Pagina 1 van 2
bmw 523i e39 stottert en mist vermogen! Opgelost!!
Geplaatst: 19 apr 2014, 13:53
door haan123
hallo,
ik heb een bmw 523i e39 met een probleem.
als ik hem start als de motor koud is start hij gewoon goed maar na 5 seconde gaat hij een beetje pingelen en valt hij na 20 seconde uit. hij rijd dan ook niet helemaal lekker.
als de motor op bedrijfs temperatuur is gaat het eigelijk best goed.
pringelt niet echt meer en valt ook niet uit.
heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Groet, Rens
Re: bmw 523i e39 stottert en valt uit bij koude motor!
Geplaatst: 23 apr 2014, 18:32
door haan123
Heb inmiddels de inlaatbalg vervangen.
alleen het uitvallen is daarmee verholpen.
Hellaas nog geen resultaat.
Ook uitlezen gaf niks aan.
Groet, Rens
Re: bmw 523i e39 stottert en mist vermogen!
Geplaatst: 24 apr 2014, 17:52
door Beens1
Wellicht is dan je gasklephuis vervuilt, waardoor deze niet goed meer sluit?
Of je LMM is ook niet goed meer.
Re: bmw 523i e39 stottert en mist vermogen!
Geplaatst: 25 apr 2014, 09:25
door haan123
en het uitvallen is soms weer terug

Re: bmw 523i e39 stottert en mist vermogen!
Geplaatst: 25 apr 2014, 09:30
door Marcel RSD
Uitvallen lijkt op een krukassensor die niet helemaal best meer is. Pingelen lijkt weer meer op de nokkenassensor of een LMM die op zijn eind is.
Met wat is de auto uitgelezen ? Met Inpa kun je de sensoren controleren in de analoge waardes.
Re: bmw 523i e39 stottert en mist vermogen!
Geplaatst: 25 apr 2014, 09:31
door Beens1
Heb ik met een (jawel) Seat gehad, dat uitvallen werd veroorzaakt door een niet goed functionerende LMM.
Het kunnen zoveel dingen zijn. Een dichtgeslibde carterontluchting, andere vacuümsysteem slangen die gescheurd zijn, etc.
Re: bmw 523i e39 stottert en mist vermogen!
Geplaatst: 25 apr 2014, 11:00
door haan123
ik heb hem laten uitlezen door de bmw dealer.
ik heb voor maandag weer een afspraak staan en dan gaan ze verder kijken.
ik hoop dat het inderdaad bij een sensor of de lmm blijft en dat er geen ernstige schade is.
ik hou jullie op de hoogte.
Re: bmw 523i e39 stottert en mist vermogen!
Geplaatst: 01 mei 2014, 20:51
door haan123
Update!
hij is inmiddels terug van de dealer.
na nog een keer uitlezen gaf hij een kapotte nokkenas sensor aan.
deze is vervangen en groten deels van mijn problemen zijn verholpen.
maar hij loopt nog niet helemaal zoals het hoort.
schommelt soms nog steeds een beetje in toeren bij stationair draaien.
wat wel opvallend is dat als de auto koud is en je start hem dat hij dan heel even naar 2000 tpm gaat!!??
en de auto soms 1000tpm stationair draait als hij in zn p staat.
groet, Rens
Re: bmw 523i e39 stottert en mist vermogen!
Geplaatst: 09 mei 2014, 13:22
door kotje
Re: bmw 523i e39 stottert en mist vermogen!
Geplaatst: 28 mei 2014, 13:23
door haan123
sorry voor de late reactie.
Bedankt voor de tip Kotje.
ik heb de lmm laten testen.
geen raare dingen gevonden.
maar de auto stottert nog steeds als hij koud is en mist vermogen.
staat nu weer bij de garage.
hoop dat ze nu eindelijk iets vinden.
Groet, Rens
Re: bmw 523i e39 stottert en mist vermogen!
Geplaatst: 28 mei 2014, 14:04
door hj2
Alleen als hij koud is?
Is er naar het mengsel gekeken met een 4-gas tester? Je kunt nl. ook aan een kapotte temperatuursensor denken.
Re: bmw 523i e39 stottert en mist vermogen!
Geplaatst: 28 mei 2014, 20:27
door kotje
kijk even of je lambdas nog goed zijn.
gr
kotje
Re: bmw 523i e39 stottert en mist vermogen!
Geplaatst: 11 jul 2014, 14:21
door BMW Dave 86
Hoi Haan123,
Heb ik ook gehad met me e39 523i Touring, elke keer als ik hem eens flink op zijn staart trapte begon hij te stotteren/in te houden... tot het afslaan toe en beroerd te lopen.
Bij mij was het zo dat hij veel vacuüm zoog bij. Kon ik merken met het losdraaien van me olie dop, die zoog hij gewoon uit me vingers weer terug.
Wat heb ik gedaan, me complete luchtinlaat eraf gehaald en alle slangen vervangen, inclusief de carter ontluchtingsmembraam (de grote zwarte nippel). Me stappen motor en alles goed na gekeken en schoongemaakt.
Daarna alles weer terug gemonteerd en rijd echt als een zonnetje!
Zelfs een stoplicht race tegen een V6 VW Bora station geen probleem, ik kon hem bijhouden.... hij had 204 pk ik maar 170 haha... Ik had dat niet moeten doen met een nog vacuüm zuigende motor.
Ik zou zeggen succes!
Groet,
Dave

Re: bmw 523i e39 stottert en mist vermogen!
Geplaatst: 16 jul 2014, 21:08
door haan123
Alweer een late reactie maar was nog niks opgeschoten.
Maar het is opgelost!!!
ik ben bij een bmw specialis geweest.
Lekx op de ondernemingsweg 50 in alphen aan den RijnAlphen aan den Rijn een top gozer met echt heel veel verstand van bmw's.
uiteinderlijk was het een slang bij mijn peilstok die kapot was de bmw dealer had dit blijkbaar niet gezien

.
heb gelijk ook het filter?? van mn carterventilatie laten vervangen.
en hij rijd weer als een zonnetje.
wel jammer dat ik eerst bij de bmw dealer veel geld voor niks kwijt ben.
Bedankt voor alle hulp
Groet, Rens
Re: bmw 523i e39 stottert en mist vermogen!
Geplaatst: 17 jul 2014, 09:31
door BMW Dave 86
Ja dus wat ik ook had, de carterontluchtingsmembraam (jou "filter""van de carterventilatie) lol.
Maar fijn dat het opgelost is!
groet,
Dave
