Pagina 1 van 1

Slijtage binnenkant achterbanden.

Geplaatst: 27 nov 2015, 21:59
door COUPEDOC
Al tweemaal blijken mijn achterbanden abnormaal sterk te verslijten aan de binnenkant en wel heel symmetrisch.
Terwijl het loopvlak nog een profiel heeft van minstens 5 mm diepte.
Vooraan niets abnormaals.

Het betreft een 535D non-M Sport op non-RunFlat banden Pirelli 225-50-17.
Mijn vroegere E60 525D had dit nooit.
En zo'n vliegenier ben ik heus niet, getuige mijn remblokken vooraan, nog de eerste originele op 97.000 km.
De auto zelf rijdt opperbest.

Kent iemand dit fenomeen (op andere buitenlandse fora kom ik het geregeld tegen).

Kan je de instelling van de camber van de achteras veranderen zonder nadelige invloed op de wegligging, stabiliteit, e.a. ?

Dank voor jullie ervaring terzake.

:duim:

Re: Slijtage binnenkant achterbanden.

Geplaatst: 27 nov 2015, 22:06
door twanheering
Ik zou de auto laten uitlijnen! Is je auto verlaagd?

Re: Slijtage binnenkant achterbanden.

Geplaatst: 28 nov 2015, 15:18
door d123456
Ik heb dit juist met mijn e60 525D.
Ik zou evt. laten uitlijnen.
De camber kan je veranderen, maar een bmw specialist heeft mij verzekerd dat het de wegligging ten nadele komt. Als jij echt geen vliegenier bent zou je het kunnen doen, maar je zou maar een keer moeten uiwijken.
Ik vind het ook vaag, maar de wegligging is ook wel super, sodejuu!
Ik zou bijna denken, kunnen we de banden niet omruilen, hahaha. Zal ook wel weer een slecht idee zijn, hehe

Re: Slijtage binnenkant achterbanden.

Geplaatst: 28 nov 2015, 16:05
door tom_il
Ik heb hem laten uitlijnen en gevraagd om het camber achteraan minimaal te zetten maar binnen de specificaties, tot nu toe duidelijk beter.

Re: Slijtage binnenkant achterbanden.

Geplaatst: 29 nov 2015, 11:32
door COUPEDOC
Dank voor jullie reacties.

De auto is compleet standaard.
De wegligging is nu super goed, zeker met de elektronisch geregelde stabilisatiestangen. Dus dat wil ik niet verliezen.

Eigenaardig is wel dat mijn vorige E60 dit slijtagegedrag absoluut niet kende.

En... ik moet inderdaad de auto nog laten uitlijnen. Dat komt dus nog.

Re: Slijtage binnenkant achterbanden.

Geplaatst: 05 dec 2015, 12:15
door COUPEDOC
Intussen is de auto uitgelijnd : weinig afwijkingen gevonden, een fractie teveel toespoor vooraan. Op 0°07' gezet.

Achteraan rechts een fractie ( 0°03' ) teveel camber, links wat te weinig ( 0°32' ). Allebei op - 2°04' gezet.
Toespoor achteras nu 0°17', dus mooi binnen de specificaties.

Ik denk dus dat dit niet de oorzaak is.

Ik zal de achterbanden in het vervolg maar wat harder opblazen dan tot dusver ( 2,6 bar i.p.v. 2,3 bar ).

En dan maar afwachten.

:driving:

Re: Slijtage binnenkant achterbanden.

Geplaatst: 08 dec 2015, 08:29
door Joep
anders kun je een keer je banden van Links naar rechts omwisselen. weet niet wat ze zo vragen om de banden te
wisselen.natuurlijk wel de banden dan he niet complete wielen want dan heeft het nog geen zin.Maar is altijd goedkoper dan steeds nieuwe banden denk ik

Re: Slijtage binnenkant achterbanden.

Geplaatst: 08 dec 2015, 15:29
door jvbosma
Heb hetzelfde met mn E61, maar marginaal verschil. Is uitgelijnd, denk dat het eerder aan de luchtvering misschien ligt?

Re: Slijtage binnenkant achterbanden.

Geplaatst: 08 dec 2015, 15:32
door rens914
heb je de banden op -2 graden gezet.
jij mag niet meer klagen over versleten binnenkantjes.
-2 is behoorlijk en dat ga je zeker zien.

Re: Slijtage binnenkant achterbanden.

Geplaatst: 20 dec 2015, 14:39
door COUPEDOC
Dank voor jullie reacties.

Inderdaad : achterwielen precies op - 02° camber afgeregeld.
Dat is pal in het midden van de tolerantiewaarden.
Want ik wil absoluut geen kwaliteitsverlies in wegligging of rechtuitstabiliteit.
Beide zijn nu echt top.

De banden van zijde veranderen heeft niet zoveel zin want aan beide kanten slijten de banden aan de binnenkant van het loopvlak.
Je mag je banden niet op de wielen omdraaien, omdat er duidelijk op staat aangegeven "BINNENKANT" en "BUITENKANT".
Draairichting is daarentegen NIET kritisch (Pirelli P7).

Misschien zou ik in het vervolg banden met "REINFORCED" karkas moeten kopen : 98 Y i.p.v. 94 Y (ongeveer dezelfde prijs).

Terloops vermeld ik even dat mijn bandenboer aangeeft dat er geen kruid tegen gewassen is.
De X5 en X6 zouden het euvel nog veel meer vertonen.

Ik wacht dus af. Nu rijd ik met winterbanden en daar zie ik niets abnormaals aan.
Bovendien rijd ik met deze auto niet zoveel kms.
Wellicht moet ik volgende keer gewoon eens een ander merk zomerbanden kopen.

Wat dachten jullie ?

;)