Pagina 1 van 1

DIY Uitlaatspruitstuk van bovenaf vervangen 530d

Geplaatst: 16 okt 2014, 21:24
door malle pietje
Het stonk al een lange tijd in de auto naar uitlaatgassen. Bij aankoop rook ik al uitlaatgassen boven de turbo en vermoedde al een gescheurd spruitstuk. Na lang speuren, voorbereiden en moed verzamelen uiteindelijk besloten het onding te vervangen. Vanmiddag naar mijn vaste 'doe het zelf' garage gegaan en gestart.

Belangrijk om te weten: vrijwel iedereen verwijdert zowel de uitlaat als de turbo van onderaf, om van beiden zijden het spruitstuk te benaderen. Dat hoeft niet! Ok, het levert flink wat ruimte op en zal ongetwijfeld handiger zijn, maar het is veel meer werk en heeft zo z'n nadelen mbt pakkingen en de turbo los krijgen.

Ik heb het een prachtige link gevonden op een duits site en daar mijn werkwijze van gepikt. (zie onderaan het bericht de linkjes voor alle info).

Wat heb je nodig:
Het spruitstuk van een E39 (die is van gietijzer, origineel op de E60/61 zijn rvs en die scheuren). Via ebay gekocht voor euro 155:

Vervolgens bij de dealert nog de volgende zaken besteld:
- moertjes 11627789015 (12x)
- Pakkingen 11627798177 (3x)
- Pakking 11622244515 (voor de EGR)
- boutjes 11712249909 (voor de EGR)
- boutjes 11652243402 (3x) voor de tubro
BIj elkaar ongeveer euro60.

Voor gereedschap is het slim om het nodige bij de hand te hebben, maar specifiek
- torx set incl 45mm
- inbussetje
- 12kant set (maat zoek nog op)
- verlengsstukken

En toen van start! Foto's vind je onderaan via de link. Gebruik alleen het eerste deel van die pagina want de rest is onnodig.

Voorbereiding:
- verwijder de interieurfilters aan beide zijden en de plastic bakken daar onder (klem los, 13mm boutjes halve slag draaien), kleine torx schroefjes. Denk om de waterafvoeren bij de gasveren, die trek je zo los.
- verwijder de rubber rail over het schutboord en draai daarna de 45mm torx bouten los van de 'strutbrace' tussen de veerpoten en het schotboord.
- nu kan je de plastic beschermkap van de motor verwijderen (5 x inbus 7mm). Ook helemaal achteraan het laatste deel verwijderen.
- Verwijder het luchtfilter. Dat doe je door eerst de inbus 7mm boutjes van het kleine kapje te verwijderen, daarna de 5? inbus boutjes rondom het plastic filterhuis. De lastigste is helemaal tegen het schutboord aan, verstopt in de diepte.
- trek de luchtslang los en verwijder hem helemaal, door ook de torx schroef achter de koplamp los te draaien. Trek hem nu helemaal weg.

De turboslang loopt in de weg. Die moet je verwijderen. Da's heel simpel, begin aan de onderzijde van de slang bij de intercooler en trek het veertje van de slang open. Wurm vervolgens de slang van de intercooler, verplaats je naar boven en draai aan de andere kant van de slang de 10mm bout er uit. Nu kan je het flensje draaien zodat hij ook onder de torx bout uit komt (die kant is open namelijk). Trek de slang weg.

Nu wordt het wat lastiger. Aan de zijkant van het blok lopen de nodige kabeltjes en een vierkante druksensor op een dunne plastic houder.
- haal de kabeltjes uit de stekker, knip de tiewraps los, haal de stekkertjes los en schuif het vierkante blokje naar de voorzijde van de auto toe los.
- als het goed is, zit er nu niks meer aan het plastic plaatje vast
- je ziet nu twee metalen klemmetjes zitten met daaronder een gaatje. Duw met een schroevendraaier in het gaatje. Je voelt een licht verende weerstand. Druk deze van onderaf naar boven. Gelijktijdig trek je het plastic plaatje van onderop naar je toe. Zo trek je het plaatje los.

Het luchtfilterhuis moet blijven zitten, helaas, maar loshalen betekent het kleppendeksel open maken. Dat hoeft en wil je niet.

Verwijder eerst de drie rubberen afdichtingen in de bodem van de filterbak. Voel nu met je hand onderop de filterbak. Je kunt met lichte kracht een afdekplaatje lostrekken zodat je door de drie gaten het spruitstuk ziet hangen.

Verplaats je naar de voorkant van de motor en haal de luchtslang naar het filterhuis dat met twee inbus 5jes vast zit los. Daarvoor moet je met een lange inbus werken die precies tussen alles door past. Als deze eenmaal iets aan de kant kan, wriemel dan de 45mm torx naar de beide bouten van de EGR, waar hij vast zit aan het spruitstuk. Gewoon los halen, verder niks.

