DIY Uitlaatspruitstuk van bovenaf vervangen 530d
Geplaatst: 16 okt 2014, 21:24
Het stonk al een lange tijd in de auto naar uitlaatgassen. Bij aankoop rook ik al uitlaatgassen boven de turbo en vermoedde al een gescheurd spruitstuk. Na lang speuren, voorbereiden en moed verzamelen uiteindelijk besloten het onding te vervangen. Vanmiddag naar mijn vaste 'doe het zelf' garage gegaan en gestart.
Belangrijk om te weten: vrijwel iedereen verwijdert zowel de uitlaat als de turbo van onderaf, om van beiden zijden het spruitstuk te benaderen. Dat hoeft niet! Ok, het levert flink wat ruimte op en zal ongetwijfeld handiger zijn, maar het is veel meer werk en heeft zo z'n nadelen mbt pakkingen en de turbo los krijgen.
Ik heb het een prachtige link gevonden op een duits site en daar mijn werkwijze van gepikt. (zie onderaan het bericht de linkjes voor alle info).
Wat heb je nodig:
Het spruitstuk van een E39 (die is van gietijzer, origineel op de E60/61 zijn rvs en die scheuren). Via ebay gekocht voor euro 155:
Vervolgens bij de dealert nog de volgende zaken besteld:
- moertjes 11627789015 (12x)
- Pakkingen 11627798177 (3x)
- Pakking 11622244515 (voor de EGR)
- boutjes 11712249909 (voor de EGR)
- boutjes 11652243402 (3x) voor de tubro
BIj elkaar ongeveer euro60.
Voor gereedschap is het slim om het nodige bij de hand te hebben, maar specifiek
- torx set incl 45mm
- inbussetje
- 12kant set (maat zoek nog op)
- verlengsstukken
En toen van start! Foto's vind je onderaan via de link. Gebruik alleen het eerste deel van die pagina want de rest is onnodig.
Voorbereiding:
- verwijder de interieurfilters aan beide zijden en de plastic bakken daar onder (klem los, 13mm boutjes halve slag draaien), kleine torx schroefjes. Denk om de waterafvoeren bij de gasveren, die trek je zo los.
- verwijder de rubber rail over het schutboord en draai daarna de 45mm torx bouten los van de 'strutbrace' tussen de veerpoten en het schotboord.
- nu kan je de plastic beschermkap van de motor verwijderen (5 x inbus 7mm). Ook helemaal achteraan het laatste deel verwijderen.
- Verwijder het luchtfilter. Dat doe je door eerst de inbus 7mm boutjes van het kleine kapje te verwijderen, daarna de 5? inbus boutjes rondom het plastic filterhuis. De lastigste is helemaal tegen het schutboord aan, verstopt in de diepte.
- trek de luchtslang los en verwijder hem helemaal, door ook de torx schroef achter de koplamp los te draaien. Trek hem nu helemaal weg.
De turboslang loopt in de weg. Die moet je verwijderen. Da's heel simpel, begin aan de onderzijde van de slang bij de intercooler en trek het veertje van de slang open. Wurm vervolgens de slang van de intercooler, verplaats je naar boven en draai aan de andere kant van de slang de 10mm bout er uit. Nu kan je het flensje draaien zodat hij ook onder de torx bout uit komt (die kant is open namelijk). Trek de slang weg.
Nu wordt het wat lastiger. Aan de zijkant van het blok lopen de nodige kabeltjes en een vierkante druksensor op een dunne plastic houder.
- haal de kabeltjes uit de stekker, knip de tiewraps los, haal de stekkertjes los en schuif het vierkante blokje naar de voorzijde van de auto toe los.
- als het goed is, zit er nu niks meer aan het plastic plaatje vast
- je ziet nu twee metalen klemmetjes zitten met daaronder een gaatje. Duw met een schroevendraaier in het gaatje. Je voelt een licht verende weerstand. Druk deze van onderaf naar boven. Gelijktijdig trek je het plastic plaatje van onderop naar je toe. Zo trek je het plaatje los.
