DIY Koelvloeistof-verwarmingsleiding vervangen
Geplaatst: 07 aug 2014, 22:05
Bij mijn 530d (E61) lekte het al een tijdje koelvloeistof bij de slangen voorop het blok. Daardoor sijpelde er een minimale hoeveelheid op de multiriem die 's ochtends met een luid gegil wakker werd. Heel irritant maar vooral een zorg want waar zat het lek?
Na twee keer afpersen zonder resultaat, ontdekte ik dit weekend dat het aan deze slang lag:
Koelvloeistof en verwarmingsleiding 11537806706 http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=35
Er zit een haarfijne barst in, vermoedelijk door poreusheid door ouderdom. Alleen bij belastingsdruk gaat de scheur open en verbruikt dan een goed glas per 600km (per week bij mij).
Kostte slechts 45euro bij de dealert, maar het vervangen bleek toch niet zo makkelijk als ik dacht. Niet ingewikkeld, alleen arbeidsintensief en best zwaar. Dit is wat je moet doen:
- begin met het los halen en aan de kant hangen van de plaat bovenop de radiator en tussen de koplampen door simpelweg de torx schroeven te verwijderen.
- daarna de plastic plaat boven op de radiator verwijderen (vier kleine torxjes)
- trek nu de stekkers aan de linkerskant (bijrijderskant) van de fan los, haal de koelvloeistofslang onderop de fan uit de klemmen en haal de turboslang aan de kant (stalen veer open wippen, naar voren toe trekken en aan de kant draaien.
- zet nu een bak onder de radiator en draai het aftapventieel onderop open, maar verwijder hem niet!
Nu gaan we naar de motor:
- verwijder eerst interieurfilters, plastic bakken daaronder en vervolgens de strut tussen de veerpoten.
- verwijder daarna de beschermkap van de motor, ook het achterste gedeelte
Ik kan me geen manier voorstellen dat de slang los te halen is, zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen(en ik heb het geprobeerd, geloof me
)
- Verwijder de 11mm moertjes in de holtes van het inlaatspruitstuk, ook helemaal tegen het schutbord aan. \
- Wees heel voorzichtig ze niet te laten vallen!
- Nu de 10mm boutjes van de inlaatkanaaltjes, 12 stuks
- vergeet niet de rvs pijp van de EGR los te draaien . Klem aan de kant en de rest laten zitten.
- stekkertjes los: bij de EGR 1x (en vacuumslangetje), helemaal achterop 1x, onderop aan de achterzijde 2x
- draai het 4mm inbusboutje van de peilstok los, niet laten vallen!
- je zou nu het inlaatspruitstuk helemaal weg kunnen halen (let op de busjes waar hij mee vast zit, niet laten vallen!!
- denk er straks bij het terug zetten aan, de pakkingen even schoon te maken en de busjes te controleren.
Nu naar de voorzijde van de motor: de koeler van de EGR zit in de weg, en zit vast met 3 6mm inbussen, een beetje verstopt onder de EGR thermostaat.
- draai de inbusjes los.
Naar de zijkant van de motor: de koelvloeistof slang is nu helemaal zichtbaar, behalve de achterste koppeling, waar een dikke koelvloestofslang overheen loopt naar het blok.
- haal de dikke slang los (in de lengte richting wikken, wees voorzichtig want het blijft broos plastic
- wip nu vanaf de schutboordzijde de borgpveer los van de achterste slang, doe hetzelfde met de tweede
- wip ook alle leidingen los aan de voorzijde van de motor, dat zijn er 3.
- nu alleen nog 2 10mm boutjes waar de slang mee vast zit
- trek de egr koeler naar boventoe zodat je de plastic slang er onderuit kunt wippen.
Pfff, wat een werk! Maar je bent er, de plastic pijp is er uit. Nu alles terug. Smeer de nieuwe koppelstukken even in met wat vaseline, zorg dat de losse slangen schoon zijn van binnen en zet vervolgens alles terug. Let op
- dat je de bussen van het inlaatspruitstuk goed controleert
- je alle borgveertjes goed controleert en zorgt dat de slangen goed dicht zitten
- je eerst de aftapplug onderop de radiator dicht draait voordat je gaat bijvullen (wel zo handig
)
- je bij het vullen van de koelvloeist de egr nippel opendraait, bijvult via het vat en de nippel dicht draait zodra er KV uit stroomt
- je daarvoor wel de verwarming op max draait
- je de auto even 2 minuten laat draaien, terwijl je voorzichtig in de dikke delen van de slangen knijpt
- je daarna het niveau bijvult en nog eens controleert na een ritje
Succes! Helaas geen foto's, misschien volgende keer:) Nu lekker slapen en morgen controleren of alles nu eindelijk niet meer gilt 's ochtends. Zullen de buren ook kunnen waarderen
Na twee keer afpersen zonder resultaat, ontdekte ik dit weekend dat het aan deze slang lag:
Koelvloeistof en verwarmingsleiding 11537806706 http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=35
Er zit een haarfijne barst in, vermoedelijk door poreusheid door ouderdom. Alleen bij belastingsdruk gaat de scheur open en verbruikt dan een goed glas per 600km (per week bij mij).