Verwijder met een twaalfkant dop door de drie gaten in het filterhuis de drie bouten waarmee de turbo aan het spruitstuk zit.

Neem even een pauze :) Je mag weer op de klok kijken. Je bent nu een klein uurtje bezig en so far so good. Redelijk eitje toch? Verzamel wat moed en voel nu eens met je hand rondom het spruitstuk. Je voelt de twaalf moertjes die wat verdiept op het draad liggen. Daar zit het spruitstuk mee vast. Wat nu volgt is een knap staaltje chirugisch werk. Je werk op de tast om 12 boutjes te verwijderen, waar je alleen met een verdiepte 10mm dop en een verlengstuk van ongeveer 10cm bij komt. Allemaal gevonden? Mooi! Pak al je geduld, leg je irritatie weg en kijk niet meer naar de klok. Dit wordt leuk..... :gekdoen:

Verwijder de 12 boutjes even :rolf: . t Is goed mogelijk dat ze lastig los gaan. Probeer er wd40 op te krijgen, en met je vingers de draadeinden schoon te boenen. Met wat geluk gaan ze eenvoudig los. Het is ook goed mogelijk dat de draadeinden uiteindelijk helemaal los komen. Schrik niet, het maakt het allemaal zelfs wat makkelijker. Maak ze helemaal schoon met een staalborstel, controleer de draad en leg ze apart.

Het begint op te schieten! Het spruitstuk zit helemaa los. Trek hem van het blok af en van de draadeinden af. Heb je kinderen? Dan komt dit je misschien bekend voor. Het spuitstuk lijkt er met geen mogelijkheid uit te kunnen, maar heus, het kan. :bang: Probeer hem zo mogelijk met de openingen naar boven te draaien, dan naar voren toe en vervolgens eruit...Wat een bevalling!

Als alles voorspoedig gaat, ben je nu tussen de 2 en 2,5 bezig, goed gedaan!! Je mag er best trots op zijn. Zelfs als je een ervaren monteur bent. Want dit is gewoon ronduit gruwelijk irritant (%*^% werk.

Nu dan, leg voor de controle het oude spruitstuk op het nieuwe met de turbo aansluiting en controleer of de gat afstanden overeenkomen. Nu komt het leuke gedeelte: alles weer in elkaar zetten!

Als de draadeinden los kwamen, is dit het moment om ze weer terug te draaien. Een tip is om twee moertjes tegen elkaar aan te draaien en de andere zijde in het blok te draaien. Je kunt met een dop 10 nu aan de moerjtes de draadeinde in het blok krijgen. Eventueel breng je voor je eigen gemoedsrust wat locktight aan. Daarna de moertjes verwijderen. Hang daarna de nieuwe pakkingen op hun plek. Aan de voorkant even langs de EGR wriemelen.

Dan gaat het nieuwe spruitstuk er in. Dat zou een stuk makkelijker moeten gaan dan er uit, althans bij mij wel! Ook weer even langs de EGR wippen. Heb er nog even vertrouwen in :bang: , hij past echt! Zit hij eenmaal op zn plek, zet hem dan achterop en voorop vast met nieuwe moertjes. Zet daarna een voor een de moertjes terug, probeer enigszins evenredig aan te draaien zodat het spruitstuk mooi recht komt te zitten. Daarna allemaal langs lopen en goed vast draaien (weet het aandraai moment niet, vast is vast en draai de boel niet aan gort ....).

Schuif dan de pakking tussen de turbo en spuitstuk, en zet de nieuwe 12kant bouten terug. Dit kan even lastig zijn, de uitlijning luistert nauw en gevoelsmatig zijn de boutjes te kort doordat het nieuwe spruitstuk dikker is dan het oude. Dan niet vergeten de EGR weer terug te zetten met ook hier weer nieuwe bouten.

Held! Je bent nu met een beetje geluk een dikke 4 uur bezig. Als je zover bent, ben je zo goed als klaar. Nouja, nog even door zetten natuurlijk, maar het grootste werk is gedaan! Nog maar een uurtje afbouwen!

Eenmaal klaar bel je de giropractor en de huisarts voor wat pijnstillers voor je rug, en geniet van het resulaat!

Dan nog wat goeie linkjes:
link naar ebay voor het nieuwe spuitstuk
Prachtige link met veel foto's, maar let op, deze is inclusief turbo en uitlaat verwijderen
linkje naar Duitse site met veel info over toepasbaarheid E39 en onderdeelnummers

Re: DIY Uitlaatspruitstuk van bovenaf vervangen 530d

Geplaatst: 16 okt 2014, 21:48
door Marcel RSD
Leuk en bekend geschreven.
Je bent nu klaar voor het echte werk :whistle:
Het vervangen van de spruitstukken van een e39 :///m: 5. Dat moet en langs boven en langs onder.