Het luchtfilterhuis moet blijven zitten, helaas, maar loshalen betekent het kleppendeksel open maken. Dat hoeft en wil je niet.
Verwijder eerst de drie rubberen afdichtingen in de bodem van de filterbak. Voel nu met je hand onderop de filterbak. Je kunt met lichte kracht een afdekplaatje lostrekken zodat je door de drie gaten het spruitstuk ziet hangen.
Verplaats je naar de voorkant van de motor en haal de luchtslang naar het filterhuis dat met twee inbus 5jes vast zit los. Daarvoor moet je met een lange inbus werken die precies tussen alles door past. Als deze eenmaal iets aan de kant kan, wriemel dan de 45mm torx naar de beide bouten van de EGR, waar hij vast zit aan het spruitstuk. Gewoon los halen, verder niks.
Verwijder met een twaalfkant dop door de drie gaten in het filterhuis de drie bouten waarmee de turbo aan het spruitstuk zit.
Neem even een pauze
Je mag weer op de klok kijken. Je bent nu een klein uurtje bezig en so far so good. Redelijk eitje toch? Verzamel wat moed en voel nu eens met je hand rondom het spruitstuk. Je voelt de twaalf moertjes die wat verdiept op het draad liggen. Daar zit het spruitstuk mee vast. Wat nu volgt is een knap staaltje chirugisch werk. Je werk op de tast om 12 boutjes te verwijderen, waar je alleen met een verdiepte 10mm dop en een verlengstuk van ongeveer 10cm bij komt. Allemaal gevonden? Mooi! Pak al je geduld, leg je irritatie weg en kijk niet meer naar de klok. Dit wordt leuk.....
Verwijder de 12 boutjes even
. t Is goed mogelijk dat ze lastig los gaan. Probeer er wd40 op te krijgen, en met je vingers de draadeinden schoon te boenen. Met wat geluk gaan ze eenvoudig los. Het is ook goed mogelijk dat de draadeinden uiteindelijk helemaal los komen. Schrik niet, het maakt het allemaal zelfs wat makkelijker. Maak ze helemaal schoon met een staalborstel, controleer de draad en leg ze apart.
Het begint op te schieten! Het spruitstuk zit helemaa los. Trek hem van het blok af en van de draadeinden af. Heb je kinderen? Dan komt dit je misschien bekend voor. Het spuitstuk lijkt er met geen mogelijkheid uit te kunnen, maar heus, het kan.
Probeer hem zo mogelijk met de openingen naar boven te draaien, dan naar voren toe en vervolgens eruit...Wat een bevalling!
Als alles voorspoedig gaat, ben je nu tussen de 2 en 2,5 bezig, goed gedaan!! Je mag er best trots op zijn. Zelfs als je een ervaren monteur bent. Want dit is gewoon ronduit gruwelijk irritant (%*^% werk.
Nu dan, leg voor de controle het oude spruitstuk op het nieuwe met de turbo aansluiting en controleer of de gat afstanden overeenkomen. Nu komt het leuke gedeelte: alles weer in elkaar zetten!
Als de draadeinden los kwamen, is dit het moment om ze weer terug te draaien. Een tip is om twee moertjes tegen elkaar aan te draaien en de andere zijde in het blok te draaien. Je kunt met een dop 10 nu aan de moerjtes de draadeinde in het blok krijgen. Eventueel breng je voor je eigen gemoedsrust wat locktight aan. Daarna de moertjes verwijderen. Hang daarna de nieuwe pakkingen op hun plek. Aan de voorkant even langs de EGR wriemelen.
Dan gaat het nieuwe spruitstuk er in. Dat zou een stuk makkelijker moeten gaan dan er uit, althans bij mij wel! Ook weer even langs de EGR wippen. Heb er nog even vertrouwen in
, hij past echt! Zit hij eenmaal op zn plek, zet hem dan achterop en voorop vast met nieuwe moertjes. Zet daarna een voor een de moertjes terug, probeer enigszins evenredig aan te draaien zodat het spruitstuk mooi recht komt te zitten. Daarna allemaal langs lopen en goed vast draaien (weet het aandraai moment niet, vast is vast en draai de boel niet aan gort ....).
