Pagina 1 van 1

Swirl Flaps / Thermostaten / Kleppen / Klepseals / Koppakkin

Geplaatst: 08 jun 2015, 21:04
door vuilegore
Ok mensen, hierbij een update...

Na een week vakantie ben ik vandaag begonnen met het opsporen van de problemen met de motor. Dit is een vervolg op een "stel je voor" topic, maar ik zal later een nieuw topic aanmaken over de voortgang van de reparatie.

- Als eerste heb ik het inlaatspruitstuk verwijderd om te kijken naar de swirl flaps... veel roet, en een beetje olie rondom de rubbers, maar geen loszittende / afgebroken kleppen.
- Daarna heb ik een compressietest uitgevoerd op de cilinders 1 t/m 4: (zonder warm rijden en zonder al te veel moeite kreeg ik de gloeipluggen met een goede lange dop uit het blok gedraaid. Het lijkt wel of die nog niet zo lang geleden vervangen zijn en zoals het aanvoelde zaten ze ook allemaal met het juiste moment aangedraaid..

cylinder 1: 0 psi
cylinder 2: 10 psi ongeveer
cylinder 3: 250 psi (goed)
cylinder 4: 250 psi (goed)

Bij het ronddraaien komen uit cylinder 1 duidelijk plofjes uit van compressie die ontsnapt via de luchtinlaatkant. (lekke klep, klep seal). Heel misschien iets met de nokkenas, stoters, maar het kleppendeksel zit er nog op.
- Wat me sowieso opviel is dat de verstuivers allemaal nat van de diesel zijn en zeker die van cylinder 6, helemaal zeiknat. Hoort dat? dat was voordat ik begon met compressie testen.
- De gloeiplug van cylinder 4 is nat van de olie, maar ik heb geen carterdruk als ik de motor laat ronddraaien, dus een kapotte zuigerveer lijkt me niet waarschijnlijk, ook is mijn oliepijl normaal en de kleur en geur van de olie ook.
Morgen ga ik verder met het kleppendeksel eraf en de boel maar eens verder inspecteren, ik ga er eigenlijk al vanuit dat de kop eraf moet en de kleppen / seals ga vervangen.
Ook maar gelijk de 2 thermostaten vervangen?
Ondertussen heb ik al een tweedehands EGR koeler geregeld omdat die van mij ook helemaal dichtgeroet zit... een lekker badje van remmenreiniger / wd40 kan zo'n ding toch weer zo goed als nieuw maken, net als het inlaatspruitstuk (met montage van blind plates natuurlijk ;)).
Voor nu heb ik hier alvast wat foto's, ik zal van de reparatie stapsgewijs foto's maken van de verschillende stadia van de reparatie, misschien heeft iemand hier wat aan.
Ook heb ik inmiddels alle BMW software / Carly app en een bluetooth OBD II stekker...onding, werkt niet, ik ga een USB versie regelen.
Mijn Samsung S5 mini heeft geen USB - OTG, maar met een simpele hack van mijn telefoon heb ik er OTG ondersteuning ingekregen, als mensen ook geen extra geld aan een andere telefoon, tablet willen uitgeven kan ik uitleggen hoe ze dat met een S5 mini voor elkaar kunnen krijgen, hieronder wat foto's van vandaag

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Update:
Vandaag bezig geweest de kop eraf te halen en wat blijkt: de koppakking is tussen cylinder 1 en 2 doorgeslagen. Niet zo gek dat ik geen compressie had op 1 en 2
Afbeelding
Afbeelding
Kleppen, cylinderwanden, zuigers en zuigerveren zijn ok. Kop wordt nu gevlakt en pakkingen en bouten zijn besteld.. zijn er mensen die het kleppendeksel rubber opnieuw gebruiken? die van mij is nog helemaal zacht en vers..hoef ik toch geen nieuwe te doen??

Re: Swirl Flaps / Thermostaten / Kleppen / Klepseals / Koppa

Geplaatst: 12 jun 2015, 13:18
door vuilegore
Kop is netjes gevlakt, klepseals bleken intact, dus niet eens vervangen.
Onderblok netjes opgeschuurd en alles goed droog en schoon gemaakt.
Blind plates zijn onderweg
Kop(pakkingen), boutensets etc binnen, en draaien maar met die momentsleutel!

