Pagina 1 van 1
motorstoring 525i
Geplaatst: 06 mei 2014, 21:47
door lekkerwijf1
Sinds kort in het bezit van een 2002 e39 525i met 165.000 km op het klokje. Zit op het account van mijn broer die normaal gesproken in het e60 gedeelte zit. Binnenkort maak ik mijn eigen account aan.
Foto van het bimmertje!
Tijdens het rijden vanmorgen kwam de auto in een noodloop storing en ging steeds zachter rijden. Harder rijden dan 80km per uur was niet mogelijk.
Ik heb de auto al uitgelezen en daar kwamen de volgende storingen uit.
Hebben jullie enig wat dit kan zijn, of iemand die dit al eens eerder heeft gehad?
Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 09 mei 2014, 13:09
door kotje
misschien is je Throttle position sensor (TPS) kapot. gewoon even wissen en dan even rondje maken en weer uitlezen.
zo kun je testen of het echt kapot is.
gr
kotje
Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 12 mei 2014, 23:35
door lekkerwijf1
Beste kotje, bedankt voor het meedenken, we hebben het gasklephuis gereinigd en er was een carterventilatie slang die in het kleppendeksel uitkomt gescheurt, deze hebben we ook vervangen en de problemen zijn weg
Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 13 mei 2014, 11:02
door kotje
super om te horen. dat kan idd het probleem zijn. door een valse lucht loopt het natuurlijk niet lekker en alle sensoren worden gek.
gr
kotje
Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 15 mei 2014, 20:59
door lekkerwijf1
Probleem is weer terug gekomen, throttle position sensor had jij het over, waar zit dat ding ergens?
Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 15 mei 2014, 22:15
door kotje
zit op de gasklephuis.
gr
kotje
Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 18 mei 2014, 19:49
door Bart70
Hey Richard, jij ook al in dit gedeelte
Oplossing al gevonden ?
Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 18 mei 2014, 21:01
door lekkerwijf1
Hey Bart,
Ja we zijn nog druk bezig te zoeken we krijgen het idee dat het met de cruise control te maken heeft.
Want zo gauw als die geactiveerd worden blijft de verbruiksmeter schommelen terwijl als die geen storing heeft de naald gewoon strak blijft.
Kotje nog bedankt voor je info
Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 18 mei 2014, 21:26
door Bart70
lekkerwijf1 schreef:Hey Bart,
Ja we zijn nog druk bezig te zoeken we krijgen het idee dat het met de cruise control te maken heeft.
Want zo gauw als die geactiveerd worden blijft de verbruiksmeter schommelen terwijl als die geen storing heeft de naald gewoon strak blijft.
Kotje nog bedankt voor je info
Hey Richard, mijn E61 schommelt ook iets met de verbruiksmeter op de cruisecontrol maar dacht eigenlijk dat dit niets bijzonders is, als de weg iets oploopt of afloopt is dit normaal lijkt me, hij houd de snelheid constant en geeft dus ook meer en minder gas, niet noemenswaardig maar zeker niet constant, heb hier eigenlijk nooit iets achter gezocht want leek me logisch ?
Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 18 mei 2014, 21:47
door lekkerwijf1
Hey bart, dat klopt alleen deze pendelt constant tussen de 5 en 20 je als we de storing wissen gaat het ff een tijdje goed en dan komt het weer en gaat de auto in noodloop incl motorlamp. De cruise valt dan ook uit. wat jij hebt is gewoon normaal, dit heeft mijn 545i ook wel
Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 18 mei 2014, 21:54
door Bart70
Aha, snap t,ben benieuwd naar de uitkomst
Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 23 mei 2014, 15:25
door lekkerwijf1
We zijn weer een stapje verder,
OPnieuw alles gewist en ik krijg nu alleen nog de storing leerlaufregler mechanic defect.
Dat is dus de stappenmotor. dat verklaar ook het schommelen van de verbruiksmeter en het vanzelf gasgeven lijkt het wel
We hebben hem gereinigd omdat hij zwart geroet was van binnen, misschien dat toch de luchtschuif vastzat, we wachten weer af. als de storing terug komt gaat er een nieuwe stappenmotor op de auto.
Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 23 mei 2014, 18:16
door Bart70
Mooi Richard, probleem zo te zien gevonden, hopelijk is het reinigen voldoende, we blijven dit volgen

Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 03 jun 2014, 18:16
door DychoNN
Probleem is inmiddels opgelost, eerst het kleppenhuis gereinigd en de storing gewist. Dit bleek het probleem tijdelijk te verhelpen. Vervolgens de stappenmotor gereinigd met remreiniger want deze was smerig van de roet. Storing weer gewist en alle adaptiewaardes van de motor gerest, bleek de oplossing te zijn, inmiddels rijdt de auto weer 800km probleemloos
Re: motorstoring 525i
Geplaatst: 03 jun 2014, 18:31
door Bart70
Goed nieuws !
