Pagina 1 van 1

Turbo reageert laat

Geplaatst: 04 jul 2014, 13:39
door BasB
ik heb gisteren een andere 530d gekocht met veel minder kilometers zodat ik er weer een paar jaar tegen kan.
Hij rijdt fantastisch maar er is een groot verschil met mijn andere 530d.

De turbo begint pas lekker te werken rond de 2800 toeren, dan gaat ie er ook goed vandoor.
Onder dat toerengebied gebeurt er weinig.

De oude 530d is veel meer bij de les en trekt drect vanaf lage toeren goed.
( Het zijn dezelfde types uit hetzelfde bouwjaar )

Omdat ik ze nu nog allebei heb zou ik wat onderdelen kunnen overzetten om te kijken wat het resultaat is.
Heeft iemand enig idee?

De Turbo's van beide auto's zijn goed en vrij nieuw.

Re: Turbo reageert laat

Geplaatst: 07 jul 2014, 11:49
door BasB
Probleem is opgelost.

Na veel zoeken op forums, en met name het UK forum, de oplossing gevonden.

Eerst de luchtmassameter van mijn andere 530d gewisseld zonder resultaat.
Daarna de MAP sensor aan de achterkant van het blok schoongemaakt, ook zonder resultaat.

Blijft over een vacuumprobleem ( fout 1e30, boost pressure control )
Bij gas geven zag je dat de actuator niet bewoog, deze werkt op een vacuum en duwt dan een klepje open om de druk naar de turbo te laten gaan. Deze blauw/ zwart gestreepte slang was gescheurd en dus ging de klep niet open.
De monteur had dit goed gezien, een nieuw slangetje er op en de auto gaat weer als een kogel.

Turbo's gaan wel eens stuk maar het is wel raadzaam eerst even verder te kijken weet ik nu, sommige bedrijven vervangen maar al te graag wat, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.
In dit geval is het met een slangetje van 1 euro opgelost.

Re: Turbo reageert laat

Geplaatst: 07 jul 2014, 22:47
door Mikkie
Goed dat je even de terugkoppeling geeft, altijd handig!