Schuif dan de pakking tussen de turbo en spuitstuk, en zet de nieuwe 12kant bouten terug. Dit kan even lastig zijn, de uitlijning luistert nauw en gevoelsmatig zijn de boutjes te kort doordat het nieuwe spruitstuk dikker is dan het oude. Dan niet vergeten de EGR weer terug te zetten met ook hier weer nieuwe bouten.
Held! Je bent nu met een beetje geluk een dikke 4 uur bezig. Als je zover bent, ben je zo goed als klaar. Nouja, nog even door zetten natuurlijk, maar het grootste werk is gedaan! Nog maar een uurtje afbouwen!
Eenmaal klaar bel je de giropractor en de huisarts voor wat pijnstillers voor je rug, en geniet van het resulaat!
Dan nog wat goeie linkjes:
link naar ebay voor het nieuwe spuitstuk
Prachtige link met veel foto's, maar let op, deze is inclusief turbo en uitlaat verwijderen
linkje naar Duitse site met veel info over toepasbaarheid E39 en onderdeelnummers
Belangrijk om te weten: vrijwel iedereen verwijdert zowel de uitlaat als de turbo van onderaf, om van beiden zijden het spruitstuk te benaderen. Dat hoeft niet! Ok, het levert flink wat ruimte op en zal ongetwijfeld handiger zijn, maar het is veel meer werk en heeft zo z'n nadelen mbt pakkingen en de turbo los krijgen.
Ik heb het een prachtige link gevonden op een duits site en daar mijn werkwijze van gepikt. (zie onderaan het bericht de linkjes voor alle info).
Wat heb je nodig:
Het spruitstuk van een E39 (die is van gietijzer, origineel op de E60/61 zijn rvs en die scheuren). Via ebay gekocht voor euro 155:
Vervolgens bij de dealert nog de volgende zaken besteld:
- moertjes 11627789015 (12x)
- Pakkingen 11627798177 (3x)
- Pakking 11622244515 (voor de EGR)
- boutjes 11712249909 (voor de EGR)
- boutjes 11652243402 (3x) voor de tubro
BIj elkaar ongeveer euro60.
Voor gereedschap is het slim om het nodige bij de hand te hebben, maar specifiek
- torx set incl 45mm
- inbussetje
- 12kant set (maat zoek nog op)
- verlengsstukken
En toen van start! Foto's vind je onderaan via de link. Gebruik alleen het eerste deel van die pagina want de rest is onnodig.
Voorbereiding:
- verwijder de interieurfilters aan beide zijden en de plastic bakken daar onder (klem los, 13mm boutjes halve slag draaien), kleine torx schroefjes. Denk om de waterafvoeren bij de gasveren, die trek je zo los.
- verwijder de rubber rail over het schutboord en draai daarna de 45mm torx bouten los van de 'strutbrace' tussen de veerpoten en het schotboord.
- nu kan je de plastic beschermkap van de motor verwijderen (5 x inbus 7mm). Ook helemaal achteraan het laatste deel verwijderen.
- Verwijder het luchtfilter. Dat doe je door eerst de inbus 7mm boutjes van het kleine kapje te verwijderen, daarna de 5? inbus boutjes rondom het plastic filterhuis. De lastigste is helemaal tegen het schutboord aan, verstopt in de diepte.
- trek de luchtslang los en verwijder hem helemaal, door ook de torx schroef achter de koplamp los te draaien. Trek hem nu helemaal weg.
De turboslang loopt in de weg. Die moet je verwijderen. Da's heel simpel, begin aan de onderzijde van de slang bij de intercooler en trek het veertje van de slang open. Wurm vervolgens de slang van de intercooler, verplaats je naar boven en draai aan de andere kant van de slang de 10mm bout er uit. Nu kan je het flensje draaien zodat hij ook onder de torx bout uit komt (die kant is open namelijk). Trek de slang weg.
Nu wordt het wat lastiger. Aan de zijkant van het blok lopen de nodige kabeltjes en een vierkante druksensor op een dunne plastic houder.