Re: Swirl Flaps / Thermostaten / Kleppen / Klepseals / Koppa

Geplaatst: 14 jun 2015, 15:49
door bjornb
Netjes gedaan! Is niet zomaar klussen in de garage ;)

Re: Swirl Flaps / Thermostaten / Kleppen / Klepseals / Koppa

Geplaatst: 16 jun 2015, 13:24
door Lowkey
Dat hoor je toch niet zo vaak, lekke koppaking bij M57? Knap dat je het zo hebt weten te lokaliseren. Hele klus lijkt me! Heb je ook gelijk de flaps verwijderd?
Als je zo die onderkant van de kop bekijkt waar stroomt nu eigenlijk de olie door naar de carterpan als je die bijvult?

Re: Swirl Flaps / Thermostaten / Kleppen / Klepseals / Koppa

Geplaatst: 18 jun 2015, 23:17
door vuilegore
Update:

Van de verdere reparatie heb ik geen foto's meer gemaakt. Het klusje is best goed te doen als je alle onderdelen klaar hebt liggen. Als je met de het uitlaatspruitstuk aan de gang gaat is het handig als je een kleine ratel met wat verleng stukken en/of een lange dop 10 hebt...
Bij het terug draaien van bepaalde bouten / moeren heb ik de dop / torx / inbus sleutel met kit vastgeplakt zo dat het niet naar beneden valt.
Wat betreft de nokkenas kreeg ik het niet voor elkaar om de hydraulische spanner genoeg terug te krijgen om de ketting van het tandwiel af te krijgen. Heb de tanden van de inlaat en uitlaat nokkenas tandwielen op elkaar afgetekend met een lakstift. Ook alle nokken heb ik afgetekend op de nokkenaskapjes. Ook heb ik het tandwiel met 3 torxboutjes aan de inlaatzijde afgetekend op de flens. Op de motor aan de linkerkant (bestuurderszijde) vlakbij de bak zit een plastic plug, die trek je eruit en dan heb ik er een m12 bout doorheen gestoken om de motor in zn BDP te blokkeren. Let wel goed op dat hij er helemaal doorheen gaat en ook in het gat achter het vliegwiel / starterkrans valt. Mijn krusaspolie zit vast met 4 torxboutjes, daardoor kon ik geen dop op de krukas zetten om te draaien.... dus met de hand gedaan....heel zwaar, maar te doen.. alleen te doen trouwens al je je radiatorfan weghaalt.

Voor mensen die ook hun kop eraf moeten halen en weer terug willen plaatsen, je kunt me een PM sturen voor wat tips of hulp.

Sowieso natuurlijk blindplaatjes bestellen en je vlinderkleppen eruit slopen. Ik heb de vacuum balg gewoon terug geplaatst zonder actuator stang, wat je ook kunt doen is de vacuumleiding afdoppen met een boutje ofzo...

Vergeet tijdens het terugplaatsen van de bovenste turbo niet eerst je hitteschilden terug te doen.... anders ben ie weer een half uur verder ;)

De rubbers van het inlaatspruitstuk en het kleppendeksel waren bij mij nog als nieuw, al denk ik dat het kleppendeksel rubber vooral door de EGR gaten weleens uit kan harden.

Nu gaat mijn achterklep ruit niet open en mijn ruitenwisser staat stil...dat is het laatste wat ik moet doen en dan is hij helemaal af.

Wat een raket!!!!!

ongelooflijk wat een snelle auto en zo stil die motor!

analyse: verstuiver van cylinder 1 was stuk, stond permanent open, iig gaf teveel diesel... te heet geworden, lekke koppakking... wel mooi dat de kleppen, en zuiger gewoon nog prima zijn. Na vervangen van een verstuiver loopt hij als een zonnetje! wat een genot zeg, ik ben verliefd! en nu heel snel naar de tuner...want het is natuurlijk nooit snel genoeg..dat dan weer wel. Iemand ervaring met van Beek tuning in den Haag?