Dan heb je eigenlijk een derde elleboog nodig en wil je ook graag een uitschuifbare arm hebben. Daar zijn we een uur of 10 mee bezig geweest.

Re: DIY Uitlaatspruitstuk van bovenaf vervangen 530d

Geplaatst: 17 okt 2014, 08:55
door malle pietje
Mijn god, ik vond 6 uur al lang! En bij alles van onderaf weg halen kan ook zoveel fout gaan...Dan prijs ik me nog gelukkkig. Alhoewel, dit was leuk voor een keer, maar mijn pas 35 jaar oude rug vindt dit toch bepaald niet voor herhaling vatbaar.

Het resultaat daarentegen is dat ik nu, in plaats van in de uitlaatgasstank, in de vieze 'gietijzer met coating die voor de eerste keer heet wordt' stank :bah:

't Is ook nooit goed he.

Re: DIY Uitlaatspruitstuk van bovenaf vervangen 530d

Geplaatst: 17 okt 2014, 10:49
door hj2
Ja, die tweede stank die je omschrijft had ik ook met de lotus... en nog steeds een beetje!
Ik vraag me af of het gietstuk niet nog een behandeling had moeten krijgen alvorens 'm te monteren...

Re: DIY Uitlaatspruitstuk van bovenaf vervangen 530d

Geplaatst: 22 okt 2014, 08:18
door M.arco
Je beschrijving klinkt erg duidelijk! Waren de bouten nog een beetje gangbaar?

Ik had eerst ook het vermoeden van een gescheurd uitlaatspruitstuk van mijn 530D E60, maar ik heb geen uitlaatgas geur in mijn auto. In lage toeren klinkt hij normaal, bij iets steviger gasgeven blaast hij iets (zo klinkt het), dit stopt op het moment dat ik nog meer gas geef (turbodruk hoger). Kortom, iets gaat open, maar bij meer druk gaat het weer dicht lijkt het. Nu heb ik gekeken en zag dat de flens van de intercooler en turbo nattig was. Heb de vormafdichting tussen beide besteld, en eens kijken wat hij gaat doen.... :whistle:.

Re: DIY Uitlaatspruitstuk van bovenaf vervangen 530d

Geplaatst: 22 okt 2014, 09:39
door malle pietje
Mij aanschaf rook ik al duidelijk bij stationair een uitlaatgas lucht boven de linkerkant van de motor (bijrijderszijde). Met de voorbereiding via dit forum wist ik dat dat het uitlaatspruitstuk was. Ik heb dat uiteindelijk ook op de brug kunnen ontdekken, door de helft weg te bouwen en via'één bepaalde hoek net iets van een scheurtje te zien zitten. Inmiddels weet ik wel hoe het makkelijker te constateren is, door het luchtfilter te verwijderen, de drie rubber dopjes uit de bak te halen en het beschermende kapje onderop de bak weg te trekken. Dan kan je het spruitstuk eens goed onderzoeken.

Totale kosten € 290euro maar wel een bijzonder pijnlijke rug! Na een kleine week nog steeds. :X

Wat betreft die stank van het spruitstuk, dat lijkt me niet zo gek. Denk aan een nieuw apparaat in je keuken, dat je voor het eerst aanzet (grilpan ofzo). Dat stinkt ook altijd.

Nouja, voorlopig heb ik geen stank meer, rijdt ie nog steeds perfekt en ben ik blij dat de stoelen me enige verlichting in de rug geven ;)

Re: DIY Uitlaatspruitstuk van bovenaf vervangen 530d

Geplaatst: 23 okt 2014, 09:46
door malle pietje
Om nog even terug te komen op de gangbaarheid van de bouten: alles kwam zo los, alleen de laatste vier moeren van het spruitstuk (aan de voorkant van de motor). Omdat die zo vast zaten kwamen de draadeinden er mee uit. Even schrikken omdat het leek of ze waren afgebroken, (en dan heb je echt een probleem), maar gelukkig was dat niet het geval. Draadeinden schoon maken, twee moertjes tegen elkaar aan één kant vast maken en de andere kant netjes terug het blok in draaien, zo gewenst met wat locktight. Daarna moertjes er af, pakking er over en spruitstuk monteren.

Re: DIY Uitlaatspruitstuk van bovenaf vervangen 530d

Geplaatst: 21 feb 2015, 12:25
door patricke60
er zijn toch ook speciale spruitstukken voor de e39 m5 zo dat de geluid harder word

Re: DIY Uitlaatspruitstuk van bovenaf vervangen 530d

Geplaatst: 06 apr 2015, 02:54
door Schmiedmann530
voor uitlaatspruitstuk te demonteren hoef je turbo er niet uit te halen.. Wij hebben het niet gedaan bij mijn 530d. was ong uurtje werk alleen demontage.