E39 M5: Koppeling of versnellingsbak probleem?
Geplaatst: 01 sep 2015, 16:30
Gisteren rijd ik weg van het werk, in mijn E39 :///m:5 om al na 1 km, bij het terugschakelen van 5 naar 4, compleet niet in staat om de bak in welke versnelling dan ook te krijgen. Koppelingspedaal volledig in .... maar geen versnelling....
Er was geen enkel plotseling lawaai, geen geluid van brekend spul ..
Na volkomen tot stilstand geomen te zijn, slaagde ik erin om de eerste versnelling, met behoorlijk veel kracht en een lichte 'clunk' in te zetten. Eenmaal in de versnelling kon ik de auto normaal verplaatsen.
Met de 'clunk' vermoedde ik aanvankelijk een onvolledige ontkoppeling.... maar dan, de M5 had geen enkele kruipneiging.
Een lekkende koppelingcilinder / remvloeistof lekken? Het niveau in de rem reservoir is ok.
Met de ' achteruit' hetzelfde verhaal. Hard duwen, 'clunk', normale verplaatsing.
De Wegenwacht gebled, de man nam niet eens de moeite om een kijkje onder de auto te nemen (het regende zwaar): zijn snelle conclusie: de koppeling komt niet of niet volledig los.
De M5 kreeg een lift en naar de garage. De eigenaar van de garage, was in staat om in de M5 dubbel clutchend te rijden, en zijn oordeel is: waarschijnlijk een versnellingsbak probleem, mogelijk een koppeling probleem. Kan het pas zeggen als de versnellingsbak eraf gaat om beter zicht te krijgen.
Wie heeft ervaring met soortgelijke problemen en wat was het probleem in het einde?
Koppeling of versnellingsbak? Als het de versnellingsbak is, kan ik niet begrijpen hoe ineens alle versnellingen niet meer in te zetten zijn ....
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Er was geen enkel plotseling lawaai, geen geluid van brekend spul ..
Na volkomen tot stilstand geomen te zijn, slaagde ik erin om de eerste versnelling, met behoorlijk veel kracht en een lichte 'clunk' in te zetten. Eenmaal in de versnelling kon ik de auto normaal verplaatsen.
Met de 'clunk' vermoedde ik aanvankelijk een onvolledige ontkoppeling.... maar dan, de M5 had geen enkele kruipneiging.
Een lekkende koppelingcilinder / remvloeistof lekken? Het niveau in de rem reservoir is ok.
Met de ' achteruit' hetzelfde verhaal. Hard duwen, 'clunk', normale verplaatsing.
De Wegenwacht gebled, de man nam niet eens de moeite om een kijkje onder de auto te nemen (het regende zwaar): zijn snelle conclusie: de koppeling komt niet of niet volledig los.
De M5 kreeg een lift en naar de garage. De eigenaar van de garage, was in staat om in de M5 dubbel clutchend te rijden, en zijn oordeel is: waarschijnlijk een versnellingsbak probleem, mogelijk een koppeling probleem. Kan het pas zeggen als de versnellingsbak eraf gaat om beter zicht te krijgen.

Wie heeft ervaring met soortgelijke problemen en wat was het probleem in het einde?
Koppeling of versnellingsbak? Als het de versnellingsbak is, kan ik niet begrijpen hoe ineens alle versnellingen niet meer in te zetten zijn ....
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