Kostte slechts 45euro bij de dealert, maar het vervangen bleek toch niet zo makkelijk als ik dacht. Niet ingewikkeld, alleen arbeidsintensief en best zwaar. Dit is wat je moet doen:
- begin met het los halen en aan de kant hangen van de plaat bovenop de radiator en tussen de koplampen door simpelweg de torx schroeven te verwijderen.
- daarna de plastic plaat boven op de radiator verwijderen (vier kleine torxjes)
- trek nu de stekkers aan de linkerskant (bijrijderskant) van de fan los, haal de koelvloeistofslang onderop de fan uit de klemmen en haal de turboslang aan de kant (stalen veer open wippen, naar voren toe trekken en aan de kant draaien.
- zet nu een bak onder de radiator en draai het aftapventieel onderop open, maar verwijder hem niet!
Nu gaan we naar de motor:
- verwijder eerst interieurfilters, plastic bakken daaronder en vervolgens de strut tussen de veerpoten.
- verwijder daarna de beschermkap van de motor, ook het achterste gedeelte
Ik kan me geen manier voorstellen dat de slang los te halen is, zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen(en ik heb het geprobeerd, geloof me

- Verwijder de 11mm moertjes in de holtes van het inlaatspruitstuk, ook helemaal tegen het schutbord aan. \
- Wees heel voorzichtig ze niet te laten vallen!
- Nu de 10mm boutjes van de inlaatkanaaltjes, 12 stuks
- vergeet niet de rvs pijp van de EGR los te draaien . Klem aan de kant en de rest laten zitten.
- stekkertjes los: bij de EGR 1x (en vacuumslangetje), helemaal achterop 1x, onderop aan de achterzijde 2x
- draai het 4mm inbusboutje van de peilstok los, niet laten vallen!
- je zou nu het inlaatspruitstuk helemaal weg kunnen halen (let op de busjes waar hij mee vast zit, niet laten vallen!!
- denk er straks bij het terug zetten aan, de pakkingen even schoon te maken en de busjes te controleren.
Nu naar de voorzijde van de motor: de koeler van de EGR zit in de weg, en zit vast met 3 6mm inbussen, een beetje verstopt onder de EGR thermostaat.
- draai de inbusjes los.
Naar de zijkant van de motor: de koelvloeistof slang is nu helemaal zichtbaar, behalve de achterste koppeling, waar een dikke koelvloestofslang overheen loopt naar het blok.
- haal de dikke slang los (in de lengte richting wikken, wees voorzichtig want het blijft broos plastic
- wip nu vanaf de schutboordzijde de borgpveer los van de achterste slang, doe hetzelfde met de tweede
- wip ook alle leidingen los aan de voorzijde van de motor, dat zijn er 3.
- nu alleen nog 2 10mm boutjes waar de slang mee vast zit
- trek de egr koeler naar boventoe zodat je de plastic slang er onderuit kunt wippen.
Pfff, wat een werk! Maar je bent er, de plastic pijp is er uit. Nu alles terug. Smeer de nieuwe koppelstukken even in met wat vaseline, zorg dat de losse slangen schoon zijn van binnen en zet vervolgens alles terug. Let op
- dat je de bussen van het inlaatspruitstuk goed controleert
- je alle borgveertjes goed controleert en zorgt dat de slangen goed dicht zitten
- je eerst de aftapplug onderop de radiator dicht draait voordat je gaat bijvullen (wel zo handig

- je bij het vullen van de koelvloeist de egr nippel opendraait, bijvult via het vat en de nippel dicht draait zodra er KV uit stroomt
- je daarvoor wel de verwarming op max draait
- je de auto even 2 minuten laat draaien, terwijl je voorzichtig in de dikke delen van de slangen knijpt
- je daarna het niveau bijvult en nog eens controleert na een ritje
Succes! Helaas geen foto's, misschien volgende keer:) Nu lekker slapen en morgen controleren of alles nu eindelijk niet meer gilt 's ochtends. Zullen de buren ook kunnen waarderen
