wettelijk verboden moeten worden.
Er staat toch immers een H op het koplampglas! Die H staat dus voor Hallogeen verlichting, dus niet voor Henon Ja, helaas kan ik bij de H van Halogeen, geen Xenon plaatsen!! :amen:

Ik denk dat er veel mensen zich hier in zouden kunnen vinden, in elk geval ik ben er dus wel voor, het gaat hier wel om de veiligheid op de weg, die op deze manier niet meer gewaarborgd is!

Dus, beste mede forum leden, bedenk u eens, wat u een medeweggebruiker aan kan doen, met slechte en verblindende verlichting.
Ik hoop dat men eerst na zal denken, met het lezen van mijn reactie.

Ik weet dus ook wel, dat het in dit topic om de ombouw gaat van Xenon naar Halogeen. Of de ombouw al dan niet plaats vind in de Xenon koplampen.

Ik wens u allen een heel fijn paas weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”