- haal de kabeltjes uit de stekker, knip de tiewraps los, haal de stekkertjes los en schuif het vierkante blokje naar de voorzijde van de auto toe los.
- als het goed is, zit er nu niks meer aan het plastic plaatje vast
- je ziet nu twee metalen klemmetjes zitten met daaronder een gaatje. Duw met een schroevendraaier in het gaatje. Je voelt een licht verende weerstand. Druk deze van onderaf naar boven. Gelijktijdig trek je het plastic plaatje van onderop naar je toe. Zo trek je het plaatje los.
Het luchtfilterhuis moet blijven zitten, helaas, maar loshalen betekent het kleppendeksel open maken. Dat hoeft en wil je niet.
Verwijder eerst de drie rubberen afdichtingen in de bodem van de filterbak. Voel nu met je hand onderop de filterbak. Je kunt met lichte kracht een afdekplaatje lostrekken zodat je door de drie gaten het spruitstuk ziet hangen.
Verplaats je naar de voorkant van de motor en haal de luchtslang naar het filterhuis dat met twee inbus 5jes vast zit los. Daarvoor moet je met een lange inbus werken die precies tussen alles door past. Als deze eenmaal iets aan de kant kan, wriemel dan de 45mm torx naar de beide bouten van de EGR, waar hij vast zit aan het spruitstuk. Gewoon los halen, verder niks.
Verwijder met een twaalfkant dop door de drie gaten in het filterhuis de drie bouten waarmee de turbo aan het spruitstuk zit.
Neem even een pauze


Verwijder de 12 boutjes even

Het begint op te schieten! Het spruitstuk zit helemaa los. Trek hem van het blok af en van de draadeinden af. Heb je kinderen? Dan komt dit je misschien bekend voor. Het spuitstuk lijkt er met geen mogelijkheid uit te kunnen, maar heus, het kan.

Als alles voorspoedig gaat, ben je nu tussen de 2 en 2,5 bezig, goed gedaan!! Je mag er best trots op zijn. Zelfs als je een ervaren monteur bent. Want dit is gewoon ronduit gruwelijk irritant (%*^% werk.
Nu dan, leg voor de controle het oude spruitstuk op het nieuwe met de turbo aansluiting en controleer of de gat afstanden overeenkomen. Nu komt het leuke gedeelte: alles weer in elkaar zetten!
Als de draadeinden los kwamen, is dit het moment om ze weer terug te draaien. Een tip is om twee moertjes tegen elkaar aan te draaien en de andere zijde in het blok te draaien. Je kunt met een dop 10 nu aan de moerjtes de draadeinde in het blok krijgen. Eventueel breng je voor je eigen gemoedsrust wat locktight aan. Daarna de moertjes verwijderen. Hang daarna de nieuwe pakkingen op hun plek. Aan de voorkant even langs de EGR wriemelen.
Dan gaat het nieuwe spruitstuk er in. Dat zou een stuk makkelijker moeten gaan dan er uit, althans bij mij wel! Ook weer even langs de EGR wippen. Heb er nog even vertrouwen in

Schuif dan de pakking tussen de turbo en spuitstuk, en zet de nieuwe 12kant bouten terug. Dit kan even lastig zijn, de uitlijning luistert nauw en gevoelsmatig zijn de boutjes te kort doordat het nieuwe spruitstuk dikker is dan het oude. Dan niet vergeten de EGR weer terug te zetten met ook hier weer nieuwe bouten.
Held! Je bent nu met een beetje geluk een dikke 4 uur bezig. Als je zover bent, ben je zo goed als klaar. Nouja, nog even door zetten natuurlijk, maar het grootste werk is gedaan! Nog maar een uurtje afbouwen!
Eenmaal klaar bel je de giropractor en de huisarts voor wat pijnstillers voor je rug, en geniet van het resulaat!
Dan nog wat goeie linkjes:
link naar ebay voor het nieuwe spuitstuk
Prachtige link met veel foto's, maar let op, deze is inclusief turbo en uitlaat verwijderen
linkje naar Duitse site met veel info over toepasbaarheid E39 en onderdeelnummers