Swirl Flaps / Thermostaten / Kleppen / Klepseals / Koppakkin
Geplaatst: 08 jun 2015, 21:04
Ok mensen, hierbij een update...
Na een week vakantie ben ik vandaag begonnen met het opsporen van de problemen met de motor. Dit is een vervolg op een "stel je voor" topic, maar ik zal later een nieuw topic aanmaken over de voortgang van de reparatie.
- Als eerste heb ik het inlaatspruitstuk verwijderd om te kijken naar de swirl flaps... veel roet, en een beetje olie rondom de rubbers, maar geen loszittende / afgebroken kleppen.
- Daarna heb ik een compressietest uitgevoerd op de cilinders 1 t/m 4: (zonder warm rijden en zonder al te veel moeite kreeg ik de gloeipluggen met een goede lange dop uit het blok gedraaid. Het lijkt wel of die nog niet zo lang geleden vervangen zijn en zoals het aanvoelde zaten ze ook allemaal met het juiste moment aangedraaid..
cylinder 1: 0 psi
cylinder 2: 10 psi ongeveer
cylinder 3: 250 psi (goed)
cylinder 4: 250 psi (goed)
Bij het ronddraaien komen uit cylinder 1 duidelijk plofjes uit van compressie die ontsnapt via de luchtinlaatkant. (lekke klep, klep seal). Heel misschien iets met de nokkenas, stoters, maar het kleppendeksel zit er nog op.
- Wat me sowieso opviel is dat de verstuivers allemaal nat van de diesel zijn en zeker die van cylinder 6, helemaal zeiknat. Hoort dat? dat was voordat ik begon met compressie testen.
- De gloeiplug van cylinder 4 is nat van de olie, maar ik heb geen carterdruk als ik de motor laat ronddraaien, dus een kapotte zuigerveer lijkt me niet waarschijnlijk, ook is mijn oliepijl normaal en de kleur en geur van de olie ook.
Morgen ga ik verder met het kleppendeksel eraf en de boel maar eens verder inspecteren, ik ga er eigenlijk al vanuit dat de kop eraf moet en de kleppen / seals ga vervangen.
Ook maar gelijk de 2 thermostaten vervangen?
Ondertussen heb ik al een tweedehands EGR koeler geregeld omdat die van mij ook helemaal dichtgeroet zit... een lekker badje van remmenreiniger / wd40 kan zo'n ding toch weer zo goed als nieuw maken, net als het inlaatspruitstuk (met montage van blind plates natuurlijk
).
Voor nu heb ik hier alvast wat foto's, ik zal van de reparatie stapsgewijs foto's maken van de verschillende stadia van de reparatie, misschien heeft iemand hier wat aan.
Ook heb ik inmiddels alle BMW software / Carly app en een bluetooth OBD II stekker...onding, werkt niet, ik ga een USB versie regelen.
Mijn Samsung S5 mini heeft geen USB - OTG, maar met een simpele hack van mijn telefoon heb ik er OTG ondersteuning ingekregen, als mensen ook geen extra geld aan een andere telefoon, tablet willen uitgeven kan ik uitleggen hoe ze dat met een S5 mini voor elkaar kunnen krijgen, hieronder wat foto's van vandaag




Update:
Vandaag bezig geweest de kop eraf te halen en wat blijkt: de koppakking is tussen cylinder 1 en 2 doorgeslagen. Niet zo gek dat ik geen compressie had op 1 en 2


Kleppen, cylinderwanden, zuigers en zuigerveren zijn ok. Kop wordt nu gevlakt en pakkingen en bouten zijn besteld.. zijn er mensen die het kleppendeksel rubber opnieuw gebruiken? die van mij is nog helemaal zacht en vers..hoef ik toch geen nieuwe te doen??
Na een week vakantie ben ik vandaag begonnen met het opsporen van de problemen met de motor. Dit is een vervolg op een "stel je voor" topic, maar ik zal later een nieuw topic aanmaken over de voortgang van de reparatie.
- Als eerste heb ik het inlaatspruitstuk verwijderd om te kijken naar de swirl flaps... veel roet, en een beetje olie rondom de rubbers, maar geen loszittende / afgebroken kleppen.
- Daarna heb ik een compressietest uitgevoerd op de cilinders 1 t/m 4: (zonder warm rijden en zonder al te veel moeite kreeg ik de gloeipluggen met een goede lange dop uit het blok gedraaid. Het lijkt wel of die nog niet zo lang geleden vervangen zijn en zoals het aanvoelde zaten ze ook allemaal met het juiste moment aangedraaid..
cylinder 1: 0 psi
cylinder 2: 10 psi ongeveer
cylinder 3: 250 psi (goed)
cylinder 4: 250 psi (goed)
Bij het ronddraaien komen uit cylinder 1 duidelijk plofjes uit van compressie die ontsnapt via de luchtinlaatkant. (lekke klep, klep seal). Heel misschien iets met de nokkenas, stoters, maar het kleppendeksel zit er nog op.
- Wat me sowieso opviel is dat de verstuivers allemaal nat van de diesel zijn en zeker die van cylinder 6, helemaal zeiknat. Hoort dat? dat was voordat ik begon met compressie testen.
- De gloeiplug van cylinder 4 is nat van de olie, maar ik heb geen carterdruk als ik de motor laat ronddraaien, dus een kapotte zuigerveer lijkt me niet waarschijnlijk, ook is mijn oliepijl normaal en de kleur en geur van de olie ook.
Morgen ga ik verder met het kleppendeksel eraf en de boel maar eens verder inspecteren, ik ga er eigenlijk al vanuit dat de kop eraf moet en de kleppen / seals ga vervangen.
Ook maar gelijk de 2 thermostaten vervangen?
Ondertussen heb ik al een tweedehands EGR koeler geregeld omdat die van mij ook helemaal dichtgeroet zit... een lekker badje van remmenreiniger / wd40 kan zo'n ding toch weer zo goed als nieuw maken, net als het inlaatspruitstuk (met montage van blind plates natuurlijk

Voor nu heb ik hier alvast wat foto's, ik zal van de reparatie stapsgewijs foto's maken van de verschillende stadia van de reparatie, misschien heeft iemand hier wat aan.
Ook heb ik inmiddels alle BMW software / Carly app en een bluetooth OBD II stekker...onding, werkt niet, ik ga een USB versie regelen.
Mijn Samsung S5 mini heeft geen USB - OTG, maar met een simpele hack van mijn telefoon heb ik er OTG ondersteuning ingekregen, als mensen ook geen extra geld aan een andere telefoon, tablet willen uitgeven kan ik uitleggen hoe ze dat met een S5 mini voor elkaar kunnen krijgen, hieronder wat foto's van vandaag




Update:
Vandaag bezig geweest de kop eraf te halen en wat blijkt: de koppakking is tussen cylinder 1 en 2 doorgeslagen. Niet zo gek dat ik geen compressie had op 1 en 2


Kleppen, cylinderwanden, zuigers en zuigerveren zijn ok. Kop wordt nu gevlakt en pakkingen en bouten zijn besteld.. zijn er mensen die het kleppendeksel rubber opnieuw gebruiken? die van mij is nog helemaal zacht en vers..hoef ik toch geen nieuwe te doen??